Arta plasts labb  (Cleanroom)

Foto: Arta Plast AB

Foto: Matsmart in Scandinavia AB

Så hanterar våra medlemmar coronakrisen

2020-03-20

Många företag inom det tysk-svenska näringslivet har drabbats hårt av coronautbrottet, andra företag går för högtryck för att leverera viktiga beställningar. Vi har frågat några av våra medlemsföretag hur krisen påverkar dem.

Aldrig förr under efterkrigstiden har handeln och rörligheten mellan våra länder fått ett sådant dramatiskt avbräck som nu med stängda gränser, avrådan från resor och påverkade leverantörskedjor inom tillverkningsindustrin. Ord som depression nämns och massarbetslöshet hotar.

I veckan varslade Stena Line 950 medarbetare om uppsägning och Scandic Hotels 2000. Volvo och Scania meddelade att de stänger ner produktionen på flera orter både i Sverige och i Europa till följd av komponentbrist, liksom Volkswagen som stänger under två veckor och även hänvisar till risk för infektionsspridning – detta bara för att nämna några exempel. Den tyska förbundsregeringen räknar med att två miljoner tyskar snart kommer att vara i korttidsarbete.

Flera flygbolag, däribland SAS, räddas av statligt stöd för att klara krisen. Många av de mindre företagen är hårt drabbade och i stort behov av statliga stödåtgärder men dessa åtgärder är inte gratis för företagen och kritik har framförts mot hög ränta på till exempel skattekrediter. Sedan finns det företag som jobbar för högtryck för att leverera beställda varor till till exempel sjukvården, däribland tyska Dräger som fått stororder både från tyska och svenska regeringarna på skyddsmaterial och respiratorer.

Att det går bra i tysk industri är A och O även för Sverige eftersom Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner. Johan Javeus, chefstrateg på SEB Group, ser stora problem om krisen fortsätter.   

- Självfallet kommer det bli jättejobbigt för många svenska företag om nedstängningen i Tyskland skulle pågå länge. Framgångarna i tysk bilindustri har varit viktiga för svenska företag. Tyvärr innebär det beroendet också att vi får känna av problemen när det går mindre bra, som nu.

Så här hanterar några av våra medlemsföretag krisen:
 

“Business as usual”

Arta Plast AB utvecklar, konstruerar och tillverkar produkter inom formsprutning i plast med kunder över hela världen. Så här säger Arta Plasts vd Helge Steg:

"Våra två affärsområden Livsmedelsförpackningar och MedTech-komponenter är inte drabbade av nedgång, snarare tvärtom. De utmaningar vi ser just nu är snarare hur vi kan hantera de ökade ordervolymerna. Speciellt inom medicinteknik arbetar vi med en rad företag som levererar produkter till sjukvården och då framförallt förbrukningsartiklar som filter och komponenter till respiratorer. Den ökade orderingången från livsmedelsindustrin handlar nog främst om lageruppbyggnad för att säkerställa materialtillgången vid eventuella transportproblem och till viss del 'hamstring' hos konsumenter.

De risker vi ser framöver är ju en ökad frånvaro på grund av sjukdom och de drastiska åtgärder myndigheter i Sverige och runt om i Europa just nu vidtar. Vi har en plan för att hantera frånvaro i större skala med omplacering av personal och övertid. Försörjningen av material är till stor del täckt eftersom vi redan tidigt i januari reagerade och fyllde lagren med upp till ett års behov av insatsvaror - en billig försäkring med dagens ränteläge. Det som kvarstår är risken för att transporterna för in- och utgående leveranser av färdigt gods och plastråvara uteblir under en längre tid. Då kommer det att bli svårt att hålla leveranssäkerheten.

Vi hoppas att de insatser som gjorts har önskad effekt och att läget snart återgår till det normala."
 

”Krisen tydliggör vilken viktig resurs maten är”

Matsmart in Scandinavia AB är nätbutiken som säljer livsmedel till rabatterade priser som i många fall hade slängts på grund av exempelvis kort bäst före-datum, överproduktion eller förpackningsbyten.  Nu siktar bolaget på att motverka matsvinn genom att erbjuda sin tjänst även på den tyska marknaden. Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef, kommenterar den aktuella situationen:

"Vi får in många fler beställningar just nu. Och vi ser att vi som e-handelsföretag har en viktig funktion att fylla i det här läget när många behöver begränsa sitt pendlande och sina fysiska kontakter.

Trots att våra samhällen just nu vidtar extraordinära åtgärder ska människor inte behöva oroa sig för att det inte ska finnas mat att köpa. Vi följer råden från våra myndigheter och den information vi har är att alla lager fortsätter att fyllas på. Även om transporterna är påverkade, och gränsbevakningen noggrann, är mattransporter prioriterade.

Men det fungerar inte idag som för några veckor sedan. Idag behöver vi alla ha lite mer framförhållning och planera eftersom leveranserna nu tar längre tid och vi ska undvika fysiska möten.

De som behöver hålla sig inne just nu kan också se detta som en möjlighet att faktiskt gå igenom sina skåp hemma och vara kreativa med de varor man har i skåpen. Soppor, pastarätter och olika 'bowls' med en bas av till exempel ris, bulgur eller matvete och olika smaksättare och tillbehör kan varieras i oändlighet. Den här krisen tydliggör vilken viktig resurs maten är. Kanske kan den här perioden ge oss lite nya vanor och att vi blir grymma på att göra goda grejer av det vi har."
 

"Vi driver verksamheten hemifrån"

CHG-Meridian är en av världens ledande leverantörer av tjänster för teknikhantering inom IT, industri och sjukvård. Lukas Tränkle är vd för CHG-Meridian Sweden AB:

"Vi följer aktivt utvecklingen av coronavirus covid-19 och de statliga rekommendationerna. På CHG-Meridian i Sverige låter vi verksamheten pågå som vanligt. Förra året ändrade vi lyckligtvis hela företagets verksamhet till en digital arbetsmiljö och upplever de positiva aspekterna av det eftersom vi är flexibla att arbeta utanför kontoret och driva verksamheten hemifrån.

Vi har genomfört proaktiva ändringar redan från start, såsom reserestriktioner och uppmuntrat våra anställda att arbeta hemifrån. Vår egna affärslösning, Digital Workplace, sätts nu på prov på riktigt och har hittills fungerat framgångsrikt. Vi gör det bästa av den nuvarande situationen och försöker göra arbetslivet så trevligt som möjligt under nuvarande omständigheter."
 

”Tvåskiftsarbete i hela verksamheten”

Edur-Pumpenfabrik Eduard Redlien GmbH & Co. KG utvecklar och tillverkar kundanpassade centrifugalpumpar och agerar som konsult och teknikpartner med internationellt fokus och omfattande service. Detta säger vd Glenny Holdhof:

"Trots coronakrisen kan Edur fortsätta leverera pumpar och vara en pålitlig kontakt för sina kunder. Med anledning av den nuvarande utvecklingen av covid-19 har vi infört tvåskiftsarbete längs hela kedjan i verksamheten, från administration och produktion till montering och frakt. Funktionerna arbetar isolerat från varandra i både tid och rum. Detta innebär att vi kan agera vid en bekräftad virusinfektion. Tack vare långsiktig lagerplanering kan vi fortsätta utföra beställningar av hög kvalitet och skicka dem i tid."


”Vi har drabbats väldigt hårt”

AV-Huset Rental AB är specialiserat på kompletta lösningar för ljud, ljus och bild för event- och mötesbranschen. Kenneth Rising är vd:

"AV-Huset har drabbats väldigt hårt av coronautbrottet med avbokningar och där 95 procent av de uppdrag vi hade fram till midsommar har bokats av. Några uppdrag har preliminärt bokats om till nya datum i höst men de är dock högst osäkra så länge det inte finns någon prognos på hur länge detta kommer pågå. För att klara oss igenom krisen kommer vi nyttja de stödåtgärder som regeringen tagit fram.

Vi kommer dra ner på bemanning och arbeta hemifrån med sådant som är möjligt. I övrigt tar vi vara på tiden för att se över lager, kontor och utrustning. De få bokningar som görs nu är till största delen videokonferens- och streaminglösningar. Inga bokningar alls görs för teknik avsedda för större grupper."
 

”Lastbilstransporter kan växla till järnväg”

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s transport- och logistikdivision och erbjuder bland annat järnvägs- och multimodala transportlösningar. Patricia Schaller är Head of Rail Services Sweden på DB Schenker:

"Godstransporter med järnväg, även gränsöverskridande trafik, fortsätter att fungera stabilt inom det europeiska järnvägsnätet. För att hjälpa företag som kortfristigt, på grund av ökade gränskontroller och milslånga köer, skulle behöva flytta sina transporter till järnväg kan DB Cargo erbjuda alternativa transporter med kort varsel, även internationellt, för att säkerställa godstrafiken. Tveka inte att kontakta Jerry Lindestam, Head of Multimodal and Dedicated Solutions Sweden, på +46 40 669 5523 eller jerry.lindestam@dbschenker.com."