Texten "Tyskland inför valet" framför en bild på tyska Bundestag

Händelserikt 2021 väntar – vem tar över ledningen i CDU?

2021-01-11

I september avgörs vem som kommer bli Tysklands nästa förbundskansler men redan nu på lördag utser CDU sin partiordförande. Hubert Fromlet ger en första kommentar om kandidaterna i en artikelserie inför det viktiga tyska valet.

Tyskland står inför ett ytterst spännande politiskt år. Utrikespolitiskt gäller det i synnerhet relationen till Biden-/Harris-administrationen, till Kina under kommunistpartiets jubileumsår och givetvis också till ett EU som är i stort behov av reformer.

Inrikespolitiskt kommer det tyska valåret att hamna i fokus. Det handlar om valet till förbundsdagen den 26 september, sex delstatsval mellan den 14 mars och 26 september (Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz, Thüringen, Sachsen-Anhalt, Niedersachsen, Mecklenburg-Vorpommern och Berlin) och två viktiga kommunalval (Hessen och Niedersachsen). Allt detta gäller under förutsättning att covid-19 inte leder till ändrade planer.

Stämningsbarometrar inför förbundsdagsvalet framkommer inte minst via de fyra första delstatsvalen. Dessa kommer att äga rum innan den 26 september, de två nämnda kommunalvalen likaså.

Den osäkra utgången av förbundsdagsvalet gör det i sin tur mycket osäkert att tidigt förutse den ekonomisk-politiska kursen efter septembervalet.

Viktiga politiska frågor med koppling till ekonomin före och efter valet kommer i år att bevakas i en speciell artikelserie på Tysk-Svenska Handelskammarens hemsida.

Redan den 16 januari utses en ny CDU-ordförande

Finansminister Olaf Scholz är redan utsedd till socialdemokraternas kanslerkandidat. Så långt har inte CDU/CSU kommit med sin kandidat.

Först måste kristdemokraterna utse en ny ordförande efter Annegret Kramp-Karrenbauer som fick leda CDU i endast två år efter Angela Merkel. Detta val sker elektroniskt redan nu på lördag. Det finns tre erfarna kandidater, samtliga från Nordrhein-Westfalen – men denna gång ingen kvinna. Ingen av dessa tre kandidater är direkt favoriserad. De följer i alfabetisk ordning

Armin Laschet *1961 (jurist, ministerpresident i den största delstaten Nordrhein-Westfalen, föreslagen av CDU i NRW och av CDU-löntagarorganisationen CAD, stöd av CDU-kvinnor FU)

Friedrich Merz *1955 (jurist, reaktiverad CDU-politiker, under många år olika befattningar i näringslivet, föreslagen av CDU:s näringslivsorganisation MIT för mindre och medelstora företag, ”Mittelstand”, och uppbackad av ungdomsförbundet JU)

Norbert Röttgen *1965 (jurist, mångårig parlamentariker, bland annat f d miljöminister och för närvarande ordförande i förbundsdagens utrikesutskott, föreslagen av CDU-valkretsen Rhein/Sieg, stöd av CDU-kvinnor FU).

Noteras bör att den nye CDU-ordföranden inte automatiskt blir unionpartiernas kanslerkandidat. Fortfarande nämns även hälsominister Jens Spahn som potentiell kanslerkandidat – men som en riktig stark ”dold” utmanare till den nye CDU-ordföranden kvarstår främst Bayerns CSU-ministerpresident Markus Söder.

Detta är artikel nummer ett i en artikelserie av Hubert Fromlet inför det tyska valet som äger rum 26 september.