Askets grundare Jakob Dworsky och August Bard Bringéus.

Foto: Asket

Jakob Dworsky, Asket, på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm

Jakob Dworsky, en av Askets två grundare, berättade om modeföretagets framgångar.

Deltagare på frukostseminariet med Asket på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm

Publiken fick lyssna på Jakob Dworskys lärdomar och råd.

Jakob Dworsky, Asket, på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm

Angående marknadsföringen resonerar Dworsky att lagom och återhållsamt är bäst.

Femina Gumz, Tysk-Svenska Handelskammarens jurist med ansvar för e-handelsfrågor, på frukostseminariuet med Asket i Stockholm

Femina Gumz, Tysk-Svenska Handelskammarens jurist med ansvar för e-handelsfrågor.

Femina Gumz, Tysk-Svenska Handelskammarens jurist för online-handel, frukostseminarium i Stockholm

Femina Gumz förklarade vad lagen kräver av e-handlare på den tyska marknaden.

Deltagare på Tysk-Svenska Handelskammarens frukostseminarium i Stockholm

Före och efter seminariet hade deltagarna möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter.

Nytänkande Asket har nu siktet inställt på Tyskland

2019-02-07

Klädföretaget Asket grundades av Jakob Dworsky och August Bard Bringéus för drygt tre år sedan för att erbjuda den moderna mannen tidlösa kläder i perfekt passform och kvalitet. Affärsidén kom till ur den egna strävan efter hållbara och icke-trendiga basplagg som de själva inte hittade i det dominerande slit- och slängmodet. Nu är siktet inställt på Tyskland som nästan blivit som den andra hemmamarknaden.

– Modet blir allt snabbare och tappar snabbt i värde. 60 procent av alla kläder som produceras slängs efter bara ett år. En t-shirt ska inte kosta mindre än en lunch, det måste vi förstå, sa Jakob Dworsky på Tysk-Svenska Handelskammarens fullsatta seminarium i fredags.

Det som 2015 började med en t-shirt i flera storlekar och längder har nu utvecklats till en komplett herrgarderob med skjortor, tröjor, byxor, strumpor och halsdukar. Företaget har vuxit organiskt och verksamheten drivs med full kontroll utan mellanhänder genom en online-butik som vänder sig direkt till konsument. Sömnaden äger rum i Europa i så stor utsträckning som möjligt för att minska avståndet till lagret och för att möjliggöra frekventa besök.

Transparens en grundpelare

På samma sätt som hållbarhet är den bärande stommen i affärsidén är också transparens viktigt för grundarna. Kunden kan själv se hur priset är sammansatt och vilken kvalitet tyget har. Likaså är storlekarna unika för Asket, att erbjuda tre olika längder på plaggen utöver de vanliga storlekarna small till extra large.

Redan idag har Asket sålt till fler än 75 länder varav Tyskland är den största marknaden efter Sverige.

– När affärstidningen Handelsblatt publicerade en artikel om Asket tog det fart ordentligt i Tyskland. Både jag och August har bott i Tyskland så den marknaden har alltid känts naturlig för oss att satsa på. Dessutom gillar tyskarna skandinavisk design, sa Jakob Dworsky.

Lagom och återhållsamt är bäst

Företaget har genomfört events med popup-butik i Berlin och även anlitat en PR-byrå. De huvudsakliga kanalerna för marknadsföring är Instagram och i mindre omfattning Facebook. En till två gånger i månaden skickar Asket ut ett nyhetsbrev till kunder och intresserade. Men grundarna är noga med att inte spamma sina kunder. Lagom och återhållsamt är bäst resonerar man.

Det är de egna och de förtjänade kanalerna som Asket satsar på och bäst tycker Jakob Dworsky att det fungerar när kommunikationen sköts inhouse. Språket är genomgående engelska men framöver planerar Jakob Dworsky och August Bard Bringéus att eventuellt även erbjuda en tysk hemsida och på allvar satsa på den tyska marknaden.

– Det svåra med den tyska marknaden är alla kostnadsfria returer som den tyska konsumenten är van vid. Det är ett annat konsumentbeteende än i Sverige.

Klart är att Askets affärsidé ligger i tiden och genererar allt fler kunder.

Askets sex lärdomar och råd:

  1. Formulera er vision så fort du kan – det är viktigt att veta varför, inte bara vad man gör
  2. Var grundlig och långsiktig, det tar tid att bygga ett varumärke
  3. Satsa på multichannel – lägg inte alla ägg i en korg
  4. Ta hand om dina kunder – det är mer kostnadseffektivt än att skaffa nya
  5. Ha koll på kassaflödet och varulagret – gärna på veckonivå
  6. Utvärdera och optimera värdet av en kund vs kostnaden att skaffa en ny kund (CLTV/CAC)

Tysk-Svenska Handelskammarens jurist med ansvar för e-handelsfrågor, Femina Gumz, avslutade seminariet med att berätta vad lagen kräver av e-handelsbolag som vänder sig till den tyska marknaden. Läs mer om momsregistrering, den nya skärpta förpackningslagstiftningen som alla svenska e-handelsbolag måste följa samt risken för så kallade Abmahnungen.