E-handel i Tyskland: Fortfarande skillnader jämfört med Sverige

2017-03-08

Tyskland och Sverige skiljer sig betydligt när det gäller betalnings- och leveranssätt. Medan det i Sverige är ganska vanligt att betala med sin smartphone och kontanterna försvinner mer och mer föredrar tyskarna just det senare där cash is king – även online.

Man kan se en ny trend i Tysklands e-handel: tyska internetanvändare surfar mer och mer med mobila enheter istället för att använda datorn. Fortfarande är det 64 procent som använder sin laptop medan 27 procent e-handlar med hjälp av surfplatta och 39 procent med en smartphone. I detta sammanhang blir också appar allt viktigare. Mer än hälften av smartphone- och surfplatteanvändare använder appar när de handlar online. En app som är attraktiv och väl fungerande är därför avgörande för att dra till sig kunder. Att erbjuda sina produkter via nätbutiken Amazon är också att rekommendera. De är Tysklands största e-handelsbutik och omsatte 10,9 miljarder euro, motsvarande 103,8 miljarder svenska kronor, under 2015.

Tyskarna föredrar kontant

I Tyskland finns en stark vilja att betala kontant och sedan en tid tillbaka finns en ny trend, att handla på nätet men betala kontant för dina varor i till exempel kassan på närmaste stormarknad. Den här trenden skapades av det tyska företaget barbezahlen.de, som översatt betyder kontantbetala.de. Idag finns det mer än 100 nätbutiker som erbjuder det nya betalningssystemet och mer än 10 000 ställen där du kan göra din betalning. Det är främst inom kategorierna möbler, kläder, livsmedel, elektronik, husdjursprodukter och resor som det här betalningssättet används.

I Tyskland har, trots förkärleken för kontanter och fakturor, olika innovativa lösningar som digitala plånböcker så kallade ”Mobile wallets” lett till att antal betalningar med smarta mobiler ökat. Många av de tyska e-handelskunderna är dock fortfarande tveksamma inför digitala betalningssätt framför allt på grund av säkerhetsaspekten och oro för att släppa in nätet i sin privatsfär. Enligt en undersökning gjord av TNS Emnid anger två tredjedelar av de tillfrågade personerna att de har en omfattande misstro mot nätsäkerheten och mer än varannan tysk vill skydda sina personuppgifter på nätet på grund av oron för att få sin identitet kapad. För tyskarna är det därmed fortfarande viktigt att skydda privatsfären online, vilket påverkar inställningen till nätbetalningar negativt.

Medan kortbetalning ligger på första plats för e-handel i Sverige är det i Tyskland autogirot med drygt 30 procent som är mest populärt i statistik från 2015 och 2016. På andra plats ligger digitala betalningssätt som PayPal eller Giropay (26,4 procent). Giropay innebär att du gör betalningen via din egen internetbank och kräver ingen ytterligare registrering på sajten du handlar på. På tredje plats ligger fakturabetalning och kortbetalning kommer först på fjärde plats med 15,7 procent.

Leverans till ytterdörren fortfarande vanligt i Tyskland

Utöver betalningsvanorna finns det även skillnader mellan Sverige och Tyskland när det gäller leveranssätt och leveransvillkor. I Tyskland är det till exempel fortfarande vanligt att paket levereras och ställs utanför ytterdörren om mottagaren inte är hemma. För att få lämna paketet utanför dörren krävs att mottagaren vid sin beställning godkänt det. Om det inte finns något godkännande är det distributören som blir ansvarig om ett paket skulle försvinna. Man kan också ge sitt godkännande på att leveransen får lämnas hos grannen om man inte själv är hemma. I Sverige är det istället brukligt att få en avi om att hämta ut sitt paket hos närmaste ombud. Detta är i Tyskland ganska sällsynt.

En annan möjlighet i Tyskland är få sitt paket levererat till en så kallad Packstation som är ett obemannat paketutlämningsställe, som oftast är öppet dygnet runt. För att få sin leverans på det här sättet måste du först registrera dig som kund på paket.de. När du sen beställer saker online uppger du ditt kundnummer och får en kod som du sedan använder för att komma in och hämta din försändelse på paketutlämningsstället.