Lanseringen av partnerskapet mellan Sverige och Hannover Messe på mässan 2018

Foto: Deutsche Messe AG

Sverige partnerland på Hannover Messe 2019 – få ut det mesta av ett deltagande

2018-10-18

Under Hannovermässan 2019 – världens största industrimässa som äger rum 1-5 april nästa år – kommer Sverige att ha en framstående roll som partnerland med bland annat en egen paviljong. Men vad betyder det egentligen att Sverige är partnerland och vad kan svenska företag vinna på att synas i samband med detta? Vi har frågat tre mässexperter: Marco Siebert, chef för internationella relationer på Deutsche Messe AG, arrangörsbolaget bakom Hannovermässan, Linda Steen, Sverigeansvarig för Hannover Messe på Trade Fair Agency, och Verena Adamheit, projektledare för Tysk-Svenska Handelskammarens satsning på mässan.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Vad innebär det att vara partnerland och hur kan svenska företag dra nytta av detta unika tillfälle?

Marco Siebert: Partnerlandet står i fokus för Hannover Messe under ett helt år. Traditionellt stöds projektet av respektive regering som satsar resurser och bidrar med aktiviteter både inför och under mässan. Även många stora industriföretag från det aktuella partnerlandet brukar engagera sig vilket oftast leder till en imponerande uppvisning på mässan. Intresset för partnerlandet är dessutom väldigt stort i pressen. Detta innebär att Sverige och dess utställande företag får stor internationell uppmärksamhet och en möjlighet att sätta sig själva på den mediala kartan. Vi vet av erfarenhet att utställarna från respektive partnerland får många nya affärskontakter. På så sätt ger deltagandet på mässan ringar på vattnet under en lång tid framöver.

Hur kommer den svenska representationen att se ut under mässan nästa år?

Att Sverige blir partnerland 2019 förstärker det bilaterala innovationspartnerskapet som Sverige och Tyskland undertecknade i början av 2017. På mässan kommer Sverige att fokusera på fyra huvudområden: e-mobilitet, e-hälsa, testanläggningar för innovation och mindre företags digitalisering. Sveriges centrala paviljong kommer att ligga i hall 27. I mässans olika ämnesområden kan besökarna upptäcka ytterligare svenska teknologipaviljonger. Evenemangsprogrammet omfattar en svensk-tysk business summit samt olika forum och nätverksevenemang om innovation och affärsmöjligheter i Sverige.

Som ansvarig för partnerlandet från mässans sida, vilken målbild har du av samarbetet?

För Sverige är Tyskland redan den största import- samt exportmarknaden. Att få vara partnerland kommer att stärka handelsrelationerna ännu mer. Som industriland har Sverige alltid varit viktigt för Hannovermässan. Nu kan Sveriges internationella image förbättras ytterligare. Detta kommer att ge ännu fler internationella affärsmöjligheter för svenska företag – inte bara under året som partnerland utan även därefter.

Vilka konkreta tips har du till företag som vill ställa ut på mässan eller på annat sätt synas i samband med den?

Man bör dela upp sitt mässdeltagande i tre faser: före, under och efter. Före mässan gäller det att bjuda in alla befintliga och potentiella kunder till mässan. Använd besöksbiljetterna som du som utställare får av oss. Planera din monter så att du sticker ut gentemot dina konkurrenter. För att göra detta rekommenderar vi partnerlandsbrandingen som alla svenska utställare kan använda sig av. Följ oss i våra sociala mediekanaler och använd hashtaggen #hm19. Fundera på om ditt företag skulle kunna lämpa sig som talare på en konferens eller ett forum för att kunna skapa ännu mer uppmärksamhet på plats. Under mässan ska du se till att knyta så många nya kontakter som möjligt. Det finns många evenemang i samband med mässan med intressanta ämnen. Använd detta tillfälle för att nätverka och vidareutbilda dig. Håll koll på dina konkurrenter samt nya trender och affärsmodeller. Och efter mässan är det dags att följa upp. Värdera och prioritera bland alla dina nya kontakter och hör av dig till dessa omgående.

Hur ser det svenska mässdeltagandet ut så här långt? Har ni noterat ett ökat intresse inför 2019?

Linda Steen: Merparten av de som brukar vara med är nu anmälda och de som ännu inte har skickat in sin anmälan är på väg att göra det. Nu när Sverige kommer vara partnerland är förstås intresset för mässan extra stort. Förutom att ställa ut med egen monter finns det flera andra möjligheter till deltagande för svenska företag. Tanken är att Sverige som land ska lyftas fram och områden där vi är extra långt framme eller unika kommer att ha en given plats i nationspaviljongen i hall 27 som Business Sweden arrangerar på regeringens uppdrag. Den går under namnet Sweden Co-Lab. Därtill kommer även ett antal så kallade satellitpaviljonger att finnas runt om på mässan, fokuserade satsningar inom olika segment. Vi har till exempel en paviljong inom energi, en inom automation och en inom underleverantörssegmentet.

Vilka råd vill du ge till företag som aldrig tidigare ställt ut på Hannovermässan och funderar på att göra debut nästa år?

Det bästa rådet vi kan ge i dagsläget är att ta kontakt med oss på Trade Fair Agency, som är Hannover Messes svenska representant, för att få guidning i vilka alternativ som finns för att delta. Vi är företagens första kontakt och hjälper utställare i deras anmälningsprocess. Nu när det kommer finnas så många olika möjligheter till deltagande kan vi snabbt lotsa företagen rätt så att de får ut det mesta möjliga av sitt deltagande. Vi kan även hjälpa till om någon vill vara med som talare under ett av alla evenemang som arrangeras i samband med mässan.

Tysk-Svenska Handelskammaren representerar ett flertal tyska mässbolag i Sverige. Vad är det vanligaste misstaget företag gör när de ställer ut på mässor i Tyskland?

Verena Adamheit: Det vanligaste misstaget är att företagen inte förbereder sig tillräckligt noggrant inför sitt mässuppträdande. Det räcker inte bara att komma till mässan och ställa sig i sin monter – då händer ingenting. Det behövs en tydlig målsättning, en passande monterdesign, rätt produktpresentation och informationsmaterial. Mycket viktigt är dessutom kommunikationen kring mässuppträdandet så att mässbesökarna vet att utställaren finns på plats. Inget är för övrigt värre än en utställare som sitter på en stol i montern, ser uttråkad ut och väntar på att något ska hända, till och med äter eller småpratar med kollegorna. Var aktiv och positiv i montern, sprid glädje och ha kul, då når budskapet fram.

Vilken hjälp kan företag få av Tysk-Svenska Handelskammaren?

Vi kan hjälpa till med planeringen av mässuppträdandet, framförallt med mötesbokningarna. Eftersom vi kan ta kontakt med potentiella kunder och partner på tyska och på ett tyskt sätt enligt den tyska affärskulturen kan vi öppna dörrar för ett svenskt företag som annars kanske skulle förbli stängda. Enligt vår erfarenhet förbättrar företag sina resultat markant med förbokade möten. Vi kan förstås även följa med till mötena på plats, moderera, förmedla och tolka om det behövs. Om så önskas kan vi även hantera kommunikationen med mässan inklusive bokning av montern och hjälpa till med evenemang i montern etc.

Handelskammaren kommer vara representerat på Hannovermässan 2019 genom German Swedish Tech Forum. Hur kan företag synas tillsammans med oss i detta sammanhang?

Som organisation som är förankrad i båda länderna kommer handelskammaren och German Swedish Tech Forum vara representerade både i den svenska nationella satsningen och inom det tyska handelskammarnätverket. Dessutom är vi delaktiga i flera evenemang som berör German Swedish Tech Forums fokusområden, till exempel industri 4.0 samt innovationsfrämjande. Hör gärna av dig vid frågor eller om du vill anmäla ditt intresse av att vara med.

Kontaktperson

Verena Adamheit

Market Entry & Business Development

Telefon

+46-8-665 18 96