Utmaningar och ljusglimtar i Tyskland

2022-02-16

Tysk politik har för närvarande en hel del svårlösta problem och framtidsfrågor att hantera, både på hemmaplan och i utrikespolitiken. Den nya tyska regeringen har fått en svår start, skriver Hubert Fromlet i en analys.

Utrikespolitiskt står Ryssland just nu högst på agendan för den tyska regeringen – med direkt koppling till Ukraina och gasledningen North Stream 2. Inrikespolitiskt visar sig splittrade positioner inom den regerande 3-partikoalitionen med socialdemokraterna (SPD), De Gröna och Liberalerna (FDP).

Ryssland och hävda coronarestriktioner

De Gröna är unisont strikt emot North Stream 2 och SPD är splittrat i frågan. Förbundskansler Olaf Scholz har ännu inte uttryckligen satt ned foten och ser denna otydlighet som ett påtryckningsmedel i samtalen med Ryssland. FDP kräver framför allt att förbundskanslern borde framföra hotet om stoppad igångsättning av North Stream 2 mycket tydligare.

"Samarbetet mellan de tre koalitionspartierna verkar på det stora hela fungera väl."

Likväl verkar samarbetet mellan de tre koalitionspartierna på det stora hela fungera väl, även om mindre sprickor då och då kan upptäckas. Klart är att eventuella friktioner främst är tänkbara mellan FDP och de två största regeringspartierna. Det gäller också avseende den tilltänkta obligatoriska coronavaccinationen, vilken på sistone hamnat något utanför de större rubrikerna, inte minst då i stort sett alla väsentliga coronarestriktioner stegvis ska slopas fram till den 20 mars. Förbundskansler Olaf Scholz och hälsominister Karl Lauterbach manar dock till fortsatt försiktighet och en starkare vaccinationsbenägenhet för att kunna bemöta en eventuell ny coronamutation i höst med god motstånds- och handlingskraft. Enligt Scholz är pandemin ännu inte över (”Die Pandemie ist noch nicht vorbei”). En viktig insikt!

Ljusglimtar på konjunkturhimlen?

Tyska företag har under de senaste två, tre månaderna i många enkäter och prognoser betonat följande fem betungande konjunkturrisker (utan rangordning):

• Konflikten mellan Ryssland och Ukraina: Spänningarna kvarstår men bedöms initialt – rätt eller fel – ha lättat en aning.
  • Covid-19: Det finns ljuspunkter för många konsumenter och (små)företag, statistiska och (förhoppningsvis) faktiska ljuspunkter genom slopandet av (nästan) alla restriktioner inger hopp.
  • Stigande råvaru- och energipriser: Alltför få nedåtriktade priskurvor ger ingen anledning att här se en begynnande vändpunkt.
  • Fortsatt starkt tryck på inflationen: I februari låg Tysklands KPI på +4,9 procent. Det är alltjämt klart högre än ECB:s 2-procentmål.
  • Räntehöjningar av Fed med smittoeffekter på börser och ECB längre fram: Inflationen i USA uppgick senast i januari till 7,5 procent. Det bäddar för snara räntehöjningar.
  • Fortsatta problem med brister på utbuds- och transportsidan: ifo-Institutet noterade nyligen en liten lättnad på flaskhalsarna vad gäller insatsvaror och transporttjänster (dessa indikatorer i ifo:s Business Climate Index, ”Geschäftsklima”, kan följas upp vid nästa rapport som publiceras den 22 februari).

"Sammanfattningsvis präglas den tyska ekonomin just nu av några ljusglimtar."

Sammanfattningsvis präglas den tyska ekonomin just nu av några ljusglimtar, så som lättnaderna av coronarestriktionerna, de svaga tecknen på minimalt ljusare signaler på utbudsmarknaderna och, om än mycket tveksamt, från Ukraina och Ryssland. Ingen förändring alls ser jag för de relativt dystra ränteutsikterna i USA med troligen (delvis?) åtföljande räntehöjningar i Europa, speciellt mot bakgrund av det även i euroländerna alltjämt starka inflationstrycket.

Facit: Allt detta innebär att en eventuellt förestående tysk konjunkturuppgång fortfarande står på svaga ben. Det utesluter dock inte att en gradvis konjunkturförbättring under loppet av 2022 till sist kan bli verklighet.