Foto: Taz/Serge Kij/AlexandreDulaunoy/Flickr.com/Pixabay

Allt fler tyskar e-handlar utomlands

2015-08-12

En stor del av de tyska e-handelskunderna köper redan idag från utländska sajter och antalet väntas öka kraftigt under de kommande åren. Ett rikare utbud av produkter och varumärken, lägre priser och generösa leveransvillkor driver konsumenterna att ta steget över de virtuella gränserna. För svenska e-handlare finns goda chanser att framgångsrikt ge sig in på den växande marknaden.

41,7 miljarder euro – så mycket pengar väntas de tyska konsumenterna spendera på e-handel i år. Om prognosen från den tyska branschorganisationen för detaljhandeln HDE och undersökningsföretaget GfK håller i sig blir det ett nytt rekord, hela fyra miljarder euro mer än förra året. I vissa produktkategorier når e-handeln numera marknadsandelar på runt 30 procent.

På nätet kan kunderna välja mellan ett stort antal inhemska online-butiker men även vända sig till handlare från hela världen. Och väldigt många tyska konsumenter verkar inte ha några problem med att korsa virtuella gränser och beställa från utlandet.

Mer än hälften har handlat från utlandet

Enligt en undersökning från konsultbolaget Fittkau & Maaß har nästan sex av tio tyska e-handelskunder erfarenhet av att handla från utländska sajter. Under det senaste året har 40 procent gjort det, visar en studie från betaltjänstföretaget Paypal. Och logistikkoncernen Fedex rapporterar att var femte online-konsument i Tyskland handlar i en icke-tysk nätbutik minst en gång i månaden.

Mest populärt att köpa utomlands är kläder, skor och accessoarer. Enligt Paypal-studien lägger mer än var tredje tysk utlandskund produkter från denna kategori i sin digitala varukorg. Men även hemelektronik (17 procent), digitala medier (17 procent), böcker, cd-skivor, dvd:er med mera (13 procent), klockor och smycken (13 procent) samt leksaker och hobbyartiklar (13 procent) handlas flitigt från utländska sajter.

Vad är det så som får de tyska konsumenterna att lämna de inhemska online-butikerna och se sig om i resten av världen? Flera av undersökningarna pekar på att de två främsta anledningarna är att man hittar varor som inte finns i Tyskland och att man har möjlighet att spara pengar. Dessutom kan det spela in om vissa produkter är tillgängliga tidigare än hemma, har bättre kvalité eller om betalnings-, leverans- och returvillkoren är förmånliga.  

Dolda kostnader oroar mest

Samtidigt är det fortfarande många tyskar som aldrig köper från utländska sajter. Och utav dem som handlar från utlandet är det bara en minoritet som uppger att de ofta eller enbart vänder sig till icke-tyska sajter. Anledningarna till detta varierar men en del svar återkommer när användarna räknar upp varför de helst håller sig till hemmamarknaden. Många är oroliga för höga kostnader för porto, skatter, tull och andra, kanske dolda avgifter. Man tror att leveranstiderna är långa eller att en eventuell returprocess kan bli dyr, krånglig och långdragen. Dessutom oroar sig vissa konsumenter för att varan kanske inte alls kommer fram, visar sig vara förfalskad eller av dålig kvalité. Även tveksamheter kring säkerheten på okända sidor och språkproblem kan spela en viss roll.

För svenska företag som tar dessa betänkligheter på allvar och lyfter fram fördelarna med ett utlandsköp finns det goda chanser att hitta och knyta till sig tyska kunder. Hittills hamnar Sverige inte bland toppländerna i den tyska e-handelsstatistiken. Istället är det Storbritannien (15 procent av de tyska online-kunderna handlar där), USA (13 procent), Kina (11 procent), Österrike (9 procent) och Nederländerna (6 procent) som toppar listan.

Intresset för utlandsköp ökar

Men med det svenska försprånget vad gäller innovativa it-lösningar, en geografisk närhet som möjliggör förhållandevis snabba och kostnadseffektiva leveranser och den positiva bilden som de flesta tyskar har av Sverige och företag som förknippas med landet finns det potential att ändra på det. Dessutom växer intresset för utlandsköp i allmänhet: 5 procent av de tyska deltagarna i Paypal-enkäten säger att de kommer att börja handla utomlands och hela 17 procent anger att de vill göra det oftare än hittills.

– Just för små och medelstora företag kan Tyskland vara en bra marknad att ge sig in på, prova vingarna, kanske hitta inhemska samarbetspartner och kunna växa sig större. Det gäller bara att göra sin hemläxa innan. Omfattande juridiska krav, andra köpbeteenden och vissa kulturella skillnader kan lätt sätta stopp för satsningen eller fördyra den väsentligt, säger Timo Kabus, ansvarig för e-handel på Tysk-Svenska Handelskammarens avdelning Market Entry & Business Development.

På handelskammarens e-handelsdagar i september förbereder vi dig och ditt företag för dessa fallgropar och ger dig tips för hur Tysklandsetableringen blir en succé. Se hela programmet fördagen i Stockholm respektive Göteborg och välkommen att anmäla dig.

Kontaktperson

Katrin Kraus

Market Entry & Business Development

Telefon

+46-8-665 18 75