Skärmdump arbetsmiljöverkets hemsida

Foto: www.av.se

20 000 kronor i straff om utstationerade inte anmäls

2013-06-04

Från och med den 1 juli 2013 är utländska företag skyldiga att anmäla utstationerade medarbetare i Sverige på Arbetsmiljöverkets hemsida. Om anmälan görs för sent eller felaktigt måste företagen betala en straffavgift på 20 000 kronor.

Riksdagen beslutade i mitten på maj en ändring av utstationeringslagen för att ge myndigheterna en bättre insyn i arbetssituationen för utländska arbetstagare i Sverige. Enligt lagändringen måste utländska företag anmäla sina medarbetare om de jobbar längre än fem dagar och under en begränsad tidsperiod i Sverige. Arbetsgivaren ska även anmäla de arbetstagare som har skickats till Sverige före den 1 juli och som fortfarande arbetar här när lagen börjar gälla.

Registrering på olika språk

Arbetsgivarna får möjlighet att skapa ett konto på Arbetsmiljöverkets hemsida där de kan registrera samtliga utstationerade som jobbar på kortare uppdrag i Sverige. Informationen och blanketterna kommer att publiceras på fem olika språk, bland annat tyska. Arbetsgivaren måste ange kontaktuppgifter till den utstationerade och vilka uppdrag hon eller han jobbar med på vilken ort och under vilken tid.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg ser en förbättring för de utländska anställda med den nya lagen:

 – Alla som arbetar i Sverige ska ha rätt till en säker arbetsmiljö. Det gäller även för dem som kommer hit tillfälligt och arbetar.

Straffavgift på 20 000 kronor

Alexandra Falke, som är projektledare vid Arbetsmiljöverket och ansvarig för att bygga och förvalta registret, påpekar att det är viktigt att anmäla de utstationerade i god tid.

 – Anmälan måste göras innan den första utsända medarbetaren börjar jobbar i Sverige, säger hon. Den som inte anmäler arbetstagarna eller gör det på ett felaktigt  sätt måste betala en straffavgift på 20 000 kronor.

Alexandra Falke betonar också att det inte alltid är självklart vilka medarbetare som räknas som utstationerade:

 – När till exempel en tysk koncern skickar en IT-tekniker för några veckor till ett dotterbolag i Sverige då är det också en utstationering.

I speciella fall kan även egenföretagare som skickas till Sverige räknas som utstationerade av ett utländskt företag.

Kontaktperson måste utses

Den nya lagen innebär också att utländska företag måste utse en kontaktperson med en adress i Sverige. Arbetsmiljöverket ska titta på vilka som är lämpliga kontaktpersoner. Alexandra Falke  säger:

 – Kontaktpersonen måste till exempel kunna upplysa om rådande arbets- och anställningsförhållanden.

Kontakt

Kerstin Kamp-Wigforss, LL.M.

Chefsjurist

Telefon:
+46-8-665 18 56
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält