Konjunkturprognoser kräver konsekvent hantering

2023-04-18

I osäkra tider med krig, energi- och finansmarknadsbekymmer samt oacceptabel inflation med stigande räntor behöver tolkningen av konjunkturprognoser vässas, anser professor Hubert Fromlet, seniorrådgivare till Tysk-Svenska Handelskammaren.

I stort sett varje professionell konjunkturprognos framkallar för närvarande påtagligt intresse, så också i Tyskland. Tolkningen av dessa kan dock nuförtiden kräva en viss modifikation från prognosanvändare i media, politik och företag, men också från andra konjunkturspecialister och intresserade privatpersoner.

Om produktionen av konjunkturprognoser

Konjunkturprognoser produceras av internationella organisationer, såsom OECD och IMF, inhemska myndigheter, forskningsinstitut, banker och en del fristående konjunkturexperter. Vissa prognosproducenter – ofta med offentlig koppling – arbetar med välutvecklade matematiska (ekonometriska) prognosmodeller, andra med ett (något) mindre ambitiöst matematiskt upplägg, men likväl seriös ansats. Ibland finns också fortfarande kvalitativa bedömningar med djupa funderingar om än relativt lite sifferexercis.

Antalet konjunkturprognoser per producent varierar, från 2 gånger/år plus två uppdateringar upp till 10-12 gånger/år. I den senare kategorin med rätt många prognostillfällen återfinns ofta banker, medan exempelvis centralbanker och forskningsinstitut arbetar mycket längre med en enstaka prognosomgång på grund av sina tekniskt och matematiskt avancerade verktyg.

Dessa två olika typer av konjunkturprognoser – gjorda av myndigheter /centralbanker/ ministerier respektive banker – kan endast jämföras med varandra om publiceringsdatumen ligger mycket nära, det vill säga max några få veckor emellan. Det sköts dock inte alltid tillräckligt konsekvent, inte heller i Tyskland. Det kunde jag åter iaktta under de senaste veckorna.

Presentationen av konjunkturprognoser

Producenter av konjunkturprognoser bör förklara vikten av olika möjligheter och risker, exempelvis hur man ser på Kinas kommande utveckling eller obalanserna på en rad finansmarknader.

"Producenter av konjunkturprognoser bör förklara vikten av olika möjligheter och risker."

Samtidigt är det mycket viktigt att även media i sin rapportering försöker fokusera något mer på bakomliggande prognosförutsättningar som kan ha märkbar inverkan på BNP-prognosen.  

Om företagens användning av konjunkturprognoser

Ovan har antytts att tidsaspekten spelar en viktig roll vid presentationen och användningen av konjunkturprognoser. Följande fem frågor bör aktualiseras:

  • Hur gammal är konjunkturprognosen?  
  • Hur lång tid ligger mellan avslutat prognosarbete och publicering?
  • Hur ser prognosförutsättningarna ut, exempelvis för politik, valutor eller energipriser?
  • Vilka förändringar finns jämfört med förra prognosen och hur förklaras förändringarna?
  • Hur förhåller sig konjunkturprognoser till aktuella barometersiffror och egna företagsdata?

Givetvis har flertalet företag varken tid eller resurser att syssla med alla ovanstående detaljer kring prognoshantering. Egentligen spelar det inte heller någon större roll om BNP väntas bli 0,1 procent mer eller mindre. Själv har jag under min tid inom industrin företrädesvis laborerat verbalt med beteckningarna ”oförändrat”, ”något bättre”/”något sämre” och ”tydligt bättre/tydligt sämre”.

Min erfarenhet är dessutom att företag många gånger främst är intresserade av vändpunkter i konjunkturen, precis som för närvarande är fallet i många länder, Tyskland inkluderat. Denna limiterade infallsvinkel kan bero på ofta bristande historisk prognossäkerhet på detaljnivå. Man det behöver samtidigt inte betyda att detaljer och siffror i konjunkturprognoser bör nonchaleras, speciellt inte med tanke på att det i dessa finns uppdelningar i privat konsumtion, maskin-, bygg- och övriga investeringar, det vill säga områden som ofta ligger närmare den egna verksamheten än BNP.

Kontakt

Hubert Fromlet

Affilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält