Texten "Tyskland inför valet" framför en bild på tyska Bundestag
Armin Laschet CDU

Armin Laschet, unionspartiernas kanslerkandidat.

Foto: Laurence Chaperon/CDU

Vem är unionspartiernas kanslerkandidat Armin Laschet?

2021-04-21

Det står nu klart att Armin Laschet kan bli Tysklands nästa förbundskansler. Men vem är mannen som skulle kunna få förtroendet att leda Europas största nation med en av världens starkaste ekonomier? Senior Advisor Hubert Fromlet ger här ett porträtt av Armin Laschet som vi kommer få se alltmer av inför det tyska valet i september.

Nordrhein-Westfalens (NRW) ministerpresident Armin Laschet kan nu påbörja valkampen som kandidat att efterträda Angela Merkel. Laschet gick ledande ur duellen mot Bayerns CSU-ministerpresident Markus Söder, mycket tack vare att han haft en bredare geografisk och politisk förankring än rivalen från södra Tyskland. Även det faktum att Laschet för bara tre månader sedan blev vald till CDU:s nye ordförande torde haft betydelse. Att förbise Laschet i detta tidiga ordförandeskede inom den egna – och samtidigt större – fraktionsdelen av CDU, jämfört med Söders CSU, hade sett märkligt ut.

Politiskt aktiv under lång tid

Armin Laschet är fortfarande inte särskilt känd utanför Tysklands gränser. Likväl framstår han som en mycket erfaren politiker. Laschet, född 1961, är jurist med en bakgrund som advokat och journalist. Redan tidigt på 1990-talet fokuserade han alltmer på en politisk yrkesbana och valdes 1994 direkt in i den tyska förbundsdagen. Fyra år senare förlorade han dock sitt direktmandat. Åren 1999 - 2005 var han ledamot i Europaparlamentet med inriktning på internationella relationer, säkerhetsfrågor och budgetpolitik.

Denna internationella bakgrund är föga känd även i Tyskland (lika lite som att både hans egna och hustruns familjära rötter härstammar från det franskspråkiga Belgien). 2005 återvände Laschet från Bryssel till Tyskland och NRW för att bli minister i Düsseldorf för bland annat familje- och kvinnofrågor samt integration. Efter några år i politisk opposition, även som ny CDU-ordförande i NRW, klev Laschet 2017 upp till det prestigefyllda mandatet som ministerpresident i NRW med sina 18 miljoner invånare – detta i en koalition med liberalerna (FDP).

Vilken politik står Laschet för?

Allmänt formulerat kan sägas att Armin Laschet i hög grad framstår

• som tydlig förespråkare för marknadsekonomin
  • som representant för CDU-mitten, med både löntagar- och näringslivsvänlig orientering
  • som motståndare till skattehöjningar och principiell vän av den offentliga skuldbromsen (Schuldenbremse)
  • som klart EU-vänlig med en tydlig samarbetsvilja också gentemot USA, inte minst avseende miljö och handelspolitik (en miljöpolitik som han vill se utan alltför djupgående ingrepp i det tyska näringslivet)
  • som energisk anhängare av den tysk-franska alliansen
  • som tydlig förespråkare av bättre utbildning och digitalisering.

Det kan noteras att Laschet på senare tid knappt uttalat sig om ekonomiska frågor. Nästan all tid har han istället ägnat åt covid-19-krisen. Här upplevde jag honom som pragmatisk men ibland också som något spretig, något han framstått som även under tidigare år men mestadels som rakt på sak.

Laschets utnämning som unionspartiernas kandidat till förbundskanslerposten innebär dock inte att han om fem månader automatiskt blir Tysklands nästa förbundskansler. Ett växande väljarstöd för CDU/CSU är ett ofrånkomligt måste för honom.

Beröringspunkter med svensk politik

Utvidgade kooperationsmöjligheter mellan ett Laschet-styrt Tyskland och Sverige borde finnas inom miljöfrågor, digitalisering, utbildning och forskning, handelspolitik och internationella relationer.

Laschets väg till förbundskanslerjobbet har som tidigare nämnts fortfarande många hinder i vägen, främst med miljöpartiet ”De Gröna” som den stora regeringsjokern med egen styrka och utpräglad kampvilja. Ett förväntat starkt inflytande från ”De Gröna” i tysk regeringspolitik skulle kunna öppna nya perspektiv för ett spännande tyskt-svenskt samarbete efter det tyska valet i september.

Detta är artikel nummer sex i en artikelserie av Hubert Fromlet inför det tyska valet som äger rum 26 september.