Foto: Federation European Cyclists/Frank Luthardt/Erika Sullivan/Flickr.com

Medarbetarnas smultronställen: Upptäck Tyskland bortom Autobahn

2015-04-16

Dagarna blir längre och varmare, de första knopparna har redan slagit ut och vintern verkar äntligen vara slut. Det börjar därmed bli dags att planera årets semester. Tyskland tillhör ett av de mest mångsidiga turistländerna i Europa med sin rika historia, kultur och natur. Med flyg, bil, tåg eller buss når du som svensk snabbt de många smultronställena i landet. Låt dig inspireras inför sommaren av de bästa Tysklandstipsen från Tysk-Svenska Handelskammarens medarbetare.

Anne Geitmann, Market Entry & Business Development: Hiddensee

Strax utanför den tyska Östersjökusten ligger en liten solig ö som heter Hiddensee. Där samlades Berlins bohemer i början av 1900-talet och i den undangömda huvudbyn Kloster finns den gamla charmen bevarad. Den lilla turistorten Vitte har många affärer och semesterbostäder, och i sömniga Neuendorf finns den finaste sandstranden. Naturen växlar från bergig i norr till hedlandskap i söder. Ön har inga bilvägar, istället tar man sig runt med cykel eller häst och vagn. Under sommaren är allt boende oftast helt uppbokat, så boka i god tid eller kom hit under lågsäsong!

Femina Gumz, Juridik: Boizenburg

Den lilla staden Boizenburg ligger precis vid floden Elbe, ungefär 5 mil sydöst om Hamburg. På våren och sommaren är det verkligen vackert där! Längs Elbe löper en cykelled och det passar till exempel bra att stanna och övernatta i Boizenburg om man vill cykla till eller från Hamburg. I staden finns många korsvirkeshus, en historisk vallgrav från medeltiden och dessutom det första och enda kakelmuséet i Tyskland. Under en kort tid var Boizenburg faktiskt svenskt, och stadsvapnet är blått och gult – bara det är väl värt resan!

Anna Wieditz, Corporate Communication, Members & Events: Kolonnenweg

Mitt tips är vandringsleden Kolonnenweg längs gränsen mellan de tre tyska förbundsstaterna Niedersachsen, Thüringen och Hessen. Den är 30 mil lång och löper längs den forna gränsen mellan Öst- och Västtyskland. Det finns 15 olika etapper och jag kan särskilt rekommendera etapp 8-13 som går förbi borgar, berg och dalar i min egen hemtrakt. Sträckan bjuder på vacker och omväxlingsrik natur, och även för historieintresserade finns det mycket att upptäcka där.

Franziska Anderson, Tysk-svenskt talangprogram: Sächsische Schweiz

I förbundsstaten Sachsen i östra Tyskland finns Sächsische Schweiz – en vacker och bergig region med otaliga vandringsvägar som verkligen inbjuder till långa sköna utomhusdagar. Den 300 meter höga klippformationen Bastei med sin stenbro tar garanterat besökarna tillbaka i tiden, både stora och små. Hela området är rena paradiset för den som gillar att klättra och dessutom ligger kulturstaden Dresden precis runt hörnet.

Linda Neis, Skatt: Moseldalen

Längs floden Mosel från Trittenheim till Traben-Trabach i västra Tyskland finns vackra cykelvägar för både mer och mindre äventyrliga cyklister. Naturen är fantastisk med vinplanteringar på de branta flodsluttningarna. Regionen har många små städer med caféer och restauranger, och vingårdar där man ofta spontant kan få en vinprovning och regionala matspecialiteter. Den finaste staden är Bernkastel-Kues med sin vackra stadskärna. Tysklands äldsta stad, närliggande Trier, bjuder dessutom på kultur och shopping.

Timo Kabus, Market Entry & Business Development: Berchtesgaden

Från den lilla staden Berchtesgaden i sydöstra Bayern har jag många fina barndomsminnen. Där kan man uppleva tysk kultur, tradition och riktigt god mat. I närheten ligger den långsmala sjön Königssee där man kan göra båtturer i vackra omgivningar och Kehlsteinhaus, Hitlers örnnäste i Alperna, som idag är en högt belägen bergsrestaurang. Dessutom är den österrikiska kulturstaden Salzburg inte heller särskilt långt bort!

Vill du ha ännu mer inspiration inför din Tysklandssemester? Spännande restips och matnyttig information hittar du påwww.germany.travel.

Bildkällor: Udo Schröter/Flickr.com (bild 1, CC BY 2.0), Stadt Boizenburg (bild 2), Robert Scarth/Flickr.com (bild 3, CC BY 2.0), TauSo/Flickr.com (bild 4, CC BY 2.0), Roger/Flickr.com (bild 5, CC BY 2.0), Michael Wifall/Flickr.com (bild 6, CC BY 2.0)