Texten "Tyskland under luppen" framför en bild på Frankfurts skyline

Ny spännande handelsindikator från Kiel

2021-05-27

Nyligen introducerades en ny typ av handelsindikator framtagen av Kiel Institute for World Economics. Med hjälp av algoritmer och AI analyseras den globala handelsutvecklingen på ett nytt och betydligt snabbare sätt. Hubert Fromlet kommentar den nya barometern och dess aktuella siffror.

En ny typ av indikator för den globala handelsutvecklingen av varor och aggregerat för hela EU har tagits fram av det anrika Kiel Institute for World Economics (”Institut für Weltwirtschaft”, IFW Kiel) som under många år framgångsrikt sysslat med internationell handel och konjunktur. Denna nya handels- och därmed konjunkturbarometer, kallad ”Kiel Trade Indicator” (KTI), genererar regelbundet siffror för varuexporten och -importen i 75 länder, vilket sker så ofta som två gånger i månaden (uppdateringar omkring den 3:e och 20:e i månaden). Tyskland och Sverige tillhör de länder som undersöks.

Snabbhet med ny digital prognosteknik

Kiel-forskarnas kompetens har alltid varit hög, mestadels baserad på väletablerade ekonomiska principer. Med denna typ av handelsstatistik, som introducerats nu i maj, beträds en helt ny analytisk värld med algoritmer och artificiell intelligens. Det ska bli spännande att följa KTI framöver.

Innehållsmässigt inkluderar KTI digitala globala fartygsrörelser till 500 stora hamnar i världen. Utöver detta tillkommer speciella mätningar av transporter på vatten i 100 havsnära regioner. Allt detta översätts sedan till aktuell export och import, vilket sker cirka två månader snabbare än vad ofta citerade CPB World Trade Monitor gör (beräknas av Nederländernas oberoende Centraal Planbureau).

Vidare bör uppmärksammas att de aktuella siffrorna för export och import avseende de 75 noterade enskilda länderna även innehåller en prognos för nästkommande månad.

Givetvis kräver Kiels nya analysansats med algoritmer och AI särskilda utvärderingsstudier. Den ter sig dock intressant och förtjänar särskilt intresse.

Aktuellt – liten nedgång i världshandeln

Aktuellt visar KTI på en begränsad nedgång av världshandeln i maj (-1,4 % jämfört med april). Enligt indikatorn framstår framför allt bristen på råvaror och en del andra produkter såsom halvledare som huvudförklaring. Stigande sjötransportpriser kan möjligen också ha bidragit till dämpningen av den globala handeln. Även Kina påverkades av detta.

KTI *            Export      maj          juni  (prognos)            Import           maj          juni (prognos)

Tyskland                      - 1,7          + 1,1                                                  -0,5           +1,5

Sverige                        + 0,3          - 1,0                                                   -0,7           -0.6

* https://www.ifw-kiel.de/de/themendossiers/internationaler-handel/kiel-trade-indicator/

->Klick på världskartan för att hitta enskilda länder med motsvarande tidsserier.