mobil elektronisk signering smartphone elektronische signatur Scrive

Foto: Scrive

En papperslös offensiv i Tyskland

2021-09-16

Svenska scaleups fortsätter erövra den tyska marknaden. Men med växande möjligheter följer ofta också ökade byråkratiska krav, vilka påverkar den dagliga verksamheten. Vår premiumpartner Scrive delar här med sig av sina erfarenheter och ger exempel på ett konkret samarbete.

Att signera kundavtal på distans eller försöka sig på en etablering i ett annat land är minst sagt en utmaning, särskilt om fysiskt pappersarbete är ett krav. Redan före coronapandemin sökte sig allt fler företag till elektroniska signeringslösningar och månader av reserestriktioner, hemarbete och framför allt bristen på personlig kontakt har påskyndat denna utveckling.

Elektroniska signeringslösningar i Sverige och Tyskland

En digital omvandling är alltid beroende av den rättsliga ramen i landet i fråga, förklarar Patrik Larm som är tysk marknadschef på Scrive.

– Det finns enorma skillnader gällande lagstiftningen vilket i sin tur givetvis påverkar affärsvärlden i respektive land. Även om e-signaturer accepteras i princip överallt så kan frågor uppstå kring vilken typ av e-signering som accepteras i landet du är verksam i och vilken typ av avtal som måste signeras. För att ta Tyskland och Sverige som exempel så skiljer sig lagstiftningen och regleringarna markant åt, inte bara gällande vilka e-signaturer som accepteras, utan också vilken nivå som krävs för att arbeta i enlighet med lokal lagstiftning.

"För att ta Tyskland och Sverige som exempel så skiljer sig lagstiftningen och regleringarna markant åt, inte bara gällande vilka e-signaturer som accepteras, utan också vilken nivå som krävs för att arbeta i enlighet med lokal lagstiftning."

E-signaturen har tre nivåer, vilka definieras av eIDAS, som står bakom det juridiska ramverket gällande elektronisk signatur och identifiering i EU:

  • Grundläggande elektronisk signatur
  • Avancerad elektronisk signatur (AES)
  • Kvalificerad elektronisk signatur (QES)

Den sistnämnda kategorin (QES) krävs bara i enstaka fall och omfattas av nationell lagstiftning.

I Tyskland till exempel finns ett antal avtalstyper som tidigare krävde handskrivna signaturer och fysiska avtal, där man nu kan underteckna elektroniskt så länge signaturen är på den kvalificerade nivån (QES).

– Om vi riktar blickarna mot Sverige så finns det i princip inga situationer där den kvalificerade elektroniska signaturen krävs. I Tyskland är det annorlunda, säger Patrik Larm.

Fördelarna gentemot papper och penna

Den elektroniska signaturen möts fortfarande av viss skepsis, oron kopplad till legitimiteten och säkerheten präglar fortsatt många verksamheter som ännu inte digitaliserat sina arbetsflöden.

"Elektronisk signering har funnits och accepterats inom EU i flera år, och leverantörer av signeringsverktyg fortsätter att vässa lösningarna för att hålla jämna steg både med regleringar och kundernas förväntningar."

– Elektronisk signering har funnits och accepterats inom EU i flera år, och leverantörer av signeringsverktyg fortsätter att vässa lösningarna för att hålla jämna steg både med regleringar och kundernas förväntningar. Fördelarna med vår produkt är att den snabbar på och förenklar säljprocesser, förbättrar kundupplevelsen och möjliggör smidiga rekryteringar, även i tider av social distansering, förklarar Patrik Larm.

Framgångsrik implementering hos Volkswagen

I Scrives etablering på den tyska marknaden har företaget ingått samarbete med flera tunga aktörer, ett exempel är Volkswagen:

– När Volkswagen började använda sig av Scrives eSign vid finansiering av kundernas bilköp centraliserades administrationen av över 400 000 avtal årligen och handläggningstiden minskade med 50 procent. En annan förtjänst av att övergå till 100 procent digitala processer är att kvaliten höjs: När bilhandlarna började använda sig av en sådan lösning för att signera kontrakt så sjönk felkvoten från 12 procent till 0 och försäljarnas utbetalningstider gick från fem dagar och ibland veckor till 30 minuter, vilket givetvis genererar en stor kundnöjdhet, säger Patrik Larm.
 

Om Scrive

Scrive grundades 2010 och blev snabbt ledande inom e-signering på den nordiska marknaden. Idag använder mer än 6 000 kunder i över 50 länder Scrive för att automatisera och digitalisera sina dokument och avtalsprocesser med lösningar som drivs av elektronisk signatur och identifiering. Företaget har runt 200 anställda och huvudkontoret ligger i Stockholm.