
Oliver Blume, vd för Porsche AG, skulle ha besökt Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte 2020 men coronapandemin kom i vägen.
Foto: Porsche AG

Taycan är Porsches första helt elektriska sportbil.
Foto: Porsche AG

Foto: Porsche AG

Foto: Porsche AG
Oliver Blume: ”Vi håller fast vid våra investeringar i framtidsteknologier”
2020-06-04
Oliver Blume, vd för Porsche AG, i en exklusiv intervju för Tysk-Svenska Handelskammaren om vad coronapandemin innebär för ett av Tysklands mest kända bilmärken och om potentialen på den svenska marknaden.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Fram till coronapandemins utbrott upplevde Porsche ett ekonomiskt uppsving och presenterade rekordsiffror i omsättning och resultat för 2019. Hur har ni anpassat verksamheten för att hantera coronakrisen?
Oliver Blume: En kris kan man bara hantera med gemensamma krafter: genom teamwork, i nära samarbete med myndigheterna och genom en stor insats av medarbetarna. Direkt efter coronavirusets utbrott i Kina upprättade vi en funktionsövergripande arbetsgrupp som gör lägesbedömningar dygnet runt och vidtar nödvändiga åtgärder. Medarbetarnas hälsa är av högsta prioritet för oss och vi strävar efter att hantera krisen systematiskt och ansvarsfullt. Samtidigt är det viktigt att inta en optimistisk grundhållning, se krisen som en möjlighet och blicka framåt – för att kunna gasa så snabbt som möjligt när den väl är över. Därför håller vi fast vid våra stora investeringar i framtidsteknologier. Fram till 2024 investerar vi sammanlagt 15 miljarder euro i e-mobilitet och digitalisering.
På sikt ska Porsche bli ett ”Zero Impact Company” vars produkter inte belastar miljön. Hur tar ni er an denna omställningsprocess?
Konsekvent, systematiskt och inom företagets alla områden! Att skydda naturen ligger mig personligen varmt om hjärtat. I produktionen kommer vi att kontinuerligt minska vårt ekologiska fotavtryck, ett arbete som främst handlar om att i största möjliga mån undvika koldioxidutsläpp helt och hållet. Där det inte går reducerar vi så mycket vi kan. Kompensation är det sista alternativet. Taycan-produktionen i Zuffenhausen är redan koldioxidneutral, samma gäller energiförsörjningen av hela vår huvudfabrik. Det är några första, viktiga steg. Men vi har fortfarande ett stort arbete framför oss inom hela tillverkningskedjan som vi som pionjärer inom hållbar mobilitet systematiskt tar oss an.
Vilka är därutöver de största förändringarna som väntar Porsche under de kommande åren?
Fordonsindustrin kommer att förändras mer under de kommande fem åren än under de senaste 50. Elektrifiering, digitalisering och uppkoppling är de tre stora trenderna. Jag ser det som en möjlighet att få vara med och gestalta framtiden. Jag brukar ofta säga till medarbetarna att det är tack vare att Porsche konstant har förnyats som Porsche kunnat förbli Porsche. Vi insåg exempelvis tidigt att digitaliseringen kommer att leda till betydande förändringar i våra affärsmodeller. Därför är den digitala transformationen ett centralt mål i vår strategi med områden som sammanlänkning av fordon, utveckling av mobilitetstjänster och utbyggnad av digitala försäljningskanaler. I slutändan handlar det om att skapa innovativa mervärden och att generera marknadstillväxt med nya produkter. Här står vi väl rustade.
Vad tycker inbitna Porsche-fans om elektrifieringen av era modeller? Är du inte orolig för att Porsches DNA kan gå förlorat?
Vår drivlinestrategi står på tre ben: helelektriska bilmodeller, starka hybrider och optimerade förbränningsmotorer. Så kommer det att se ut under en längre tid. Våra fans kan vara säkra på att vi även i framtiden enbart kommer att lansera bilar med högt emotionellt värde med Porsches DNA inskrivet. Taycan, vår första helelektriska sportbil, är en sådan äkta Porsche. Med denna elbil har vi visat att det är möjligt att transferera vårt märkes traditionella kärnvärden in i framtiden. Mångåriga Porschekunder som kör en Taycan för första gången är ofta imponerade av kördynamiken. Jag är övertygad om att Porsche i elektrisk tappning kommer att bli en framgångssaga. Tekniken passar helt enkelt perfekt för sportbilar, med en acceleration och kraft som överträffar förbränningsmotorns dito.
Den unika designen är ett kännetecken av varumärket Porsche. Hur lyckas ni bevara Porsches identitet vid designen av nya modeller?
Stort tack för komplimangen. Genom åren har vi alltid haft samma höga anspråk på designen: en Porsche måste vara tidlöst klassisk. Det är vad som gör att varumärket inte kan förväxlas med andra. Ändå står vi inte stilla utan uppfinner oss ständigt på nytt. Ett bra exempel är vår designikon, 911:an. Vår första elva, modellen 901 från 1963, skiljer sig trots alla grundläggande gemensamheter signifikant från den aktuella modellen 992. På ett liknande sätt förhåller det sig med Taycan. Designspråket är typiskt Porsche, men detaljerna vittnar om att den är en självständig modell – Porsches första helelektriska sportbil.
Hur står sig Porsche i Sverige? Vilken potential ser du på den svenska marknaden?
Sverige och Porsche passar bra ihop. Vi har gått mot trenden och kontinuerligt vuxit kraftigt i Sverige de senaste fem åren. 2019 nådde vi med över 2 200 leveranser till kund ett nytt rekord. Modellserierna 911, 718 och Panamera är marknadsledande inom sina respektive segment. Också Taycan väcker stort intresse i Sverige. Särskilt glad blir jag över förtroendet och investeringarna från våra partner på plats. Under 2019 öppnade vi tre nya Porsche Center och byggde därmed ut vårt svenska återförsäljarnätverk från sju till tio anläggningar. Jag tycker att framtiden för Porsche i Sverige ser ljus ut.