Fyra glada människor som har jaktkläder på sig

Foto: Chevalier

Chevalier drar nytta av friluftstrenden i Tyskland

2021-03-19

Exporten av jakt- och friluftsutrustning har ökat kraftigt under det senaste året visar Tysk-Svenska Handelskammarens analys av 2020-års utrikeshandelsstatistik. Svenska Chevalier som säljer exklusiva och slitstarka jaktkläder är ett av företagen som dragit nytta av friluftstrenden under pandemin.

Under det gånga året har många privatresor ställts in och reskassan i stället lagts på en mer aktiv fritid med utevistelser i skog och mark. Enligt SCB:s statistik för utrikeshandeln 2020 som Tysk-Svenska Handelskammaren analyserat steg efterfrågan på svenska kläder med 7,8 procent och produkter inom kategorin läder- och skinnvaror upplevde en ökad efterfrågan på hela 24,4 procent.

Henrik Claesson, exportchef på Chevalier AB med säte i Mölnlycke utanför Göteborg, ser en försäljningsökning för företagets jaktkläder. Han är nöjd över företagets utveckling inte bara i Sverige utan också i Tyskland.

Stort uppsving för damkollektionen

Henrik Claesson. Foto: Chevalier

– Vi ser ett stort uppsving särskilt för vår damkollektion som har synkat väl mot ökad jägarexamen för kvinnor och den ökade trenden för countrylife generellt. Vi har lyckats få till samarbeten med bland annat näthandlaren Jagdwelt24.de och butikskedjan Frankonia som ger oss en bredare distribution på den tyska marknaden. Vårt motto ”jaga med stil” verkar gå hem i Tyskland, säger Henrik Claesson.

Chevalier har höga ambitioner för den tyska marknaden, ett land som har stor tradition av jakt och en köpstark målgrupp som värdesätter kvalitet. Likt många andra företag har Chevalier ställt om till digitala marknadsaktiviteter.

– Vi har skapat filmer med våra kollektioner som vi skickat till våra återförsäljare via digitala plattformar och som tagits emot väl. Vi har också arrangerat digitala mässor.

Försäljningen sker främst via återförsäljare. Den egna hemsidan med webbshop används i första hand för att kunna fånga upp trender genom direktkontakten med kunder. En hemsida på tyska finns i planeringen.

"Att ha den biten på plats blir därmed en viktig konkurrensfördel"

Chevalier har tagit hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren för att få stöd i att uppfylla producentansvaret i Tyskland.

– Återförsäljarna vill försäkra sig om att du som leverantör har klart hur förpackningar ska tas om hand. Att ha den biten på plats blir därmed en viktig konkurrensfördel, säger Henrik Claesson.
 

Om Chevalier
Företaget grundades med visionen att kombinera ett aktivt liv nära naturen med passform, stil och nytänkande funktioner. Sedan 2013 finns Chevalier på den tyska marknaden. Företaget har haft ett samarbete med prins Carl Philips företag, designduon Bernadotte & Kylberg, som resulterade i kollektionen Whisper. Chevalier ägs idag av företagsgruppen Open Air Group, som står bakom en rad andra stora varumärken inom jakt och uteliv, och tillhör samma ägarsfär som Ikea.