flygplan snälltåget tåg hansa destinations färja

Foto: Unsplash/Martin Drube/Snälltåget/Hansa Destinations

Invigning av nya flyglinjen i Ronneby.

Foto: Andreas Blomlöf

Foto: Snälltåget

Alla vägar bär till Tyskland

2021-10-15

I takt med att inskränkningar hävs återhämtar sig också passagerarströmmarna mellan Tyskland och Sverige. Trots osäkerheten med anledning av pandemin växlar många resebolag nu upp och erbjuder nya direktförbindelser till destinationer på båda sidor av Östersjön.

Med fokus på ett par medlemsföretag tog Tysk-Svenska Handelskammaren tempen på besöksutbytet. Flera nya rutter har sett dagens ljus och förväntningarna är höga, både gällande affärsresandet och turistnäringen.

Från Ronneby till resten av världen

Sedan 19 september trafikerar Air Dolomiti sträckan Ronneby/Kalmar/Frankfurt tre dagar i veckan. Tidtabellen kommer i så stor utsträckning som möjligt att möta både affärs- och privatresenären, förklarar Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby kommun:

"En internationell flyglinje har länge varit ett prioriterat önskemål från företagen."

– En internationell flyglinje har länge varit ett prioriterat önskemål från företagen. Redan 2016 initierades en förstudie gällande flyglinje från Ronneby Airport ut i Europa. Denna visade att Frankfurt är den destination som företagen anser vara den bästa hubben i Europa samt att linjen behöver trafikeras med ytterligare en ort i Sverige för att ha ett tillräckligt stort upptagningsområde. När Air Dolomiti, som är helägt av Lufthansa, signalerade intresse att trafikera sydöstra Sverige blev det uppenbart att det bästa för hela regionen var att göra en gemensam satsning mellan Kalmar och Blekinge för att tillsammans utveckla regionerna.

En så pass konkurrensutsatt marknad som flygmarknaden är alltid en utmaning, men vi ska göra allt som står i vår makt för att verka för en bra beläggning. Vi hoppas kunna utvidga resandet och göra affären kommersiellt gångbar inom tre år. Vi ser en helt ny marknad för besöksnäringen också så vi jobbar på alla fronter för att utveckla nätverkandet. Som en del i detta pågår en ombyggnad av flygplatsen och den kommer döpas om till Ronneby International Airport. Vi vill attrahera fler flygbolag och linjer – det är väldigt spännande tider, säger Torbjörn Lind.

"Bokningsläget under hösten och vintern visar redan på ett stort intresse."

Även från Lufthansas sida är tongångarna positiva:

– Vi är väldigt glada att tillsammans med vårt dotterbolag Air Dolomiti nu kunna erbjuda en ny direktförbindelse till hjärtat av Tyskland från sydöstra Sverige. Den nya flighten mellan Ronneby och Kalmar och Frankfurt erbjuder inte bara ett bekvämt sätt att ta sig till Frankfurt utan ger också en möjlighet att ansluta till Lufthansas globala nätverk därifrån. Bokningsläget under hösten och vintern visar redan på ett stort intresse och vi hoppas nu att alla boende och verkande i regionen kommer att dra nytta av denna nya möjlighet till förbättrat affärsutbyte och uppleva nya spännande miljöer runt om i världen, säger Lufthansas Sverigechef Håkan Bäverstrand.

Med Snälltåget till Europas hjärta

Även på rälsen sker satsningar. SJ ska börja trafikera Stockholm-Hamburg 2022 och sedan sommaren 2021 rullar Snälltåget mellan Stockholm/Malmö och Berlin. Vi pratade med Snälltågets biträdande affärschef Marco Andersson, som berättade hur starten har varit och att trafiken för 2022 inte är spikad ännu, men att planen i nuläget är att köra i princip dagliga avgångar från april till och med september.

"I Sverige har resenärerna varit mer avvaktande och förmodligen avskräckta av alla tyska restriktioner."

– Sommarens trafik har varit annorlunda på många sätt. Den tyska marknaden har verkligen uppskattat ett direkttåg till Sverige och inte minst till Stockholm. I Sverige har resenärerna varit mer avvaktande och förmodligen avskräckta av alla tyska restriktioner. Vi har nu kört en bit in på hösten, något som vi aldrig gjort tidigare, med en hyfsad beläggning. En normalisering av resandet är på gång och vi ser återigen fler svenska familjer och kompisgäng som vill resa till Tyskland under höstlovet.

Resandet tar fart igen?

Bilden av restriktionernas hämmande effekt på svenskarnas Tysklandsbesök bekräftas av Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige:

– Orsakerna till att svenskarna inte åkte så mycket till Tyskland från och med mars 2020 står definitivt att finna i inskränkningarna som präglade resandet mellan länderna. Sverige kategoriserades tidvis som ett högriskområde vilket innebar karantänplikt vid inresa i Tyskland, därutöver var många hotell och restauranger nedstängda, vilket givetvis påverkade antalet svenska gästnätter i Tyskland mycket negativt. Statistiken visar att Sverige var ett av länderna där tappet var som störst. Åt andra hållet poppade Sverige för många utlänningar däremot upp som ett ”coronaresmål” då det fanns få restriktioner och man slapp bära munskydd och så vidare.

Mot bakgrund av att svenskarnas semesterresor till utlandet minskade med 84 procent under 2020 är utvecklingen inte direkt överraskande. Inte sedan andra världskriget har minskningen varit lika dramatisk enligt Resebarometern som genomförs av Resemagasinet Vagabond, Utrikesdepartementet (UD) och Europeiska ERV, sistnämnda är även premiumpartner till handelskammaren.

Men enligt expertröster tar trafiken nu fart igen:

– Just nu är läget fortfarande coronaanpassat, men vi ser positiva signaler så förhoppningen är att kunna växla upp till fem avgångar per vecka framöver, säger Torbjörn Lind på Ronneby kommun.

"Många nya flygförbindelser vittnar om optimismen som råder."

Även Iris Müller anser att det finns all anledning att känna tillförsikt:

– Många nya flygförbindelser vittnar om optimismen som råder, utöver exemplet ovan har vi också en linje från Ryanair mellan Stockholm och Karlsruhe/Baden-Baden, samt flera nya sträckor som trafikeras av Eurowings, däribland Kiruna och Luleå till Stuttgart med start i december. Dessutom har återuppstått en traditionsrik länk när Gotlandsbolaget kopplar ihop Stockholmsområdet och Gotland med Rostock med färjan Hansa Destinations. I tillägg till tidigare förbindelser och vägar, exempelvis över Öresundsbron, så skulle jag säga att det aldrig har funnits fler alternativ att ta sig mellan våra länder, avslutar hon.