Blå vägg, skuggor och texten: Corona och den tyska ekonomin. Hubert Fromlet kommenterar för Tysk-Svenska Handelskammaren"

Lättnader med nödbroms

2021-03-05

Tyskland planerar en successiv öppning av samhället. Samtidigt hålls dörren öppen för att åter dra åt skruvarna om situationen kräver det. Handelskammarens Senior Adviser Hubert Fromlet kommenterar den senaste utvecklingen.

För Tysklands förbundskansler Angela Merkel har den näst bästa politiska lösningen (nästan) alltid betraktats som en bättre problemlösning än ingen lösning alls. Hon har alltid varit öppen för – givet hennes eget synsätt – förnuftiga kompromisser. Så också i denna vecka då en ny coronastrategi presenterades efter nio timmars tuffa förhandlingar med Tysklands 13 delstatschefer och 3 borgmästare (kallat MPK, ”Ministerpräsidentenkonferens”).

Tydligt modifierad strategi

Befolkningens och näringslivets sviktande tålamod till följd av återkommande  skärpta och partiellt lättade restriktioner har på sistone framkallat mycket politisk press i både Berlin och delstaternas huvudstäder. Inför den senaste MPK-förhandlingsrundan den 3 mars fanns två starka motpoler: rädslan för en betungande tredje infektionsvåg och den breda allmänhetens – det vill säga väljarnas och stora delar av näringslivets – avtagande stöd under valåret 2021.

MPK-gruppen har nu fattat strategiska beslut kring några breda områden. Dessa är bland annat:

• många fler snabbtester (gratis 1gg/vecka)
  • kraftig acceleration av vaccinationstakten
  • utvidgade personliga kontakter
  • öppningsstrategier, villkor och tidsmässig ordning för fem olika typer av affärer och olika tjänsteföretag (kriterium: incidenstal).

"Totalt sett kan en tydlig politisk kompromiss konstateras."

Totalt sett kan en tydlig politisk kompromiss konstateras. Trots ett tuffat utgångsläge för Merkel inför de sega MPK-förhandlingarna kan slutresultatet nog ses som en knapp poängvinst för förbundskanslern. Detta för att hon fick igenom den så kallade nödbromsen. Denna träder i kraft när utvecklingen tydligt tenderar gå åt fel håll, med incidenssiffror som riktmärke.

Mer om förbundskanslerns, de tretton ministerpresidenternas och de tre borgmästarnas gemensamma beslut hittas här (på tyska och på engelska).

När det gäller alla villkorbundna lättnader – knutna till bestämda incidenstal – kan jag dock tänka mig att tolkningssvårigheter kan uppstå, speciellt avseende periodicitet, uthållighet och tillfälligheter. Men åtminstone har det nu skapats tydligare perspektivramar för hushåll, företagare, företag och regioner/kommuner.

Nya möjligheter – men många detaljer och därmed risker

Det senaste MPK-meddelandet om lättnader och eventuella skärpningar av det politiskt fastställda regelverket kring coronabekämpningen är allt än enkelt att förstå – och därmed också flankerat av potentiella byråkratihinder. En del detaljer och villkor för reglernas tillämpning kan framkalla osäkerhet, exempelvis gällande ”inköpsturismen” inom delstaten eller delstaternas gränsområden.

"Likväl är det ett seriöst försök att genom mer verklighetsanpassade detaljanpassningar skapa bättre förutsättningar för framtiden."

Likväl är det ett seriöst försök att genom mer verklighetsanpassade detaljanpassningar skapa bättre förutsättningar för framtiden. Jag hoppas att Tysklands regioner och kommuner framöver kan skonas från alltför många vändpunkter åt fel håll och därmed från alltför många nya inskränkande återställare. Människor påverkar spridningen av coronaviruset – men hur viruset därefter inverkar är nyckfullt. Just denna aspekt betyder i sin tur en hel del för den framtida konjunkturutvecklingen.