
Guldkorn ett: Tåg kör över Ravennabron i Höllental.
Foto: © GNTB/ Francesco Carovillano

Guldkorn två: Reichenbach i Vogtland med Göltzschtalbrücke, världens största tegelstensbro.
Foto: © adobestock / Daniel

Guldkorn tre: Tågsträcka i Bastei genom nationalparken Sächsische Schweiz.
Foto: © adobestock / Daniel

Tunnelbanetåg på Oberbaumbrücke i Berlin.
Foto: adobestock/felix pergande eyeem

Irndorf / Eichfelsen.
Foto: © GNTB/ Francesco Carovillano

Tåg över bro i Ravenna.
Foto: © GNTB/ Francesco Carovillano

Marco Andersson, försäljningschef Snälltåget.
Upptäck Tyskland med tåg – tre guldkorn
2023-10-09
Den så kallade Deutschlandticket lanserades av Deutsche Bahn i maj 2023 och har blivit en stor succé. Med biljetten kan resenärer nyttja lokaltåg och kollektivtrafik i hela Tyskland för 49 euro i månaden. Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm, förklarar det stora intresset för tåg och tipsar om sina favoritsträckor på räls.
Att resa med tåg ligger i tiden. Nyligen meddelade SJ att nattågen, som gått från Stockholm till Berlin via Hamburg sedan hösten 2022 nu förlängs. Den tidigare planerade pausen på sträckan hävs, då efterfrågan är så pass stor.
"Under sommarmånaderna har i princip varenda avgång varit slutsåld."
Också Snälltåget, medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren, rullar direkt mellan Stockholm och Berlin via Hamburg. Planen är att sträckan ska trafikeras fram till början av november.
Tåg är trendigt
Enligt Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget, ses en ökning av tyska resenärer som tar tåget till Sverige och svenska företagsresenärer som åker till kontinenten för bland annat konferenser och event.
– Det är fortsatt ett stort intresse att ta tåget till Tyskland. Under sommarmånaderna har i princip varenda avgång varit slutsåld. Under hösten har vi haft flera företagsgrupper som valt att lägga konferens eller kickoff i Berlin och då tar tåget fram och åter, säger han.
Trenden bekräftas också av Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm:
– Enligt det i Schweiz baserade undersökningsföretaget Teralytics har andelen av de svenska resenärer som anländer till Tyskland med tåg gått från en genomsnittlig ensiffrig nivå under 2022 till en stabil tvåsiffrig nivå 2023, med särskilt höga siffror under sommarmånaderna, då i snitt knappt 20 procent av resenärerna valde tåget. Ett viktigt datum i framtiden blir färdigställandet av Fehmarn bält-förbindelsen i slutet av decenniet. Den kommer att förkorta restiden ytterligare.
Svenska företag nyttjar Deutschlandticket
Det är inte bara allt fler som väljer tåget när de åker till Tyskland. Tack vare möjligheten att ta sig runt för 49 euro har tågtrafiken inom landet också ökat kraftigt.
"Tack vare möjligheten att ta sig runt för 49 euro har tågtrafiken inom landet ökat kraftigt."
Enligt beräkningar från tyska statistikmyndigheten Destatis ökade antalet passagerare som under första halvåret 2023 använde lokal kollektivtrafik med 10 procent jämfört med samma period förra året. Liknande kraftiga ökningar av antalet resenärer ses också hos järnvägen inklusive pendeltåg. Fjärrtågen sticker ut med en ökning på 16 procent till 72 miljoner resenärer, vilket indikerar att många under året passat på att åka runt i Tyskland.
– 49-euro-biljetten påverkar inte direkt Snälltågets trafik, eftersom biljetten endast gäller på regionaltåg, men den är ju ett mycket prisvärt erbjudande för de resenärer som vill resa vidare med tyska regionaltåg. På sikt kan den naturligtvis också ha en positiv påverkan så att fler väljer att resa med tåg, säger Marco Andersson.
Alla tycks vara överens om att Deutschlandticket är en succé. Biljetten är lönsam även för svenska företag vars personal regelbundet eller ibland reser till Tyskland, menar Iris Müller.
– Att köpa biljetten kan löna sig redan vid en tjänsteresa per månad, inte minst då lokaltrafiken är inkluderad i de flesta städerna. Om man exempelvis reser till Hannover från Stockholm och flyger via Hamburg kostar en tågbiljett 2:a klass tur och retur från Hamburgs flygplats till Hannover omkring 50 euro, såväl gällande snabbtåget ICE och regionaltåget RE, med skillnaden att sistnämnda ingår i erbjudandet. Med 49-euro-biljetten kan man därtill ta sig runt obegränsat i stan. Ska man dessutom vidare från Hannover till Wolfsburg kostar detta ytterligare ca 35 euro tur och retur – ja, man förstår ganska snabbt hur attraktiv Deutschlandticket är.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur ser det ut med tidsåtgången, med tanke på att snabbtåg som ICE, IC och EC inte är inkluderade i biljetten?
– Det är absolut en aspekt, då tidsbesparingen kan uppgå upp till 50 procent, beroende på sträcka. Men med tanke på att WLAN på tågen har utvecklats mycket – och ska fungera på alla regionaltågen senast 2026 – kan man ofta använda tiden på tåget på ett effektivt sätt. Att franska staten tar efter med ett liknande erbjudande känns roligt och visar att tågresor tar en tydligare roll bland alla transportmedel i många länder.
Guldkorn längs rälsen
Tysk-Svenska Handelskammaren: Vilka skulle du Iris säga är de vackraste tågsträckorna i Tyskland?
– Det är hård konkurrens men jag väljer följande tre:
- Höllentalbahn i Schwarzwald: Tysklands brantaste tågsträcka som förutom vackra omgivningar utmärker sig genom att inte vara en helt elektrifierad tågsträcka. Än idag är det ånglok som drar tågen fram vilket är en häftig upplevelse för hela familjen.
- Elster Valley Railway med Göltzschtalbrücke i Vogtland: Elstertalbahn trafikerar en sträcka inte långt ifrån städerna Reichenbach/Vogtland och Zwickau i östtyska Sachsen och passerar världens största tegelbro Göltzschtalbrücke. Från tåget som går över broarna får man uppleva en otrolig utsikt över berg och dalar.
- Nationalparkbahn Sächsische Schweiz: Åker genom Elbsandsteingebirge (Tysklands Grand Canyon) och binder samman östtyska Sachsen med Böhmen i Tjeckien.