30 år sedan Tysklands återförening: Berlin attraktivt för svenska företag

2020-09-24

Antalet svenska företagsetableringar i Tyskland fortsätter att öka. Trenden som Tysk-Svenska Handelskammaren påvisade i en analys under förra hösten håller därmed i sig. Sedan 2019 har ytterligare 112 svenska företag tillkommit till de existerande knappt 1700, vilket motsvarar en tillväxt på sju procent.

Den 9 november 1989 föll Berlinmuren och ett knappt år senare, den 3 oktober 1990, återförenades Tyskland. Sedan dess har enorma summor investerats för att införliva det tidigare Östtyskland i en av Europas starkaste ekonomier. Arbetslösheten är fortfarande ett par procentenheter högre i öst men glappet minskar kontinuerligt och lönerna klättrar sakta uppåt. 2024 förväntas pensionerna ligga på samma nivå i hela landet.

30 år efter återföreningen råder det dock inget tvivel om att Tysklands ekonomiska centrum fortsatt ligger i väster och söder. 2019 hade exempelvis bara 16 av Tysklands 500 största företag sett till omsättning sitt huvudkontor i något av förbundsländerna i öst.

Svenska företag i Tyskland

Idag finns det runt 1800 svenska företag i Tyskland. Samma mönster som gäller tyska företag går igen också när man studerar var i Tyskland svenska bolag har etablerat sig: ytterst få återfinns i de östliga delarna. Högst upp på listan ligger den industritäta och i invånare räknat största delstaten Nordrhein-Westfalen med runt 390 svenska företag 2020. Därefter följer Bayern (300) och uppstickaren Berlin (250), som klättrat förbi bil- och maskinindustristarka Baden-Württemberg (215).

På femte plats ligger Hessen (180) med finansmetropolen Frankfurt, tätt följt av Hamburg (160) med sin stora hamn och den geografiska närheten till Norden. Samtliga förbundsländer i toppskiktet, Baden-Württemberg undantaget, visar stark tillväxt under 2020 i jämförelse med samma tidpunkt i fjol.

– Vi ser en fortsatt positiv trend gällande svenska företags investeringsplaner i Tyskland. Den tyska marknaden har blivit än mer attraktiv, särskilt för detaljhandelskedjor och e-handelsföretag från Sverige, säger Ralph-Georg Tischer, vd på Tysk-Svenska Handelskammaren.

"De svenska bolagen i Tyskland sysselsätter för närvarande knappt 130 000 medarbetare."

– Sammantaget ligger de svenska investeringsprioriteringarna i Tyskland på miljöteknik, IT och logistik. De svenska bolagen i Tyskland sysselsätter för närvarande knappt 130 000 medarbetare, en imponerande siffra när man betänker att de tyska företagen som största utländska grupp investerare i Sverige har runt 80 000 anställda. Allt detta visar hur påtagliga och levande de ekonomiska relationerna är mellan våra länder, fortsätter han.

Första steget utanför Skandinavien

Ett av de svenska företagen som satsar stort är Rusta, med tyskt kontor i Lübeck i förbundslandet Schleswig-Holstein:

"En viktig prioritering för Rusta är att fortsätta expandera i Tyskland, som ju är Europas största detaljhandelsmarknad."

– En viktig prioritering för Rusta är att fortsätta expandera i Tyskland, som ju är Europas största detaljhandelsmarknad. Under de tre år vi varit verksamma i Tyskland har vi gjort en rad viktiga lärdomar. Framöver kommer Rusta att kraftigt öka takten på varuhusöppningar och på så vis säkerställa att fler tyska kunder lär känna och får uppleva vårt snabbväxande detaljhandelskoncept, berättar Christof Sauck, Country Manager Rusta Germany.

Varbergsbaserade Ekkono Solutions AB utvecklar maskininlärning för sakernas internet, vilket gör alla typer av uppkopplade saker smarta. Initialt tar företagets satsning i Tyskland sikte på fordonsindustrin och industriella komponenter.

"Även om jag minns Tysklands sammanslagning tänker jag numera inte så mycket på var gränsen gick."

– Tyskland är vårt första steg ut i världen utanför Skandinavien. 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt, så utrullningen har inte gått så snabbt som vi tänkt oss. Men det har varit desto viktigare att ha folk på plats när resandet försvårats. Vi jobbar geografiskt över hela landet, och även om jag minns Tysklands sammanslagning tänker jag numera inte så mycket på var gränsen gick. Nu kör vi full fart framåt och ska säkerställa att vi blir ett hushållsnamn även bland tyska företag, säger Jon Lindén, vd och medgrundare.

Berlin med stor dragningskraft

En tydlig vinnare i utvecklingen av svenska företagsetableringar i Tyskland är Berlin. Sedan 2019 har ytterligare 45 svenska bolag etablerat sig i staden, vilket ger en tillväxt på 22 procent på bara ett år. Att två Berlinbaserade tyska företag – matleverantören Delivery Hero och fastighetskoncernen Deutsche Wohnen – sedan i år är listade i det viktigaste tyska börsindexet DAX vittnar om att huvudstaden är i starkt antågande.

– Eftersom Berlin sedan länge varit populärt hos bolag från den svenska startupscenen är utvecklingen inte särskilt överraskande. Den tyska huvudstaden har en enorm dragningskraft på startups inom digitala medier, e-handel och andra tech-bolag. Då svenska företag tillhör de världsledande inom dessa områden är det en perfekt matchning, säger Ralph-Georg Tischer.

Ett svenskt företag som nyligen installerat sig i Tysklands startupmecka är e-handelsbolaget Matsmart som säljer billiga skafferivaror från stora matvarumärken som riskerar att slängas på grund av till exempel överskottsproduktion. Att valet föll på huvudstaden handlar enligt Johannes Kayser, COO och ansvarig för den tyska expansionen, om stadens progressiva miljö och om att Berlin har ett strategiskt bra läge ur ett logistiskt perspektiv:

"Berlin är perfekt för att kunna attrahera talang, både till arbetet bakom sajten och till vår logistiska verksamhet."

– Tyskland är en given marknad för oss. Dels är det Europas största marknad, dels har Tyskland en superspännande livsmedelsmarknad, en snabbt ökande andel e-handel och en befolkning med hög medvetenhet om och intresse för hållbarhet. Berlin är perfekt för att kunna attrahera talang, både till arbetet bakom sajten och till vår logistiska verksamhet, förklarar han.

Fortsatt kräftgång i öst

I förbundsländerna som fram till 1990 tillhörde DDR är svenska företag däremot fortfarande en bristvara. Endast fem procent av alla svenska bolag i Tyskland har sin hemvist där, en siffra som varit tämligen konstant de senaste åren. Företagsetableringar sker, men på mycket låga nivåer, även om positiva trender kan skönjas i Sachsen och Sachsen-Anhalt.

Detsamma gäller Brandenburg som har haft svårt att locka till sig svenska företag de senaste åren, men framöver förväntas kunna dra nytta av både huvudstadens och landsbygdens fördelar, särskilt när den nya flygplatsen Berlin-Brandenburg öppnar, vilket kommer att underlätta såväl resande som logistik.

Om undersökningen: Tysk-Svenska Handelskammaren har analyserat var i Tyskland dotterbolag till svenska företag (över 50 procent svenskt ägande) har sina säten. Studien baseras på uppgifter från Markus-databasen som Germany Trade & Invest tagit fram. Siffrorna för i år avser juni 2020, jämförelsesiffrorna är från juni 2019.

Kontakt

Malin Johansson

Kommunikationschef

Telefon:
+46-8-665 18 64
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält