Blå vägg, skuggor och texten: Corona och den tyska ekonomin. Hubert Fromlet kommenterar för Tysk-Svenska Handelskammaren"

Tyskland decentraliserar coronapolitiken

2020-05-07

I min förra artikel hänvisade jag till att Tyskland var på väg att överge den inslagna vägen av centralpolitisk styrning i kampen mot coronaviruset som förbundskansler Angela Merkel beslutade om i mitten av mars. Denna hade initialt lett till spontan och lojal uppslutning av de 16 delstaterna oavsett partifärg.

Det var dock framför allt NRW:s ministerpresident Armin Laschet som för några veckor sedan började plädera för sociala uppluckringar med åtföljande spridningseffekt till andra delstater. Vissa lättnader har sedan dess genomförts, exempelvis avseende butiker och skolklasser. Dessutom kom många delstater för några dagar sedan att avisera ytterligare lättnader, till och med innan det planerade mötet med förbundskanslern och samtliga delstater ägde rum den 6 maj.

Strategin med dessa särdrag var att ytterligare öka normaliseringspressen på förbundskansler Merkel. Nämnvärd disharmoni mellan Merkel och delstaterna har inte kunnat utkristalliserats. Klart är att beslutsprimatet i coronafrågan gått över till delstaterna, vilka i sin tur kan ha varierande tillämpningsregler på sina regionala nivåer. Merkels centrala roll i coronakrisen har nu reducerats påtagligt och begränsas i huvudsak till mer generella rekommendationer och direktiv samt ingripanden vid akuta nödlägen. De flesta beslut på detaljnivå ligger numera i delstaternas händer. Denna förändring ökar samtidigt delstaternas ansvar. Man kan dock fråga sig om den verkligen är så dramatisk som en del analyser pekar på.

Företagsrepresentanter och andra resenärer bör vara medvetna om de numera varierande reglerna från delstat till delstat. Den korta resan från Aschaffenburg i Bayern till Frankfurt i Hessen kan innebära olika beteenderegler.

Ljusglimtar men för tidigt blåsa faran över

Under presskonferensen sades att ”väsentliga lättnader” kommer att genomföras – ”väsentligt” vid en helhetsanalys men inte nödvändigtvis avseende alla delområden. Dessa innefattar bland annat skolor, förskolor (”Kitas”), butiker, restaurangbesök, amatörsport och vissa former av sociala möten.  Personligen ser jag fram emot att åter kunna titta på Bundesliga som kommer spelas utan publik. Rent allmänt kommer inskränkta kontaktmöjligheter i stort sett fortsätta att gälla liksom reglerna för avstånd och hygien. Det är numera även tillåtet att personer från två olika hushåll får träffas.

Det är lite tidigt att redan nu uttala sig om riskerna med de beslutna uppluckringsstegen. Kan de nu beslutna förändringarna mynna ut i en pyrrhusseger? Det finns både fördelar och nackdelar med den nyfödda regionaliseringen i kampen mot coronaviruset. Å ena sidan finns ofta olika regionala och lokala förutsättningar som kan kräva särbehandling, kanske Mecklenburg-Vorpommern som är mycket beroende av turismen som det främsta exemplet. Å andra sidan kan den nya och mer öppna  coronastyrningen leda till minskad uppslutning till även fortsättningsvis gällande inskränkningar. Ökad nonchalans av befolkningen skulle givetvis innebära början på en ny negativ fas.

Initialt innebär dock de nya beskeden en positiv signal för många nödlidande företag, speciellt vad gäller hemmamarknadsorienterade tjänsteföretag. Även många privatpersoner drar nu en lättnadens suck. Samtidigt bör inte förbises att Tysklands starkt utlandsberoende industrisektor också behöver en återhämtning av den globala efterfrågan. En sådan viktig utveckling kan tyvärr inte skönjas i dagsläget.

Totalt sett är den tyska kampen mot coronaviruset allt annat än vunnen – trots de senaste ljusglimtarna. Det finns experter som befarar en andra eller till och med tredje coronavåg. Hur kan man idag förutse hur coronaviruset kommer att utvecklas under nästa vinter? Men låt oss glädjas för stunden åt Tysklands framsteg i bekämpningen av coronaviruset – hittills klart bättre än i Sverige.

Nytt statistiskt coronamått – bra för företag

Det är positivt att det fortfarande finns övergripande riktlinjer för en acceptabel coronautveckling – numera med ett konkret siffermässigt innehåll på distriktsnivå (”Landkreise”): ackumulerat maximalt 50 nya infektioner per 100 000 invånare under de senaste sju dagarna. Aktuell distriktsstatistik från RKI ger bra vägledning till företag.

Denna nya ansats är bra eftersom negativa trender kan bemötas med regionala eller lokala restriktioner och behöver då inte gälla hela Tyskland. Regioner med en stabil och positiv virusutveckling berörs därmed inte av nyfödda restriktioner i andra delar av Tyskland. Det krävs dock ett konsekvent agerande vid överskridande av gränsvärdet.

Sammantaget: Regionaliseringen av coronapolitiken är bra för Tysklands företag om nödvändig coronadisciplin upprätthålls.