Så lockar du morgondagens arbetskraft
2021-02-24
Att rekrytera på en internationell arbetsmarknad är inte alltid det lättaste. Hur behöver företag anpassa sitt erbjudande för att locka morgondagens arbetskraft? Skiljer sig unga akademikers preferenser runtom i Europa? Svaret är nja!
Academic Works årliga undersökning Young Professional Attraction Index (YPAI) visar vad studenter och akademiker i början av karriären värdesätter hos en arbetsgivare. Undersökningen genomförs i sex europeiska länder*, däribland Sverige och Tyskland, och årets resultat belyser en del skillnader men också likheter som kan vara avgörande för att attrahera denna svårflörtade målgrupp.
– Vi vet sedan tidigare att det finns skillnader i hur arbetsgivarna rekryterar i dessa länder, exempelvis är de formella kraven högt ställda i Tyskland medan man i Sverige lägger mer vikt på tester och personlighet i rekryteringsprocessen. Resultatet i YPAI 2020 speglar samma skillnad i hårda kontra mjuka värden, säger Tim Knutsson, Group Operations Specialist på bemannings- och rekryteringsföretaget Academic Work, som har genomfört studien.
Skillnader i synen på kollegor och arbetsmiljö
Young professionals – benämningen på studenter och akademiker i början av sina karriärer – i Tyskland tycker att den enskilt viktigaste attraktionsfaktorn för en arbetsgivare är att de kan erbjuda ”bra lön och förmåner”, något som refereras till som hårda värden. 64 procent av young professionals i Sverige värderar mjukare faktorer som ”trevliga kollegor” och ”bra arbetsmiljö” högre. Här återfinns också den största skillnaden mellan länderna, där motsvarande 51 procent av tyskarna anser detta viktigast.
Jobbsäkerhet lika viktigt – men innebörden skiljer sig åt
Samtidigt finns många likheter när resultaten jämförs. Jobbsäkerhet är lika viktigt för young professionals i de båda länderna, men med en betydande skillnad: i Tyskland förknippas denna faktor med juridiska rättigheter medan man i Sverige anser att det handlar om att känna sig säker och respekterad på arbetsplatsen.
"En formell utbildning med höga betyg och ett tryggt avtal med fast inkomst är högprioriterat i Tyskland medan det i Sverige finns lite mer svängrum för att exempelvis resa några år och prova på olika yrken."
– Det kan såklart finnas flera förklaringar till denna komplexa fråga. Min uppfattning är att jobbsäkerhetens betydelse i Tyskland gått i arv i generationer. Att just ha en formell utbildning med höga betyg och ett tryggt avtal med fast inkomst är högprioriterat i Tyskland medan det i Sverige finns lite mer svängrum för att exempelvis resa några år och prova på olika yrken, även om vi ser att detta håller på att förändras i Tyskland. Behovet av säkerhet och integritet återfinns också i andra delar av den tyska kulturen som inte är lika tydliga i den svenska, säger Hanna Fritz, Operations Process Specialist vid Academic Work i Tyskland.
”Intressanta arbetsuppgifter” anses också lika viktigt i båda länderna. Det betyder inte att varje arbetsuppgift i sig behöver vara intressant och utmanande, utan att arbetet i stort behöver vara det. För den som vill lära sig mer om vad morgondagens talanger på arbetsmarknaden värdesätter hos en arbetsgivare finns det mycket att hämta i undersökningen. Vilka är de mest attraktiva arbetsgivarna i Tyskland och Sverige, och vad är det som får denna målgrupp att välja bort dig som arbetsgivare?
Germany top 10 |
|
1. Salary and benefits |
57% |
2. Flexibility & work-life balance |
55% |
3. Interesting, varied tasks |
52% |
4. Nice colleagues / teamwork |
51% |
5. Work atmosphere and company culture |
47% |
6. Promotion and further training opportunities |
43% |
7. Job security |
41% |
8. Company location and proximity to home |
35% |
9. Equality, diversity and sustainability |
26% |
10. Reputation / awareness of the company |
10% |
Sweden top 10 |
|
1. Friendly colleagues/Working atmosphere |
64% |
2. Interesting and varied tasks |
56% |
3. Salary and benefits |
53% |
4. Career & development opportunities |
48% |
5. Good manager & leadership |
47% |
6. Job security |
36% |
7. Flexibility & work-life balance |
35% |
8. Company values & culture |
26% |
9. Company location |
23% |
10. Equality, diversity & sustainability |
23% |
3 Tips – så blir du en attraktivare arbetsgivare
1. Fokusera på ledarskapet
Att chefen är viktig vet vi redan, men under en pandemi blir det interna chefs- och ledarskapet än viktigare. Säkerställ att era chefer och ledare har rätt stöd och förutsättningar för att kunna vara tydliga och transparenta i sin kommunikation med sina medarbetare. Detta är avgörande både för att skapa trygghet och för att upprätthålla motivation och engagemang hos era medarbetare.
2. Agera för framtiden
I undersökningen framkommer att arbetsgivarnas agerande under pandemin kommer att påverka dess attraktivitet under lång tid, och att företag som inte hanterat pandemin väl kommer att se ett stort personaltapp. Kom därför ihåg att ert agerande i oroliga tider med stor sannolikhet kommer att prägla målgruppens bild av er som arbetsgivare även på sikt.
3. Kommunicera mera
Förutom god intern kommunikation ökar också betydelsen av extern kommunikation under oroliga tider. Vill ni vara med och påverka bilden av hur ni hanterar pandemin krävs det att ni även kommunicerar externt. Vad gör ni för att komma ut ännu starkare på andra sidan, eller för att stötta era medarbetare och hjälpa till när samhället behöver det som mest? Er externa kommunikation kommer att påverka uppfattningen av er hos såväl nuvarande och potentiella medarbetare, som nuvarande och potentiella kunder.
*Undersökningen är genomförd av Academic Work och Kantar i Sverige, Tyskland, Norge, Danmark, Finland och Schweiz.
Om Academic Work
Academic Work grundades 1998 i Sverige och är idag en internationell organisation med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Schweiz och Tyskland. Sedan starten har företaget förmedlat nästan 150 000 jobb till young professionals och försett kunder med lika många nya kollegor. För företag erbjuder Academic Work experter med djup kunskap om branschtrender, talent sourcing, rekrytering och freelancing.