
Foto: via visualhunt
Frukost: Vilka möjligheter erbjuder den tyska marknaden inom e-hälsa?
Den tyska marknaden för e-hälsa beräknas omsätta nästan 400 miljoner euro 2017 och växa årligen med omkring 20 procent. Vilka möjligheter bjuder världens tredje största e-hälsomarknad för svenska företag? Och vad krävs av företagen för att kunna ta plats och delta i utvecklingen?
Tysklands och Sveriges regeringar har tillsammans definierat e-hälsa som ett av fyra fokusområden för innovation och tillväxt.
Vad kan svenska företag lära av utvecklingen i Tyskland? Och tvärtom? Vilka möjligheter erbjuder den tyska marknaden för företag inom e-hälsa? Inom vilka områden krävs mer samarbete mellan länderna för att kunna ta tillvara möjligheterna?
Vi har bjudit in Markus Müschenich från Flying Health Incubator i Berlin för att diskutera potentialen på denna spännande marknad tillsammans med e-hälsoentreprenören Daniel C Wänn. Medverkar gör även Dan Nilsson, standardiseringschef för vård och omsorg på SIS. Moderator är Lena Strömberg, projektledare på Medtech4Health.
Seminariet hålls på engelska.
För vem
Seminariet riktar sig i första hand till företag inom e-hälsa och försäkring som är intresserade av lärdomar från och affärsmöjligheter på den tyska marknaden.
Program
kl 08.00 Registrering och kaffe
kl 08.30 Föredrag och diskussion: Vad utmärker marknaden för e-hälsa i Tyskland och Sverige - utmaningar och potential?
kl 10.00 Seminariet avslutas
Lite mer om talarna
Markus Müschenich har en bakgrund som barnläkare och hälsovetare och är en av grundarna och delägare i den Berlinbaserade inkubatorn Flying Health. Här hjälper han företag som utvecklar digitala diagnos- och behandlingsverktyg med lösningar som Digital Biomarkers & "Software-as-a-Drug". Müschenich är även styrelsemedlem i det tyska förbundet för internetmedicin.
Daniel Wänn är läkare och har en MBA. Han har en bakgrund inom primärvård och akut internmedicin och har nyligen grundat ett startupföretag med fokus på e-hälsa. Under de senaste fem åren har han arbetat heltid inom området e-hälsa med fokus på Norden. Sedan september 2017 är han Chief Medical Information Officer hos Accenture Sweden.
Detta är ett seminarium inom ramen för German Swedish Tech Forum, den nya innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom. Läs mer om forumet här.
Frukost, anmälan och pris
Seminariet är kostnadsfritt för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren och inbjudna företag och vi börjar morgonen med att bjuda på frukost. Icke-medlemmar betalar 400 kronor + moms.Vid no-show debiteras 500 kronor + moms.
Kontakt
