f.v.t.h.: Gareth Biggs (DHL Express), Markus Seifert (d-fine), Staffan Gustavsson (Boehringer Ingelheim)

Trendspaning inför 2025 – tre medlemsföretag svarar

2024-11-06

Under de senaste veckorna har vi sett ökande volymer hos flera nyckelkunder, vilket indikerar att efterfrågan sakta ökar. Det ger oss en viss optimism när vi går in i 2025, menar DHL Express nytillträdda Sverige-vd Gareth Biggs. Tysk-Svenska Handelskammaren lät tre nya premiumpartner inom transport, läkemedel och konsultbranschen blicka framåt.

D-fineBoehringer Ingelheim och DHL Express blev alla premiumpartner till Tysk-Svenska Handelskammaren under 2024. Vi lät representanter för bolagen svara på fem frågor för att få en indikation på vad som väntar 2025 och vad som sysselsätter företagen mest just nu.

Ekonomin hackar, hur påverkar det er verksamhet? 

Staffan Gustavsson, chef för Market Access & Public Affairs, Boehringer Ingelheim AB:
Vår bransch, läkemedelsbranschen, är relativt konjunkturokänslig eftersom det medicinska behovet är förhållandevis konstant. Samtidigt är det uppenbart att landets 21 hälso- och sjukvårdsregioner har en mycket utmanande situation i ljuset av det allmänna ekonomiska läget, skattebasens utveckling och demografiska utmaningar. Här behöver vi som bransch samverka med hälso- och sjukvården kring hur vi på bästa sätt kan investera för att maximera hälsa, ha en sund samlad resursanvändning och använda ändliga resurser på bästa sätt. Detta genom att gemensamt skapa värde för oss alla genom innovation som även används på ett klokt sätt.

Gareth Biggs, vd för DHL Express (Sweden) AB: Den ekonomiska nedgången under de senaste 18-24 månaderna har påverkat våra sändningsvolymer eftersom många kunder upplever minskad global efterfrågan på sina produkter. Men med en stark marknadsandel, olika kundsegment och service till och från 220 länder och territorier är vi motståndskraftiga både inom Sverige och globalt. Med ett gediget nätverk som stöd kan vi anpassa oss och justera våra strategier för att minimera vår exponering mot ekonomiska cykler så mycket som möjligt. Under de senaste veckorna har vi sett uppmuntrande tecken och ökande volymer hos flera nyckelkunder, vilket indikerar att efterfrågan sakta ökar och ger oss en viss optimism när vi går in i 2025.

"Vi ser att många företag är mer försiktiga idag, men vi känner att vi är väl positionerade för att hjälpa våra kunder med det som behövs mest just nu."

Markus Seifert, styresleordförande för D-fine AB: Inflation och höjda räntor har bromsat den europeiska och även den svenska ekonomin efter pandemin. Även om inflation och räntor är på väg ner igen ser vi fortfarande eftereffekterna i ekonomin och en ökning av företagens kreditrisk kan nu observeras. Denna situation gör det ännu viktigare att företag och särskilt finansbranschen satsar på riskmanagement, vilket är ett av de kärnområden som vi som konsultbolag arbetar med. Vi ser att många företag är mer försiktiga idag, men vi känner att vi är väl positionerade för att hjälpa våra kunder med det som behövs mest just nu. 

Hur förbereder ni er för bättre konjunktur?

Staffan Gustavsson, Boehringer Ingelheim AB: Genom att noga följa utvecklingen och ha en kontinuerlig dialog med våra kunder, så att vi kan möta deras efterfrågan och samverka kring att möta och hantera gemensamma utmaningar för att vara bättre rustade inför framtiden.

Gareth Biggs, DHL Express (Sweden) AB: Vår prioritet när tiderna är utmanande är att behålla stabiliteten i vår affärs- och operativa struktur, upprätthålla vår starka och lojala kundbas samt fortsätta sträva efter att vara kundernas förstahandsval av logistikleverantör, samtidigt som vi tar hand om våra fantastiska medarbetare och är en utmärkt arbetsplats. Genom att hålla dessa grundläggande mål på en hälsosam nivå är vi förberedda och fokuserade på att driva lönsam tillväxt så snart de ekonomiska förhållandena förbättras. Vi fortsätter också investera i vår globala nätverksinfrastruktur, digitala lösningar, och en kontinuerlig förbättring av våra processer och tjänster.

Markus Seifert, D-fine AB: Vi planerar långsiktigt och försöker hitta en stabil tillväxtnivå varje år. Som konsultföretag är det viktigt att investera i våra medarbetare. Det kommer vi att fortsätta med under året: att anställa nya konsulter med rätt profil och att utveckla våra medarbetare på lång sikt.

Några nyheter  du särskilt vill lyfta inom er verksamhet under de närmaste två åren? 

Staffan Gustafsson, Boehringer Ingelheim AB: Vi är ett mycket forskningsintensivt familjeföretag, där vi för humanläkemedel återinvesterar mer än 25 procent av vår omsättning i egen forskning och utveckling. Av drygt 53 500 anställda i hela företaget arbetar mer än 11 000 inom vår forskningsverksamhet. Detta har lett till att vi har en mycket intressant pipeline där vi fokuserar vår forskning inom följande sjukdomsområden:  hjärta, njure och metabolism samt lunga, psykiatriska sjukdomar, cancer och leversjukdom. 

"Vår GoGreen Plus-tjänst möter kundernas behov genom att minska koldioxidutsläppen på internationella flygtransporter."

Gareth Biggs, DHL Express (Sweden) AB: Vi har starka ambitioner att växa och expandera vår verksamhet, vår marknadsandel och vår lönsamhet på ett hållbart sätt. Ett område där DHL Group är särskilt engagerad är inom hållbarhet, som omfattar miljö-, sociala och styrningsfrågor, och vi strävar efter att vara den gröna logistikleverantören. Det engagemang vi redan har visat när det gäller hållbart flygbränsle är vi stolta över och vi ser fram emot att fortsätta samarbeta med våra kunder inom detta område. Vi ser att vår GoGreen Plus-tjänst möter våra kunders behov genom att möjliggöra absolut minskning av koldioxidutsläpp på internationella flygtransporter. 

Markus Seifert, D-fine AB: Den nordiska marknaden är en strategisk marknad för oss och vi ser en stor potential att använda vår metod i denna region. Under de senaste åren har bolaget byggt upp några nya konsultområden som vi kommer att erbjuda även på den nordiska marknaden, till exempel inom digitala pengar, mobilitet och transport, och allt kring den gröna omställningen som ännu inte har slutförts.

Om du blickar framåt, vilken trend påverkar er särskilt och vad gör ni för att svara upp mot den? 

"Sverige har en mycket ambitiös life-science strategi som vi gemensamt behöver realisera i form av faktiskt utförande."

Staffan Gustafsson, Boehringer Ingelheim AB: Vi har ett starkt engagemang i att tillsammans med hälso- och sjukvården, myndigheter, andra beslutsfattare och intressenter identifiera gemensamma målsättningar vilka vi kan interagera kring i ett delat intresse. Här finns fantastiska möjligheter att på ett sunt, transparent och regelstyrt sätt samverka strategiskt och vi ser nu en ökad vilja och insikt kring värdet av att samverka hos berörda parter. Sverige har en mycket ambitiös life-science strategi som vi gemensamt behöver realisera i form av faktiskt utförande.

"Vi ska ha 60 procent av våra last mile-leveranser utförda med nollutsläppsfordon och 30 procent av flygbränslet ska blandas med hållbart flygbränsle till år 2030." 

Gareth Biggs, DHL Express (Sweden) AB: Vi har en solid global koncernstrategi som upprätthåller flera kärnteman, men som också är anpassningsbar och utvecklas för att hålla jämna steg med ständigt föränderliga trender och megatrender. En framträdande trend som påverkar oss särskilt är den ökande efterfrågan på hållbara och miljövänliga logistiklösningar. För att svara upp mot denna trend investerar vi i allt från innovation, hållbara logistiklösningar till utbildning och medvetenhet hos våra medarbetare. Några konkreta mål är att ha 60 procent av våra last mile-leveranser utförda med nollutsläppsfordon samt att 30 procent av flygbränslet ska blandas med hållbart flygbränsle till år 2030.

"Det finns alltså en enorm efterfrågan på smarta hjärnor som kan förstå de verkligt viktiga drivkrafterna och destillera essensen ur informationsflödet."

Markus Seifert, D-fine AB: Komplexiteten har ökat markant och många företag tvingas nu se bortom sin affärsmodell i snäv bemärkelse. Den stora mängden information och data är en utmaning för många att ta till sig och skapa värde av. Det finns alltså en enorm efterfrågan på smarta hjärnor som kan förstå de verkligt viktiga drivkrafterna och destillera essensen ur informationsflödet. Smarta hjärnor med smarta verktyg är det mest effektiva sättet att bemästra dessa utmaningar. 

Hur kan Tysk-Svenska Handelskammaren stödja er i er verksamhet?

Staffan Gustafsson, Boehringer Ingelheim AB: Tyskland och Sverige delar många värderingar kring innovation, forskning och investering i långsiktig värdeskapande utveckling. Här ser vi att Tysk-Svenska Handelskammaren genom life science-gruppen kan verka som en värdefull samordnare och plattform för dialog med syfte att stärka affärsförhållanden för vår bransch i Sverige, Tyskland och det därtill nära kopplade EU-perspektivet. Vi måste värna och driva konkurrenskraften för våra respektive länder, liksom vi behöver värna Europas samlade konkurrenskraft. 

"Handelskammaren stödjer oss genom att arrangera seminarier, workshops och matchmaking-event som främjar innovation och samarbete mellan företag."

Gareth Biggs, DHL Express (Sweden) AB: Genom att erbjuda tillgång till ett strategiskt nätverk av företag och affärskontakter i både Tyskland och Sverige, kan Tysk-Svenska Handelskammaren hjälpa oss att etablera och stärka affärsrelationer som är viktiga för vår verksamhet. Handelskammaren stödjer oss även i affärsutvecklingsinitiativ genom att arrangera seminarier, workshops och matchmaking-event som främjar innovation och samarbete mellan företag, för att nämna några områden. Samarbetet fungerar mycket bra idag och vi ser fram emot fortsatt gemensam utveckling.

Markus Seifert, D-fine AB: Tysk-Svenska Handelskammaren är ett utmärkt forum för att utbyta idéer och diskutera lösningar på våra moderna utmaningar. Särskilt viktiga för oss är de evenemang som arrangeras av handelskammaren och som sammanför företag och experter från olika branscher för att presentera nya lösningar och ge dem ett brett forum.

 

Kontakt

Aino Weber

Member Services | Affärsområdeschef

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält