Foto: Pixabay / Joe the goat farmer/ Flickr.com / Roderick Eime / Flickr.com, CC by 2.0

Seminarium: Så lyckas du med e-handel i Tyskland

Funderar du på att börja sälja produkter eller tjänster på den tyska e-handelsmarknaden? Detta seminarium ger dig kunskaper i vad som gäller för att ta första steget oavsett om du är verksam inom B2C eller B2B.

Tyskland är tredje största e-handelslandet i världen sett till omsättning. Av Europas online-handel står Tyskland för 29 procent av försäljningen. 2016 utgjorde onlinehandeln drygt 13% av den totala tyska handeln och förväntas fortsätta öka. Tyskland tillhör även de svenska e-handlarnas största utlandsmarknader och optimismen är stor i att utvecklingen kommer att fortsätta peka uppåt.

Men för att lyckas på den tyska e-handelsmarknaden krävs goda förberedelser då det finns många fallgropar att ta hänsyn till. Svenska företag som förbereder sig väl på den krävande tyska kunden har goda chanser att ta del av den ökande e-handelsförsäljningen i landet.

Seminariet kommer att innehålla råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom viktiga lagar och kulturella skillnader. Vi får också ta del av vad som är viktigt att tänka på vid val av distributionsupplägg och kanaler.

För vem
Denna halvdag riktar sig till dig som planerar att börja sälja produkter och tjänster på den tyska e-handelsmarknaden. Den vänder sig även till företag som redan är verksamma i Tyskland men vill lyckas bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.


Program

08.30 Registrering och frukost
 
09.00 Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen
 
09.05 Några ord från Ideon
 
09.10

Den tyska e-handelsmarknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter:
Alrun Griepenkerl, Market Entry & Business Development
Femina Gumz, jurist med ansvar för e-handelsfrågor

  - Hur fungerar den tyska konsumenten?
- Hur skapar jag lojalitet hos den tyske kunden?
- Vilken kommunikation ska jag välja för den tyska marknaden?
- Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
- Vad gäller juridiskt och skattemässigt?
- Märkning och förpackningskrav
 
10.25 Kaffepaus
 
10.40

Success Stories - goda exempel från företag som lyckats på den tyska marknaden
 

Martin Jensen

Tui.com GmbH - e-handel B2C

Martin Jensen arbetade under tre år i Berlin som vd för TUI.com GmbH, resekoncernen TUI:s tyska utvecklingsbolag för e-commerce och digitala strategier. TUI är en av värdens ledande turistkoncerner och Martin kommer att berätta hur han fick TUI:s onlineförsäljning att öka från att ha stått för 3,5 procent av bolagets försäljning till idag 20 procent. Hans fokus ligger i första hand på hur du förbereder din organisation på onlineförsäljning för andra marknader än Sverige. Tidigare har Martin haft internationella befattningar inom bl a Enea och Framfab.

11.10

Distribuera rätt i Tyskland – nyckeln till framgång
Daniel Carlsson, Head of Sales, DHL Parcel Nordic

11.40 Hur kommer jag igång?
Möjlighet att ställa frågor
 
12.00 Lunch

 

 

Anmälan och pris
Deltagaravgift 650 kronor för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren och företag som är knutna till Ideon och våra övriga *samarbetspartner. Övriga betalar 950 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.

Välkommen att anmäla dig här!

*E-commerce Park, Helsingborg, Media Evolution, Malmö, NetPort Science Park, Karlshamn, Marknadsföreningen i Malmö