Markus Miele, ägare och koncernchef för Miele, gästtalade på Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte 2016.

Handelskammarens ordförande Olof Persson välkomnade de drygt 200 deltagarna på Grand Hôtel i Stockholm.

Tysklands struktur med ekonomiskt starka delstater och kluster är skäl till att landets företag fått en bas att växa, sa Miele.

Tysk-Svenska Handelskammarens diskussionsforum Tyskland i dialog om hållbar tillväxt genom framgångsrik export drog fullt hus.

Panelen: Hjalmar Winbladh (EQT Ventures), Dag Agnvall (Energimyndigheten), Markus Miele, Lisa Thorén (BabyBjörn/Performance Sk8)

Under 10 år reste Lisa Thorén runt för att kommunicera värdet med familjeföretaget BabyBjörns produkter. Då lyfte exporten.

Winbladh lovordade svenskt innovationsklimat men menade att skatten på personaloptioner måste sänkas för att locka kompetens.

Brist på riskkapital är en flaskhals i Sverige för att få fler lovande företag att växa, sade Dag Agnvall.

Lisa Thoréns kupp: Panelen fick var sin skateboard enligt mottot ”Våga ta risker så kommer du lyckas”.

Även seminariets moderator Ulf Wickbom fick en bräda från startupföretaget Performance Sk8.

Tysk-Svenska Handelskammarens ordförande Olof Persson med årsmötets gästtalare Markus Miele.

Tysklands ambassadör i Sverige Michael Bock var en av deltagarna.

Från styrelsen: Werner Borgers (Borgers AG), vice ordf. Hans-Theodor Kutsch, Glenny Holdhof (EDUR-Pumpenfabrik Eduard Redlien).

Nalini Bonnier (Deutsche Bank) samtalar med Nils Waldmann (Nordea).

Julia Schmitz (Deichmann Sko) med Martin Kauffner (Lidl).

Monica Palmgren från SEB i samtal.

Mikael Granström från Allianz Global Corporate & Specialty minglade bland gästerna.

Eva Sjögren från tyska Enercon.

Malin Johansson från Miele demonstrerade en ångugn för Thomas Kleiner från Schaeffler Sverige.

Markus Miele skrev sitt namn på Miele-kylskåpet K 20 000 vars dörr går att rita på. I bakgrunden Kent Oderud (Miele Sverige).

Mymuesli som just öppnat två butiker i Stockholm bjöd alla deltagare på müsli to go.

Medlemmen Great Brands tyska öl Becker's Pils, som även finns på Systembolaget, fanns med bland dryckerna på buffén.

Markus Miele: Vi tänker inte i kvartal utan i generationer

2016-04-15

För att växa långsiktigt och framgångsrikt som företag är det inte alltid viktigast att vara snabb med förändringar och nyheter – det handlar om att ledningen pekar ut rätt riktning. Det sade Markus Miele, vd och en av delägarna i Miele-koncernen, på Tyskland i dialog i samband med Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte i tisdags. Under paneldiskussionen efter hans tal förespråkade deltagarna olika tillväxtstrategier.

– Efter 117 år ägs Miele fortfarande till 100 procent av de båda grundarnas familjer. Vi tänker i generationer istället för kvartalsrapporter. Det övergripande målet med vårt arbete i ledningen är att vi ska lämna vidare mer till våra barn än vad vi själva fick när vi tog över, sade Markus Miele.

Vd:n och delägaren av familjeföretaget Miele & Cie. KG var huvudtalare på Tysk-Svenska Handelskammarens forum för näringspolitiska frågor, Tyskland i dialog, i samband med handelskammarens årsmöte på Grand Hôtel i Stockholm den 12 april.

Hållbara affärsmodeller inom nischer

Framför över 200 gäster beskrev han Mieles övergripande företagsstrategi och förklarade varför många medelstora tyska företag – det så kallade Mittelstand – är så framgångsrika vad gäller innovation, export och långsiktig, hållbar tillväxt.

– Konkurrensen är hård i Tyskland och globalt. Man behöver en hållbar affärsmodell för att kunna överleva. Många mindre tyska företag har då traditionellt bestämt sig för att satsa stenhårt på sin nisch och bli världsbäst på den. Man har varit mån om att behålla tillverkning i landet och vidareutveckla produkterna hela tiden. Detta, i kombination med att en stor del är familjeföretag där man har en kontinuitet i värderingar och mål och fokus på organisk tillväxt, gör att det finns så många världsledande bolag inom denna storleksklass i Tyskland, sade han.

Stora framgångar i små städer

Markus Miele påpekade även att framgångsrika Mittelstandsföretag ofta finns i mindre tyska städer och regioner som ligger en bit bort från de stora metropolerna.

– Staden Solingen är idag nästan synonymt med bra knivar. Kullager har traditionellt tillverkats i Schweinfurt. Tuttlingen i Schwarzwald är hemstad till mer än 400 tillverkare av medicinteknik och i Göttingen med omnejd finns många företag som producerar mätinstrument. Olika regioner har specialiserat sig på olika slags produkter eller branscher. Ofta har det att göra med vilket fokusområde den lokala högskolan traditionellt har haft. Men det är tack vare den tyska federalismen att vi har dessa starka regioner utanför storstadsområdena.

Ingen anledning att flytta

Mieles huvudkontor återfinns inte heller i en metropol utan i Gütersloh, en stad med drygt 96 000 invånare i delstaten Nordrhein-Westfalen. Enligt vd:n finns absolut ingen anledning att flytta därifrån. Miele har god tillgång till arbetskraft, ett centralt läge i Europa och branschklustret i regionen är starkt. Inom bara några kilometers avstånd finns fabriker och huvudkontor till globala företag såsom Benteler, Hella, Claas, Bertelsmann och Dr. Oetker.

Alla dessa företag – Miele med sina totalt 18 000 medarbetare inkluderat – är i den officiella definitionen storbolag. Men vad gäller tänket och den långsiktiga affärsstrategin känner man sig som en del av Tysklands Mittelstand, förklarade Markus Miele.

Mittelstand för Sverige?

Tittar man på Sverige lyser sektorn av liknande medelstora och internationellt agerande företag med sin frånvaro. Ekonomin domineras istället av många små och några riktigt stora bolag. Fokus för paneldiskussionen efter Mieles tal var därför frågan hur fler svenska företag ska kunna växa genom internationalisering. Hjalmar Winbladh, grundare av private equtiy-företagetEQT Ventures, ser en stor chans i den pågående digitaliseringen av näringslivet.

– I en digitaliserad ekonomi når man mycket större effektivitet när man tänker storskaligt. Med en bra produkt eller tjänst och den rätta strategin kan man ta enorma marknadsandelar i hela världen. Det är därför vi ser företag som Google, Facebook och Apple som är fullständigt dominanta inom vissa områden. På EQT Ventures söker vi efter entreprenörer som har globala ambitioner och på ett liknande sätt vill bli ”världsmästare” med sina företag. Digitaliseringen är kärnan för oss, sade han.

Digitaliseringen som drivkraft

För startupföretag inom tech är digitaliseringen idag en viktig drivkraft som hjälper dem att växa snabbt. Men även om man producerar mer traditionella, handfasta produkter erbjuder utvecklingen fantastiska chanser, menade Lisa Thorén, delägare i BabyBjörn och affärsängel som just nu bland annat jobbar med skateboardföretaget Performance Sk8 Europe.

– Performance Sk8 är ett born-global företag med en fysisk produkt. Affärsmodellen bygger delvis på att vi utvecklar innovationer för skateboards som vi sedan säljer vidare till producenterna som idag främst finns i Kina. Dessutom håller vi på att utveckla tekniker som kommer att göra det möjligt att tillverka brädor, hjul och andra delar i små fabriker runt om i världen. På så sätt behöver vi inte längre ta en utlandsmarknad i taget, sade Lisa Thorén.

Olika vägar för olika företag

Detta nya tillvägagångssätt passar dock inte alla typer av företag, betonade Markus Miele:

– Det finns inte bara ett enda framgångsrecept. Olika marknader och branscher fungerar efter olika slags logiker. Det viktigaste är att man når fram till konsumenten, om det är med en fysisk produkt eller en app.

Samma slutsats kom även Dag Agnvall, seniorrådgivare på Energimyndigheten, fram till. Myndigheten stödjer innovativa företag inom förnybara energier och energieffektivisering på olika sätt, beroende på behoven hos det enskilda bolaget.

– Vissa erbjuder digitala tjänster via nätet, andra måste bygga stora demonstrationsanläggningar som de kan visa upp. Men många av företagen behöver starta sin verksamhet direkt på en annan marknad än Sverige eller tidigt satsa på utlandet. Om ägarna är engagerade på lång sikt kan vi hjälpa dem med internationaliseringen. Bland annat har viTysklandsprogrammet, vårt framgångsrika samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren, sade Dag Agnvall.

Mer riskkapital behövs

Ett stort problem för företag som vill växa är bristen på riskkapital i Sverige och Tyskland. Detta var alla paneldeltagare eniga om.

– I Europa är potentiella investerare ofta rädda att misslyckas och håller därför hårt i sina pengar. I USA är stämningen snarare att man är rädd att missa den nästa stora grejen. Här behöver vi ett mentalitetsskifte om vi ska klara omställningen till en digitaliserad ekonomi och alla förändringar den för med sig, menade Hjalmar Winbladh.

Enig var panelen även om att uthållighet är något som unga företagare behöver bli bättre på. Många sneglar på att sälja och göra sig av med sitt bolag så fort möjligheten dyker upp. Men för långsiktig framgång krävs att man tar sig igenom både roliga och mindre roliga tider med företaget.

– Kanske är lösningen att dela ut skateboards till alla unga därute. Då får de lära sig hur man misslyckas, misslyckas och misslyckas men med tiden blir allt bättre. Samma gäller ju även för företagande, sade Lisa Thorén innan hon avslutningsvis delade ut var sin bräda till de andra paneldeltagarna.