Texten "Tyskland inför valet" framför en bild på tyska Bundestag

Viktiga delstatsval i Tyskland

2021-03-08

Delstatsvalen i Baden-Württemberg i sydvästra Tyskland följs alltid med stort intresse. Den 14 mars blir det extra spännande, eftersom De Gröna inte bara har ett starkt fäste i delstaten, utan även kan bli näst största parti i det kommande förbundsdagsvalet. Senior Adviser Hubert Fromlet analyserar läget.

Som tidigare tagits upp i denna artikelserie är de kommande delstatsvalen i Baden-Württemberg och Rheinland-Pfalz den 14 mars viktiga barometrar inför valet till förbundsdagen den 26 september. Gemensamt för delstaterna är att de har mycket populära regerande ministerpresidenter.

I Baden-Württemberg är det Winfried Kretschmann (De Gröna). Enligt diverse opinionsmätningar anser imponerande 70 procent av de tillfrågade att han vore den bästa ministerpresidenten. För socialdemokraten Malu Dreyer (SPD) i Rheinland-Pfalz är motsvarande siffra alltjämt höga 60 procent.

Värt att notera är att efter de två stundande marsvalen äger bara ytterligare två val i delstaterna rum innan det är dags för valet till förbundsdagen: i Sachsen-Anhalt den 6 juni och kommunalvalet i Niedersachsen den 12 september.

Favoriter och möjliga koalitioner i Baden-Württemberg

Baden-Württemberg i sydvästra Tyskland är med 11 miljoner invånare en av förbundsrepublikens största delstater. Delstatsval där brukar alltid röna stort intresse. Denna gång är intresset ännu större än vanligt eftersom De Gröna kan bli det näst största partiet i det kommande förbundsdagsvalet – på det viset har delstatsvalet stor potentiell inverkan på hur den blivande förbundsregeringen kommer se ut.

För närvarande regeras Baden-Württemberg av De Gröna och den – nota bene – mindre koalitionspartnern CDU. Det är svårt att hitta större skillnader i de regeringsdugliga partiernas valprogram (det vill säga exklusive högerpartiet AfD och det svaga vänsterpartiet die Linke). Områden som De Gröna, CDU, SPD och det liberala FDP unisont vill satsa på är miljö, digitalisering, transporter, ekonomi och sociala förbättringar. Man kan tänka sig att den i Baden-Württemberg särskilt starka bilindustrin kommer spela en tung roll i många politiska avvägningar.

Följande partier torde kunna ta sig in i delstatsparlamentet i Stuttgart – sammanställningen visar aktuella opinionsmätningar samt trenden sedan början av 2021:

%, vecka 9* / trend sedan början av 2021**

CDU 24/ tydligt nedåt
SPD 10/ stabilt svag
De Gröna 35/ stabilt stark
FDP 10/ lätt uppåt
AfD 11/ stabilt

* enligt ”Forschungsgruppe Wahlen” // ** enligt ett flertal opinionsinstitut

Enligt dagens partifördelning skulle följande koalitionsregeringar vara möjliga:

De Gröna + CDU (som idag) // De Gröna + SPD + FDP

Favoriter och möjliga koalitioner i Rheinland-Pfalz

Givetvis kommer också delstatsvalet i Rheinland-Pfalz med sina 4,1 miljoner invånare att tillmätas en hel del uppmärksamhet. Intressant nog präglas även denna delstat av ett egentligen ganska sällsynt fenomen – det vill säga en regeringschef (Malu Dreyer, SPD) som får tydligt högre personliga sympatisiffror än hennes regeringsparti.

Här ligger förmodligen också SPD:s hopp i själva förbundsdagsvalet. Sannolikt är den personliga positionen för SPD:s förbundskanslerkandidat – nuvarande finansministern Olaf Scholz – procentuellt starkare än för det egna partiet. Scholz kommer dock inte kunna lyfta sitt parti på samma sätt som Kretschmann och Dreyer förmår i sina respektive delstater.

Gällande Rheinland-Pfalz ser vi följande siffror:

%,  vecka 9* / trend sedan början av 2021**

CDU 29/ lätt nedåt
SPD 33/ lätt uppåt
De Gröna 11/ lätt nedåt
FDP 7/ lätt uppåt
AfD 9/ stabilt

* enligt ”Forschungsgruppe Wahlen” // ** enligt ett flertal opinionsinstitut

Följande regeringskoalitioner skulle enligt aktuella mätningar kunna bildas:

SPD + De Gröna + FDP (som idag) // SPD + CDU

Detta är artikel nummer fyra i en artikelserie av Hubert Fromlet inför det tyska valet som äger rum 26 september.