Två medarbetare pratar med varandra framför ett BRA-flygplan på Bromma flygplats

Foto: Jonas Borg/BRA

Uppdaterat: Nya linjer och aktörer i flygtrafiken mellan Sverige och Tyskland

2017-12-07

Efter Air Berlins konkurs i somras och bolagets allra sista flygning i slutet av oktober har flygutbudet mellan Tyskland och Sverige tunnats ut något. Men de övriga flygbolagen har nu delvis ökat sina kapaciteter och nya direktlinjer är på gång. Här får du en överblick över det aktuella läget och de just nu kända planerna för flygtrafiken mellan våra två länder.

För både affärs- och fritidsresenärer mellan Sverige och Tyskland har Air Berlins konkurs inneburit ett lägre flygutbud och delvis ökande biljettpriser. Framförallt trafiken till och från den tyska huvudstaden har påverkats. Före konkursen stod Air Berlin för mer än hälften av alla avgångar mellan Stockholm-Arlanda och Berlin (1442 av totalt 2209 avgångar år 2016) och till och från Göteborg var det tyska flygbolaget det enda som erbjöd en direktlinje (1260 avgångar år 2016).

– Tillgängligheten är alltid en viktig faktor när det gäller turismen. Även om SAS, Eurowings och Easyjet snart tar över en del av slottiderna är flygutbudet just nu avsevärt sämre än före Air Berlins konkurs. Enligt min bedömning kommer det att dröja några månader innan marknaden hunnit reglera sig igen, säger Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån.

SAS och Eurowings ökar flygutbudet

Nya linjer och utökade kapaciteter på bestående förbindelser är dock på gång. SAS tillkännagav till exempel i ett pressmeddelande i oktober att man kommer att sätta in över 200 extra flygningar till Berlin från Stockholm och Köpenhamn under hösten och vintern. Dessutom ökar man antalet tillgängliga flygstolar på linjerna till Berlin och Düsseldorf från Stockholm och Köpenhamn som svar på den stora efterfrågan på flygningar till och från Tyskland.

Lufthansas lågprisbolag Eurowings, som kommer att ta över en stor del av Air Berlins flygplansflotta om köpet godkänns av kontrollmyndigheterna, väntas också utöka trafiken mellan Sverige och Tyskland. Enligt ett pressmeddelande från Berlins flygplatser kommer man att starta direktlinjer mellan Berlin-Tegel och Stockholm, Göteborg och Köpenhamn i januari 2018. Eurowings själv har dock ännu inte bekräftat detta.

Easyjet satsar på Berlin-Tegel

Däremot har det brittiska flygbolaget Easyjet, som också har köpt delar av Air Berlin, nyligen gått ut med nyheten att man kommer att starta 15 internationella och fyra inrikeslinjer till och från Berlin-Tegel i början av nästa år. Bland de nya internationella förbindelserna är även linjer till Stockholm-Arlanda och Köpenhamn. Dessutom kommer Easyjet-passagerare att kunna åka till Düsseldorf, Frankfurt, München och Stuttgart via Berlin.

– Det är mycket glädjande att Easyjet fortsätter att satsa på Arlanda. Goda förbindelser mellan Sverige och Tyskland är viktiga eftersom vi ser en konstant trafikökning mellan de båda länderna. Med vår starka ekonomi är en bibehållen länk betydelsefull för såväl turister som affärsresenärer i båda riktningarna, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia, i ett pressmeddelande från flygplatsoperatören.

Linjen till och från Stockholm är planerad att trafikeras från 1 mars 2018 med två dagliga avgångar i vardera riktning.

Ny linje från Småland till Berlin

Dessutom är det klart att det från nästa vår blir en ny flygförbindelse mellan den tyska huvudstaden och småländska Växjö. Det är flygbolaget BRA (Braathens Regional Airlines) som hittills framförallt bedrivit inrikestrafik mellan 13 destinationer i Sverige som nu startar sin första utrikeslinje i egen regi.

– Vi tror verkligen på Småland som destination för naturlängtande tyska storstadsbor och på den pulserande storstadsupplevelsen som Berlin kommer att ge smålänningarna, säger Torbjörn Gregorioff, regionchef för BRA i Växjö, i ett pressmeddelande från flygbolaget.

Det första planet från Växjö till Berlin kommer att lyfta den 30 mars 2018 och i ett första steg driver man förbindelsen som en weekendlinje. Vid stort intresse från kunderna kan det framöver även bli fler avgångar under veckodagar, enligt Torbjörn Gregorioff. BRA vänder sig dessutom till resenärer från Stockholmsområdet som kan kliva på planet i Bromma och då mellanlandar i Växjö på väg till Berlin.

Så tar du dig med flyg till Tyskland

Utöver de nämnda linjerna till och från den tyska huvudstaden finns såklart också en hel del andra direktförbindelser mellan Sverige/Öresundsregionen och Tyskland. Så här ser flygutbudet ut i dagsläget:

  • Flyg till Berlin: SAS och Norwegian flyger båda från Stockholm och Köpenhamn, Easyjet flyger redan från Köpenhamn till Berlin-Schönefeld, nya linjer från Stockholm och Köpenhamn till Berlin-Tegel startar under våren 2018, BRA:s linje från Växjö startar i mars 2018
  • Flyg till Bremen: Ryanair flyger från Skavsta
  • Flyg till Düsseldorf: Eurowings flyger från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn, Ryanair flyger från Skavsta och Växjö till flygplatsen Weeze
  • Flyg till Frankfurt/Main: Lufthansa flyger från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn, BMI Regional flyger från Jönköping och Karlstad
  • Flyg till Hamburg: Eurowings flyger från Stockholm, SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn, Czech Airlines flyger från Göteborg
  • Flyg till Hannover: SAS flyger från Köpenhamn, Eurowings flyger från Arvidsjaur (enbart under vintern)
  • Flyg till Köln/Bonn: Ryanair flyger från Köpenhamn, Eurowings flyger från Stockholm (enbart från mars till oktober)
  • Flyg till München: Lufthansa flyger från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn, Norwegian flyger från Stockholm, BMI Regional flyger från Norrköping, Ryainair flyger från Skavsta till flygplatsen Memmingen
  • Flyg till Stuttgart: SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn, Eurowings flyger från Arvidsjaur (enbart under vintern)