
Foto: Martin Drube/Snälltåget
Snälltåget växlar upp mot Tyskland
Snälltåget har bedrivit nattågstrafik mellan Sverige och Tyskland (Malmö-Berlin) sedan 2012. Sommaren 2021 väntar ett utökat antal avgångar med nyare fordon och direkttåg från och till Stockholm. Därtill blir det stopp i Köpenhamnsområdet och i Hamburg.
En fråga många ställer sig just nu är om sommarens semesterplaner kommer kunna gå av stapeln som planerat. Tysk-Svenska Handelskammaren pratade med Snälltågets affärschef Carl Adam Holmberg om förväntningar, användandet av järnvägsnätet och vikten av ett hållbart resande.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Ni drar i gång en ambitiös satsning på Tyskland lagom till sommarsemestern, trafikstarten är satt till den 27 juni. Vilka förväntningar har ni?
Carl Adam Holmberg: Vi har stora förväntningar på vår nya linje som binder samman Sverige, Danmark och Tyskland. Vår bedömning är att efterfrågan på hållbara resor med nattåg är mycket stor, inte minst efter en tid där klimatutmaningarna blivit allt tydligare. Dessutom har vi ett år med pandemi bakom oss och ressuget är stort.
Varför ska resenären välja Snälltåget?
Vi utgår alltid från våra kunder när vi planerar vår trafik, vilket inte är ett undantag vad gäller vår nya linje. Att börja resan med nattåg från Stockholm till Berlin är starten på semesteräventyret. Boka en egen kupé för dig, din familj eller ditt kompisgäng, umgås, spela spel och ha trevligt i kupén och gör ett besök i vår restaurangvagn ”Krogen” som medföljer under resan i Sverige.
"Att börja resan med nattåg från Stockholm till Berlin är starten på semesteräventyret."
Genom Danmark och Tyskland kan man köpa frukost, kaffe, smörgåsar, öl, vin och godis från tågpersonalens kupé. Kort sagt en trevlig resa! Vi är dessutom måna om att tåget måste uppfattas som prisvärt i jämförelse med andra sätt att resa. Reser ni tillsammans med andra – upp till 6 personer i en kupé så blir tågresan riktigt prisvärd, men vi har också ”budgetalternativ” där man kan resa i sittvagn.
Det förs många diskussioner om höghastighetståg och nödvändigheten att bygga ut det europeiska järnvägsnätet: Vilka är Snälltågets viktigaste frågor i detta sammanhang? Har ni några särskilda önskemål?
Vi ser inte att höghastighetståg och nya banor är lösningen på alla utmaningar, utan vi behöver gräva där vi står. Vi ser en stor potential inom EU att använda vårt befintliga järnvägsnät på ett effektivare sätt, inte minst avseende den internationella och gränsöverskridande trafiken. Utvecklingen begränsas idag av stora nationella skillnader mellan länderna i olika signalsystem, olika kontaktledningsspänningar men också arbetstidsregler för personal i gränsöverskridande trafik och höga kostnader att använda järnvägsnätet i vissa länder, för att nämna några exempel.
Hur har Snälltåget upplevt året med corona?
Pandemin har inneburit en mycket ansträngd situation för oss och vårt branchsegment som finansierar vår verksamhet med biljettintäkter. Då vi har avråtts från att resa i perioder och där gränserna varit stängda så är utmaningarna för den internationella trafiken särskilt stora. Vi ser dock att efterfrågan finns i grunden och blickar med stor tillförsikt framåt där vi ser att tåget kommer att ha en mycket viktig position, inte minst för att möta klimatutmaningarna som vi som samhälle står inför.
Ni är nybliven medlem hos Tysk-Svenska Handelskammaren. Hur tänker ni dra nytta av medlemskapet och våra tjänster?
När vi nu växlar upp och utvecklar vår trafik mellan Sverige och Tyskland ser vi ett behov av att utöka vårt nätverk även i Tyskland, men vi ser också ett behov i att få ökade kunskaper, exempelvis gällande det tyska skattesystemet.
"Medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren som har idéer på samarbeten får gärna höra av sig till oss!"
Medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren som har idéer på samarbeten eller andra förslag får gärna höra av sig till oss!
I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1160 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.