klader butik ehandel rusta detaljhandel

Foto: Rusta/Unsplash

Detaljhandeln under förändring – en framtidsspaning

2020-01-30

De senaste åren har många experter förutspått den så kallade butiksdöden. På bekostnad av den växande näthandeln står många butikslokaler tomma i såväl tyska som svenska stadskärnor. Dock finns det undantag som till exempel Adlibris och Zalando. Båda dessa företag är klassiska onlineföretag men som nu upptäckt fördelarna med att även finnas representerade med fysiska butiker centralt i städer. För att kunna konkurrera på den föränderliga marknaden måste detaljhandelsföretagen utveckla nya strategier, ändra befintliga koncept och snabbt identifiera nya trender. Nedan har vi sammanfattat fem aktuella trender.

1) Knyt samman online och offline

Många kunder uppskattar fördelarna med onlinehandeln: genom några klick på mobilen går det enkelt att beställa nya skor eller ny köksmaskin med leverans till hemmet inom några dagar eller till och med så snabbt som samma kväll. Många butiker erbjuder nu även online-beställningar. Om skorna inte finns i rätt storlek eller om köksmaskinen inte finns i rätt färg är det nu möjligt att beställa önskad vara i butiken - med leverans till hemadressen. Detta är ett sätt för butiker att kunna konkurrera på den tuffa marknaden.

Många konsumenter uppskattar dock fortsatt fördelarna med att handla i en butik: prova, känna på varan och få service direkt på plats. Flertalet butiker erbjuder nu även kunden att beställa varorna online med levereras till butik. På så sätt kan kunden prova, få råd av butikspersonalen och göra eventuella returer direkt på plats. Sådana beställningar är oftast fraktfria, vilket är fördelaktigt för kunderna och samtidigt lockar det besökare till butiken - en win-win-situation för båda parter!

2) Utökat serviceutbud

En annan trend är att butiker erbjuder olika typer av tjänster. Kundens vetskap om att de trasiga byxorna även kan lagas i den butik där de är inhandlade eller att butikspersonalen i laptoppbutiken köptes också kan hjälpa till med installationen av eventuella mjukvaruprogram bidrar till att många kunder föredrar att handla i en lokal fysisk butik framför att beställa via nätet.

3) Kombinera shopping med upplevelser

Många butiker anpassar sina koncept och satsar på ett utbud utöver själva produktservicen. Varför inte kombinera böcker med fika och öppna ett kafé i bokhandeln? Speciellt i stora köpcentra är restauranger, biografer, bowlingbanor och skönhetsbehandlingar ett allt vanligare inslag. Innovativa koncept som innehåller kultur och gastronomi tar shoppingupplevelsen till en ny nivå och lockar fler kunder. Ett mysigt kafébesök med vänner eller ett biobesök med familjen kan (ännu) inte beställas online.

4) Centralt och lättillgängligt

Vissa typer av butiker, till exempel möbel- eller byggvaruhus, har hittills ofta varit belägna en bit utanför städerna, vanligtvis omgivna av stora parkeringsplatser där kunden enkelt kan frakta hem varorna. Men även detta inköpskoncept ändras och förnyas. Ikea satsar nu på nya centrala detaljhandelskoncept. I dessa citynära butiker kan kunden titta runt och välja önskade varor, betala på plats och varorna levereras sedan direkt hem.

På landsbygden står man dock inför helt andra utmaningar. På många tyska orter gör invånarna gemensam sak av att stötta mindre lokala butiker – alltför att butikerna ska kunna överleva och servicen ska finnas kvar.

Det svenska företaget Lifv har utvecklat ett koncept för att livsmedelsbutiker ska kunna finnas kvar på landsbygden. Genom att satsa på obemannade butiker i områden där klassiska livsmedelsbutiker har fått stänga igen på grund av bristande kundunderlag finns nu servicen  kvar. Med hjälp av en app skannas varorna och betalas med det kreditkort som är registrerat i appen.

5) Lågpriskoncept lockar kunder

Vid en genomgång av utvecklingen av detaljhandeln under de senaste åren är det uppenbart att många detaljhandelskedjor inom lågprissegmentet har rönt stora framgångar med en stark tillväxt. Medan olika typer av lågprisbutiker varit ett vanligt inslag i tyska städer har denna trend utvecklats i Sverige först under senare år – och utvecklingen fortsätter. Butiker som Lidl och Rusta är nu etablerade i Sverige och en självklar del av butiksutbudet.

Rusta expanderar nu särskilt med fokus på den tyska marknaden. Återförsäljaren av fritids-, hem- och trädgårdsprodukter är en av de ledande aktörerna inom lågprissegmentet i Norden. Den 7 februari kommer Andreas Bertilsköld, projektledare på Rusta, till Tysk-Svenska Handelskammaren för att under ett frukostseminarium berätta om företagets etablering på den tyska marknaden samt dela med sig av den aktuella utvecklingen i branschen. Här hittar du mer information och kan anmäla dig.