Texten "Tyskland inför valet" framför en bild på tyska Bundestag

Delstatsvalen kan peka på nya koalitioner i Berlin

2021-03-15

Viktiga delstatsval har ägt rum i Tyskland. Som väntat vann De Gröna i Baden-Württemberg och SPD i Rheinland-Pfalz. Vad indikerar valresultaten inför valet till förbundsdagen i september? Senior Advisor Hubert Fromlet ger en kommentar.

Tyskland genomförde den 14 mars två viktiga delstatsval med den folkrika delstaten Baden-Württemberg (11 miljoner invånare) i det främsta rummet. Även valresultatet i Rheinland-Pfalz framkallar påtagligt intresse på grund av Socialdemokraternas på senare år klart starkare position än i övriga landet.

Det speciella med Baden-Württemberg och Rheinland-Pfalz är att dessa två delstater hittills haft synnerligen populära regeringschefer med miljöpartisten Winfried Kretschmann och socialdemokraten Malu Dreyer, vilka också i det aktuella valet lyft sina egna partier på hemmaplan till avsevärt högre höjder än vad motsvarande opinionssiffror för hela Tyskland för närvarande återspeglar.

Naturligtvis skulle kunna hävdas att Kretschmann och Dreyer förfogar över en popularitetsstatus i Baden-Württemberg respektive Rheinland-Pfalz som ingen ministerpresident i de övriga elva tyska delstaterna plus de tre borgmästarna i städerna Berlin, Hamburg och Bremen (med delstatsstatus) kan uppnå. Likväl kan det inte ifrågasättas att de aktuella valresultaten kommer att ha vissa återverkningar på förbundsdagsvalet den 26 september, i synnerhet eftersom det endast återstår ett enda delstatsval (Sachsen-Anhalt den 6 juni) fram till den 25 september. Kommunalvalen i Niedersachsen den 12 september torde dock röna en hel del intresse inför det stundande valet till förbundsdagen.

Som väntat – De Gröna (Kretschmann) vinner i Baden-Württemberg och SPD (Dreyer) i Rheinland-Pfalz

Delstatsvalen i Baden-Württemberg och Rheinland-Pfalz gav resultat som precis motsvarade vår tidigare bedömning av de möjliga koalitionsregeringarna.

I Baden-Württemberg har det visat sig att det finns två olika regeringskoalitioner med majoritet (preliminär mandatfördelning; 78 mandat innebär majoritet):

De Gröna + CDU = 100 mandat

De Gröna + SPD + FDP = 95 mandat

Rheinland-Pfalz har också präglats av en stark personlighetsseger genom socialdemokraten Malu Dreyer. Troligen vill hon fortsätta med den hittillsvarande ”trafikljuskoalition” – men även en stor koalition med CDU är siffermässigt genomförbar (51 mandat behövs för regeringsmajoritet):

SPD + de Gröna + FDP = 55

SPD + CDU = 70

SPD + de Gröna + FW (”odogmatiskt med sakorienterad koppling) = 55

Sällan skådad oförutsebarhet inför valet till förbundsdagen

De två delstatsvalen i Baden-Württemburg och Rheinland-Pfalz har i hög grad kännetecknats av sina starka regerande ministerpresidenter. I viss mån handlade det om personlighetsval. Likväl ter det sig svårt att förbise kopplingar till förbundsdagsvalet i september. Några punkter kan tas upp i all korthet.

• CDU kan inte vara nöjd med valutgångarna – Laschet måste jobba på

CDU:s nya ordförande Armin Laschet kan knappast glädja sig åt kristdemokraternas valresultat som i viss mån troligen också påverkats av skyddsmasksskandalen. Det märks att Laschet ånnu icke har profilerat sig särskilt märkbart utanför NRW. Det måste han dock åstadkomma om han vill klara utmaningen om unionspartiernas kanslerkandidatur mot Bayerns CSU-ministerpresident Markus Söder. Enligt en del opinionsmätningar har Söder fortfarande ett bättre utgångsläge. CDU måste se mycket mer realistiskt på de existerande problemen – med nyckelordet corona – och absolut avstå från bagatellisering eller skönmålning av de två rekorddåliga delstatsvalen.

• Olaf Scholz (SPD) behöver ge personlighetsstöd till sitt parti.

Nuvarande finansminister och förbundskanslerkandidat Olaf Scholz måste ge sitt SPD ett rejält personligt röststöd i det kommande septembervalet. Malu Dreyer kan han inte nå upp till. Likväl kan han hoppas i viss mån men räcker det?

• De Gröna kan åstadkomma mer än en vågmästarroll

Slutsatsen ligger nära till hands att De Gröna efter septembervalet kommer att spela en vågmästarroll eller mer i tysk politik. Tysklands miljöpartister är mycket starkare än Sveriges. De Gröna kan mycket väl ingå i förbundsrepublikens nästa regeringskoalition. Partiets två ordföranden –  Annalena Baerbock och Robert Habeck –  kommer inom en nära framtid att samtala sinsemellan och gemensamt komma fram till miljöpartiets kanslerkandidat. Det blir en av dem.

De Grönas kanslerkandidat kan till och med bli Tysklands nästa förbundskansler om CDU/CSU stannar utanför regeringen. Det är inte särskilt sannolikt men inte heller helt omöjligt. Malu Dreyer har visat att en regeringskoalition med SPD, De Gröna och FDP kan fungera – i Berlin dock snarare med tågordningen De Gröna, SPD och FDP .

• Tysk ekonomisk politik efter förbundsdagsvalet nu ännu mer oklar.

Efter de två delstatsvalen fick vi en antydan om att den kommande regeringskoalitionen i förbundsdagen troligen blir ännu mer oförutsebar än vad som verkade fallet för några veckor sedan. Därför framstår också den framtida ekonomiska politiken i Tyskland för närvarande som en stor gåta.

Detta är artikel nummer fem i en artikelserie av Hubert Fromlet inför det tyska valet som äger rum 26 september.