Foto: Helen Simonsson/Flickr.com

Vårt seminarieprogram: Tysk-svenska perspektiv i Almedalen

2017-06-21

Almedalsveckan äger rum 2-9 juli i år och självklart är även Tysk-Svenska Handelskammaren på plats i Visby. Den 3 juli arrangerar vi två spännande seminarier om aktuella ämnen i vårt tält mitt emot Mellangatan 19. Här får du läsa mer om vårt program och alla intressanta talare som medverkar i seminarierna. Vi hoppas att få se dig också!

Det första seminariet som börjar kl 15 den 3 juli handlar om den nya tysk-svenska innovationsplattformen German Swedish Tech Forum som invigdes av Angela Merkel och Stefan Löfven tidigare i år. Vi har bjudit in representanter från det tysk-svenska näringslivet och det svenska regeringskansliet för att diskutera vad det nya initiativet innebär konkret, vilka samarbeten vi kan förvänta oss och vilka lösningar som kan komma ut av dessa. Vad säger företagen själva? Hur stödjer regeringen samarbetet?

Medverkande är:

Per Engström, kansliråd på Statsrådsberedningen, Regeringskansliet
Göran Persson, divisionschef Process Industries & Drives på Siemens AB
Till Oberwörder, Global Head of Marketing, Sales and Services på Mercedes-Benz Trucks
Stefan Frank, Supply Chain & Industry 4.0 Manager på SAP Sverige
Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania
Ninni Löwgren, chef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren
Johan Weigelt, vvd för IVA

Moderator är Jan Westberg, kommunikatör på IVA, Tysk-Svenska Handelskammarens partner inom German Swedish Tech Forum.

Här kan du läsa mer om seminariet.

Näringspolitik i tyska valet i fokus

Därefter välkomnar vi alla intresserade till seminariet ”Tysk näringspolitik efter valet – vad måste nästa förbundskansler ta itu med?” kl 16. Under en timme diskuteras vad det tyska förbundsdagsvalet den 24 september kan få för effekter för ekonomin och näringslivet. Vilka politiska åtgärder har högst prioritet för näringslivet? Och vilka ämnen och lösningsförslag borde vi ta med oss in i den svenska valrörelsen nästa år?

Medverkande i paneldiskussionen:

Prof. Dr. Stefan Kooths leder prognoscentret vid institutet för världsekonomi i Kiel (Institut für Weltwirtschaft, IfW), ett av de mest välrenommerade ekonomiforskningscentrum i Tyskland vars prognoser och rapporter i flera årtionden har använts av den tyska regeringen och andra nationella och internationella beslutsfattare.

Sylvia Schwaag Seger, med rötter i USA, Tyskland och Kina, arbetar i Vinnovas ledning som ansvarig för internationella strategier. Hon disputerade i ekonomisk historia på London School of Economics och har 20 års erfarenhet av innovationspolitik, anlitad av bland annat OECD, EU-kommissionen och Världsbanken. Under det senaste året har hon även arbetat som samordnare av näringspolitiska insatser inom regeringen.

Klaus Schäfer är uppvuxen i Tyskland och har en bakgrund inom företagsekonomi och finans. Efter att ha jobbat som analytiker och controller har han haft olika chefs- och vd-poster inom E.on-koncernen. I samband med delningen av koncernen i två fristående bolag 2016 blev Klaus Schäfer utnämnd som vd och styrelseordförande för det nya systerbolaget Uniper.

Ingrid Thörnqvist är utrikesredaktör på SVT med 35 års erfarenhet av utrikesfrågor. Hon har bland annat arbetat som korrespondent i Östeuropa och Tyskland. Idag arbetar hon med analyser och direktrapportering med Europa och Tyskland som specialområden.

Wolf von Rotberg har en ledande position inom Deutsche Banks europeiska strategiteam. Teamet ger synpunkter på den europeiska aktiemarknaden från ett makroperspektiv, inklusive indexprognoser och branschrekommendationer. Wolf von Rotberg började 2009 som makroanalytiker för euroområdet hos Deutsche Bank. Han har även arbetat för Deutsche Banks chefsekonom.

Samtalet hålls på engelska och modereras av Therese Larsson Hultin, utrikesanalytiker på Svenska Dagbladet Näringsliv. Partner till evenemanget är Tysklands Ambassad, Siemens, SAP, E.ON, Mercedes-Benz, Lidl och Uniper.

Här kan du läsa mer om seminariet.

Båda seminarier är öppna för allmänheten och ingen föranmälan krävs. De äger rum i vårt tält på Gotlands konstmuseums baksida, mitt emot Mellangatan 19 i Visby. Vi ser fram emot att träffa dig där!