Svenska tjänsteföretag stagnerar i Tyskland

2025-11-18

Den svenska marknadsandelen rörande tjänster har bromsat in de senaste åren. Men Tysklands stora satsningar på försvar, infrastruktur, utbildning och miljö bör leda till att många svenska företag förbättrar sin ställning hos tyska inköpare, anser professor Hubert Fromlet, senior advisor vid Tysk-Svenska Handelskammaren.

Svensk export av tjänster utgör numera något över 30 procent av den totala utrikeshandeln – en ökning med tio procentenheter sedan sekelskiftet. Visst kan man se och värdera exportföretagens prestation utifrån positiv svensk utrikeshandelsstatistik. Det är dock lika upplysande att analysera de svenska företagens exportresultat med hänsyn till importandelarna i olika länder – återspeglande konkurrenskraften på respektive utlandsmarknad. Liksom på varusidan har också de svenska tjänsteföretagen på senare år andelsmässigt stagnerat på den tyska importmarknaden – skäl nog att framöver försöka öka båda marknadsandelarna på denna viktiga marknad. 

Sett med tyska ögon – importen av svenska tjänster stagnerar

Det har på senare år blivit allt svårare att åstadkomma tydliga gränsdragningar mellan varu- och tjänsteföretag, framför allt eftersom tjänsteandelen i många verkstadsföretags produkter stigit markant på grund av bland annat allt större IT- och AI-innehåll i industrins slutprodukter. För egen del har jag sedan början av 00-talet diskuterat denna sakfråga upprepade gånger med statistikproducenter och -användare, vilka unisont alltid betonat problemet med denna utveckling för både teoretiker och praktiker.

Vid en snabb blick på svenska varors utveckling på den tyska importmarknaden kan iakttas att det på senare tid skett en stabilisering efter en långvarig trend med lätt minskande marknadsandelar, vilket vi rapporterat om tidigare i år

Sedan 2019 – det sista ”normalåret” före covid – uppnådde svenska leveranser av varor följande andelar hos tyska importörer (i procent och löpande priser): 1,39 (2019); 1,43 (2020); 1,41 (2021); 1,24 (2022); 1,37 (2023);1,38 (2024)

Motsvarande serie har följande utseende för svenska leveranser av tjänster till tyska importörer: 1,16 (2019); 1,24 (2020); 1,26 (2021); 1,13 (2022); 1,15 (2023); 1,14 (2024)

Slutsats: Tyskland stora statliga stimulanspaket ger nya chanser 

Om vi begränsar analysen till perioden 2019-2024 visar statistiken att svenska företag uppnått stabila förhållanden på den stora tyska importmarknaden. 

"Likväl borde många svenska företag förfoga över en uppenbar potential att förbättra sina relativa positioner hos tyska inköpare."

Det kan tolkas som acceptabelt. Likväl borde många svenska företag förfoga över en uppenbar potential att förbättra sina relativa positioner hos tyska inköpare, både vad gäller varor och tjänster. Det blir speciellt viktigt under 2026 och åren därefter – med Tysklands stora satsningar på försvar, infrastruktur, utbildning och miljö, vilka förhoppningsvis också kan öka den ekonomiska aktiviteten inom andra verksamhetsområden.

Kontakt

Hubert Fromlet

Affilierad professor vid Linnéuniversitetet och Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren

Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält