Stabil andel för svenska företag på tyska importmarknaden även 2021

2022-02-22

Tysk-Svenska Handelskammarens seniorrådgivare Hubert Fromlet har analyserat den senaste tyska handelsstatistiken och konstaterar att den svenska andelen på den tyska importmarknaden varit stabil på senare år, så också 2021 med 1,4 procent.

Tyskland är Europas tuffaste och största importmarknad. Därför är en god position på den tyska volymmarknaden särskilt eftersträvansvärd. Den utländska konkurrensen på den stora tyska varumarknaden har tilltagit märkbart sedan murens och järnridåns fall.

Speciellt företag från de senast tillkomna EU-länderna såsom Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern och givetvis därutöver Kina har vunnit terräng i Tyskland (se tabell nedan). Det har till viss del skett på bekostnad av företag i etablerade EU-länder, däribland förmodligen också svenska leverantörer. Det är uppenbart att de senaste årtiondena visat på såväl vinnare som förlorare hos exportörerna till Tyskland. Statistiken visar på en del konkreta exempel på utvecklingen mellan 2001 och 2021.

Stabila marknadsandelar under de senaste åren

Tyskland är i många avseenden en svår marknad som kräver kunskap och speciella analyser.

"Tyskland är i många avseenden en svår marknad som kräver kunskap och speciella analyser."

Det blev inte lättare för utländska aktörer att få order från Tyskland de första 10-15 åren efter återföreningen. År 1991 uppgick Sveriges importandel på den tyska marknaden till 2,3 procent. Tio år senare hade denna andel sjunkit till 1,7 procent, vilket är en nämnvärd försämring på en viktig volymmarknad. Från 2008 till 2011 blev det ett nytt minus på 0,3 procentenheter. Under det gångna årtiondet har dock Sveriges marknadsandel i Tyskland hållit sig relativt stabil på omkring 1,5 procent (senast 1,4 procent under 2021). 

Påfallande är att förlusten av svenska marknadsandelar kom att visa sig i tre olika etapper sedan det första hela återföreningsåret 1991 (ungefärliga uppskattningar): Första etappen: 1991 - 2000, andra etappen: 2001 - 2008, tredje etappen: 2009 - 2021

Trots den långsiktigt negativa trenden klarade svenska företag i vart fall under de senaste 13 åren att hålla en mer eller mindre stabil andel på Tysklands svåra importmarknad.      

Orsaker till trendmässiga svenska andelsförluster

Många läsare frågar sig förmodligen varför svenska företag tappat marknadsandelar under de gångna två till tre årtiondena. 

"Generellt formulerat beror tappade marknadsandelar på en rad olika faktorer."

Generellt formulerat beror tappade marknadsandelar på en rad olika faktorer. Det kan bland handla om ett högt kostnadsläge (löneutvecklingen), ogynnsamma växelkursförhållanden, exogena politiska störningar, dålig ekonomisk politik på hemmaplan, bristande forsknings- och innovationskraft, otillräcklig investerings- och produktutveckling, bristande aktiv marknadsföring (”det rullar på ändå”).

Ett ansenligt antal central-, östeuropeiska samt asiatiska länder har varit på frammarsch i Tyskland sedan 1990-talet. Producenter från dessa länder har successivt blivit kraftfullare konkurrenter på den tyska importmarknaden – delvis i konkurrens med svenska företag. Men svenska företag kan i sin tur också i viss utsträckning leverera (insats-)varor direkt från sina utländska produktionsenheter till exempelvis Rostock i norr eller Freiburg i söder. Sådana transaktioner ingår inte i statistiken över tysk import från Sverige.

Tyska inköpare har vanligen ett starkt förhandlingsläge på grund av de ofta stora inköpsvolymerna. Många tyska företag har under de senaste 20–30 åren geografiskt kunnat utöka antalet konkurrenskraftiga leverantörsländer – inte minst i de senaste EU-länderna samt Kina.

Det återstår att se i vilken mån utbuds- och transportflaskhalsarna under de senaste kvartalen innebär någon större tysk reträtt från viktiga tillväxtmarknader såsom Kina. Gissningsvis kommer detta att hända i ganska begränsad omfattning – åtminstone vid frånvaro av protektionistiska tillspetsningar.

Det gäller att titta framåt!

Det finns många oförutsebara internationella yttre orsaker framkallade av faktorer som framöver kan utvecklas till fördel eller nackdel för svenska leverantörer till Tyskland. På en sådan lista finns den internationella politiken, konjunkturen och finansmarknaden.

Ej direkt påverkbara inhemska faktorer för framgång i Tyskland kommer inte minst via det svenska näringslivets utvecklingskraft och följaktligen den ekonomiska politiken. Utbildning, forskning, innovationer, incitament för investeringar inklusive startsups, skattepolitik är sådana exempel som kan bidra till en konkurrensstark produkt-, produktions- och produktivitetsutveckling. Inte minst den nya tyska regeringens prioritering av miljö- och digitaliseringsutvecklingen borde ge nya framtidschanser för svenska företag.

Mycket av de svenska företagens framtidschanser på den tyska importmarknaden kan emellertid påverkas av företagen själva genom stark forcering av interna utbildningssatsningar (även på tyska språket), produkt- och produktivitetsutveckling. Potentialen finns.                                                                     

Makroekonomisk framgång är viktig – men mikroekonomin får aldrig förbises, varken av politiker eller företagen själva!

Utvecklingen av svenska marknadsandelar i Tyskland i jämförelse med övriga Norden och andra nyckelmarknader (%)

Land Andel 2021 Utveckling 2001-2021  
Sverige 1,4 % - 0,3 %  
Norge 1,6 % - 0,5 %
Finland 0,7 % - 0,5 %
Danmark 1,0 % - 0,7 %
     
Nederländerna 8,8 % + 0,8 %
Schweiz 4,1 % + 0,5 %
Österrike 4,0 % + 0,2 %
Italien 5,4 %                  - 1,1 %
Polen 5,7 % + 3,2 %
Tjeckien 4,2 % + 1,5 %
Ryssland 2,8 % + 0,1 %
Kina 11,8 % + 8,1 %
USA 6,0 % - 2,5 %
UK 2,7 % - 4,2 %

                      

Kontakt

Hubert Fromlet

Affilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält