
Brandenburger Tor, Berlin
Foto: © visitBerlin/ Dagmar Schwelle

Tåg vid Neustadt an der Aisch
Foto: © GNTB/ Andrea Hitzemann

Bodensee, ön Mainau
Foto: © Mainau GmbH/ Achim Mende

Mercedes Benz Museum, Stuttgart
Foto: © GNTB/ Francesco Carovillano

Bastei
Foto: © GNTB Francesco Carovillano

Triberg i Schwarzwald
Foto: © GNTB/ Francesco Carovillano

Grainau, sjön Eibsee
Foto: © AdobeStock/ jenyateua
Tyskland starkaste varumärket – lockar allt fler svenskar
2023-06-13
Det årliga prestigefyllda Nation Brands Index som mäter styrkan i länders varumärken toppas 2022 av Tyskland. Sverige ligger på nionde plats. Hur ett land uppfattas har betydelse för möjligheterna att attrahera handel, investeringar och inte minst turism. Tysk-Svenska Handelskammaren tittar närmare på Tysklands attraktionskraft hos svenskar och låter Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm, kommentera den senaste besöksstatistiken.
Ipsos Anholt Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under juli och augusti 2022 besvarade totalt 60 000 tillfrågade i 20 länder frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna befolkning, export, talang och investeringar, kultur, samhällsstyre samt turism.
Turismen visar på branschens återhämtning efter år präglade av pandemin. Enligt Tyska Turistbyrån (Deutsche Zentrale für Tourismus, DZT) registrerar Tyskland en återhämtningsgrad på 72 procent i jämförelse med 2019. Den siffran gäller också de svenska turistströmmarna till Tyskland. Bland europeiska resenärer är Tyskland näst populäraste resmål efter Spanien. Antalet övernattningar från utländska gäster i Tyskland låg på drygt 68 miljoner 2022, varav svenska resenärer stod för nästan 1,3 miljoner. Sverige hamnar därmed på 12:e plats bland de länder som besöker Tyskland mest.
Svenskarna väljer Tyskland - efter Spanien
För Iris Müller som är chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm, vars uppdrag är att få fler svenskar att välja Tyskland som resmål, är detta ett glädjande besked.
– Tyskland är svenskarnas näst mest populära resmål, efter sol- och baddestinationen Spanien. Besöks- och övernattningssiffrorna för 2022 ligger visserligen lägre än 2019, men återhämtningsgraden från Sverige visar att intresset för Tyskland kvarstår. Genom vår pågående kampanj ”Stay a bit longer” vill vi få resenärerna att förlänga sin vistelse i Tyskland, säger Iris Müller.
När européer reser till Tyskland är bilen och flyget de populäraste färdmedlen och står tillsammans för drygt 80 procent. Först därefter kommer tåget med relativt blygsamma 10 procent.
"I peaktider räcker inte kapaciteten för att tillgodose allas behov."
– Flygstols- och tågkapaciteten matchar tyvärr inte alltid efterfrågan. Vi skulle behöva fler tågplatser från Sverige till Tyskland. Den internationella efterfrågan på begagnade tågvagnar och moderna nattågskupéer är stor. När resenärerna efterfrågar alltmer klimatsmarta sätt att resa och väljer tåget före flyget ökar konkurrensen även för tågens ”hardware”, såsom inredning, säger Iris Müller.
Affärsresenärerna åker till Tyskland
Vidare visar undersökningen från DZT att Tyskland har en oproportionerligt stor andel av den europeiska affärsresemarknaden. Också en tredjedel av resorna till Tyskland från utomeuropeiska länder är affärsresor, vilket understryker landets dragningskraft för denna kategori. Hur kommer det sig?
– Tysklands "uniqe selling point" är landets utmärkta rykte världen över. Även kompetensen inom nyckelområden som ekonomi och vetenskap är en väsentlig faktor som bidrar till att många event planeras till Tyskland. Och när affärsresenärerna väl betygsätter sitt besök i förbundslandet i vår Qualitätsmonitor Deutschlandtourismus ges betyg 1,95 på en skala där 1 står för mycket nöjd och 6 ganska besviken, vilket bekräftar en stabil och hög kvalitet på upplevelsen, säger Iris Müller.
Vart söker sig besökarna?
Undersökningen från Tyska Turistbyrån lyfter Berlins attraktionskraft. Med drygt tio miljoner gästövernattningar hamnar huvudstaden, som också är en egen delstat, på andra plats. Listan toppas av Bayern med drygt 16 miljoner övernattningar, en region som både har fantastiska naturlandskap och ett rikt affärsliv med mässtaden München. På tredje plats återfinns Baden-Württemberg, den tyska fordonsindustrins vagga, som drar till sig många affärsresenärer.
En analys av svaren visar att just kombinationen historia, kultur och affärsliv gör Tyskland till en vinnare. Européerna anser Tyskland vara det främsta kulturresemålet i världen. Ett område som blir allt viktigare för turisten är hållbarhetsaspekter och här hamnar Tyskland på plats 3.
Lär mer: Återhämtningen av affärsresandet till Tyskland, blogginlägg av Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT.