Landschaft in Lappland

Så drabbas företagen i norr av coronakrisen

2020-04-01

Inte heller företagen i norra Sverige är förskonade från pandemins följder. Men ur krisen uppstår nya möjligheter.

I en enkät som Norrbottens handelskammare låtit göra upplever två tredjedelar av regionens företag minskad efterfrågan och därmed minskad försäljning. Hårdast drabbas besöksnäringen och de små företagen, inte minst underleverantörer till Scania och Volvo. Dessutom lider regionens företag av de stängda gränserna till både Finland och Norge som gör att gränshandel och transporter till den tunga industrin går ner. Även gruvindustrin får ett tapp om krisen pågår en längre tid då det kommer påverka efterfrågan hos underleverantörerna.

Men det finns även företag som säljer som aldrig förr. Distillery & Spirits of Lapland, som bland annat tillverkar hjortronvodka på riktiga bär under varumärket Jukkasjärvi vodka, har på grund av minskad efterfrågan från restauranger och hotell ställt om sin verksamhet. Tillsammans med kosmetikaföretaget c/o Gerd i Jokkmokk tillverkar de handsprit och levererar nu till både sjukvård och företag.

– Det känns jättehäftigt att som entreprenör, när en marknad väsentligt förändras, kunna hitta en ny affärsmöjlighet som samtidigt är en samhällsinsats, säger Maria Jonsson, ägare till och vd för Distillery & Spirits of Lapland. Eftersom produktionen är hantverksmässig går det fort att ställa om den från vodka till handsprit.

Den exotiska drycken från norr som precis fått in en fot på den tyska marknaden får nu vänta på bättre tider för export.