
Tyska lastbilstransporter tappar fart
2024-01-24
I jakten på en förklaring till det rådande tyska konjunkturläget kan det finnas god anledning att blicka bortom allfarvägen, anser professor Hubert Fromlet, senior advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren.
Finansmarknader jagar i dessa dagar snabbt producerade och därmed aktuella konjunkturindikatorer. Den internationellt vida spridda inköpsindikatorn PMI är ett sådant exempel. Det finns också ett snabbindex för tyska lastbilstransporter – som dock fortfarande inte har något större analytiskt genomslag, varken i Tyskland eller i andra länder. Detta index förtydligar dock väl det aktuella konjunkturläget, framför allt inom tysk tillverkningsindustri.
Informativt tyskt transportindex
Att lastbilstransporter har en tydlig koppling till industrikonjunkturen bör rimligen vara logiskt. Det har vi konstaterat redan tidigare på denna sida.
Ovanstående länk innehåller omfattande teknisk information. I all korthet kan sammanfattas att Tysklands relativt nya ”Truck-Toll-Mileage Index” enligt min mening fungerat rätt väl sedan starten för några år sedan (av oss på svenska kallat ”Index för vägtullsbelagda lastbilstransporter”, IVL). Källan till IVL är Tysklands statistiska centralbyrå ”Destatis”. Indexet publiceras omkring den tionde i varje månad, det vill säga en till två veckor efter den faktiska utvecklingen.
"Lastbilstransporter har en tydlig koppling till industrikonjunkturen."
Rent tekniskt används IVL i den statistiska verkligheten lämpligast som differensen mellan ett trendmässigt/cykliskt index (BK 4.1-metod) och trendberäkningen via ett Hodrick-Prescott Filter. Det ger det efterlysta konjunktur- och trendblandade IVL-värdet på följande sida.
Länken ovan leder till 13 olika konjunkturkurvor, alltifrån orderingång och produktion inom olika varugrupper till siffror för handeln och BNP. Längst ner i denna sammanställning av olika faktorer finns också ovan beskrivna ”Truck-Toll-Mileage Index” (IVL). Inställningar görs genom att bocka av i de 13 givna smårutorna. Det bör noteras att flera olika kurvor kan tas fram samtidigt och jämföras, till exempel IVL med tillverkningsindustrins orderingång. Trycker man på IVL-kurvans sista punkt, så visas för december 2023 ett värde på -5,4 under den långfristiga noll-trendlinjen.
Vad säger oss kurvan?
Intressant är att kurvan för insatsvarornas orderingång möjligen har bottenkänning just nu. Normalt är denna konjunkturindikator en av de tidigaste i vändpunktslägen. Därför ter det sig spännande att fokusera på just denna utveckling lite extra under de närmaste månaderna.
Spännande? För all del. Men varför får då IVL inget större genomslag i pressen och finansmarknadsanalyser? Framför allt tror jag att det beror på den krångliga länksökningen fram till siffror och diagram. Här borde Destatis erbjuda mer smidighet. Lite mer målinriktad marknadsföring skulle inte heller skada. Men IVL är fortfarande en ganska ung konjunkturindikator.
Kontakt
