Foto: Miele

”Miele står för långsiktigt tänkande och agerande”

2016-03-22

Dr. Markus Miele, vd och delägare av vitvarutillverkaren Miele & Cie. KG, är gästtalare på Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte i Stockholm den 12 april. Här förklarar han hur familjeföretaget jobbar för nå upp till sin slogan ”immer besser” (alltid bättre).

 

Tysk-Svenska Handelskammaren: Miele är i hela världen känt som ett företag som står för kvalitet, hållbarhet, oberoende och långsiktighet. Hur skulle du själv beskriva företagsfilosofin?

Markus Miele

Markus Miele: Precis så. Miele står på ett särskilt sätt för långsiktigt tänkande och agerande, en kontinuitet vad gäller kärnvärden och målsättningar, ett partnerskapligt förhållande till kunder och underleverantörer samt en medarbetarorienterad företags- och ledningskultur. Våra produkter klarar högsta krav vad gäller livslängd, prestanda, användningskomfort, energieffektivitet, design och service. Detta i enlighet med vårt motto ”Immer besser” som redan företagsgrundarna Carl Miele och Reinhard Zinkann tryckte på sina första maskiner och som har präglat Miele fram till idag. Vi koncentrerar oss på vårt enda varumärke Miele och en konsekvent positionering inom premiumsegmentet.

I motsats till många andra företag outsourcar Miele så få funktioner som möjligt. Ni utvecklar och producerar nästan allting själva. Varför är det viktigt för er?

Om man gör anspråk på att vara ledande i branschen vad gäller kvalitet och innovation måste ens produkter sticka ut i jämförelse med konkurrenternas. Med tanke på det utvecklar och producerar vi verkligen nästan allting själva som hjälper oss i det avseendet. Det börjar med våra tvättmaskiners trumlager och motvikter i gjutjärn som vi gjuter själva i Gütersloh och sträcker sig till användarvänliga intstrumentpaneler och knappar ”Made by Miele”. Även en, kan tyckas, mindre viktig komponent som sladdvindan i dammsugaren, tillverkas i Miele-fabriken i Euskirchen nära Köln. Den hjälper oss att vara annorlunda gentemot våra konkurrenter och därmed ”immer besser”. Enligt oss ska även sladdvindan till dammsugaren fungera perfekt i minst 20 år.

På koncernens högsta ledningsnivå tas besluten alltid i samförstånd. Hur präglar denna konsensustanke Mieles företagskultur?

Redan min farfarsfar Carl Miele och hans partner Reinhard Zinkann visste att de bara kunde vara framgångsrika om de arbetade med och inte mot varandra. Denna inställning präglar vårt företag än i dag. Och ett beslut som tas gemensamt av hela företagsledningen är enligt min erfarenhet ingen dålig kompromiss utan oftast den bättre lösningen.

2014 tilldelades Miele det tyska hållbarhetspriset (Deutscher Nachhaltigkeitspreis) i kategorin storbolag. Vilken roll spelar hållbarhet för företaget?

En väldigt stor roll det är jag helt övertygad om och det ligger ju även i kundernas intresse. Bestämmer man sig för Miele tjänar man inte bara finansiellt på de låga förbrukningsvärdena och produkternas långa livslängd. Man bidrar också till att resurser tas tillvara på ett effektivt sätt och att klimatet skyddas. För det står till exempel våra upp till 90 procent återvinningsbara produkter och vår energieffektiva tillverkning. Miele var dessutom ett av de första företagen som grundade en försäkringskassa för sina anställda år 1909 och sedan vi startade år 1899 har mer än 13 000 medarbetare firat 25-, 40- eller till och med 50-års-jubileum hos oss. Även detta visar på att vi verkligen lever hållbarhetstanken.

I hållbarhetsbegreppet ingår även en långsiktig personalstrategi. Hur jobbar Miele för att säkra det egna behovet av kompetent arbetskraft i framtiden?

Vi erbjuder spännande och omväxlande arbetsuppgifter samt chansen att tidigt få mycket ansvar. Hos Miele är arbetsvillkoren familjevänliga, bland annat, men inte bara för att främja kvinnors karriärmöjligheter. En viktig signal skickar vi genom öppnandet av en egen förskola vid vårt huvudkontor i Gütersloh nästa år. I Tyskland utbildar vi hela tiden omkring 500 unga människor inom cirka 35 olika yrken – i enlighet med det i hela världen väl ansedda tyska lärlingssystemet och i samarbete med ett antal högskolor i vår region och på andra håll. Avslutningsvis finns det naturligtvis en noggrann behovs- och efterträdarplanering och till det anpassade åtgärder för att utveckla våra unga anställda inom företagets alla områden. I detta ingår konsekvent arbetsperioder utanför Tyskland, till exempel i ett av våra över 40 distributionsbolag. Även det gör det attraktivt för välutbildade och ambitiösa unga människor att söka sig till Miele.

Begreppet ”Industrie 4.0“ har varit på allas läppar i några år nu. Hur kommer framtidens Miele-fabrik att se ut?

Industrie 4.0, som innebär helt automatiserad kommunikation mellan maskiner, fordon eller produkter via nätet – utan att någon människa är med och trycker på knappar, erbjuder företag stora möjligheter att optimera sina tillverkningsprocesser. Till exempel kan man i realtid ha kontroll över var exakt inom processen en viss artikel befinner sig för tillfället. Här står vi hos Miele fortfarande i början av utvecklingen, men vi kör pilotprojekt inom komponent- och tillverkningslogistiken, lär oss snabbt och sätter prioriteringarna noga. Oavsett detta kommer framtidens Miele-fabrik dock inte att se helt annorlunda ut än dagens. Våra anläggningar har redan nu en hög automatiseringsgrad – utan den skulle vi inte kunna ha kvar den övervägande delen av tillverkningen i Tyskland med sina höga personalkostnader.

Och hur kommer digitaliseringen att förändra vardagen för oss som konsumenter? Hur föreställer du dig det uppkopplade hemmet?

I framtiden kommer man inte bara att efterfråga enstaka produkter utan hela ”användningsområden”. Kunderna kommer att vilja ha en ugn som inte enbart värmer maten utan som också stödjer dem under matlagningen med recepttips och ingredienslistor samt föreslår automatiska tillagningsprogram. Snart kommer man inte heller bara köra med sin bil till nästa affärsmöte utan man vill veta var det finns lediga parkeringsplatser eller en bra restaurang för mötet. Här kan man tänka sig helt nya värdekedjor. Frågan är om till exempel biltillverkarna kommer att ”exploatera” dessa nya områden själva eller om mjukvaru- och internetjättarna tar över – och direkt levererar de passande bilarna till tekniken.

Vilken Miele-produkt är för tillfället din personliga vardagsfavorit?

Just nu är det helt klart vår nya tvättmaskin W1 som levererar bästa tvättresultat och ändå understiger gränsvärdet för den bästa energieffektivitetsklassen A+++ med 40 procent. Och vårt automatiska doseringssystem TwinDos är utan konkurrens den mest bekväma lösningen för att dosera tvättmedel. Tillsammans gör de att det blir riktigt roligt att tvätta. Både min fru och jag ser dessutom fram emot modellen EditionConn@ct som kommer att lanseras senare i år: Tar TwinDos-tvättmedlet slut skickar W1-tvättmaskinen via wifi en signal till ägarens smartphone eller surfplatta och hen får upp en länk för beställning med snabb leverans.

Och om du får drömma lite: För vilket vardagsproblem hoppas du att dina ingenjörer snart kommer att presentera en praktisk lösning?

Det är inte den självtömmande diskmaskinen och inte heller det självständigt handlande kylskåpet. Men det finns en hel rad andra områden inom vilka människornas vardag går att underlätta ytterligare och där våra forskare, utvecklare och konstruktörer med stor entusiasm jobbar på lösningar som fungerar för kunderna. Vissa av dessa kan inom en snar framtid komma att serietillverkas, inom andra områden står vi fortfarande i början av utvecklingen. Ni förstår säkert att jag inte kan avslöja alltför många detaljer om detta.

Vilka planer har Miele för den svenska marknaden?

Svenska Miele, som grundades 1970, var det trettonde distributions- och servicebolaget för Miele utanför Tyskland och det har utvecklats kontinuerligt och bra. Även under ekonomiskt svåra tider har vår omsättning vuxit eller åtminstone varit stabil. Det är en stor gemensam förtjänst av vårt svenska Miele-team kring vd Kent Oderud och våra partner i detaljhandeln. Svenskarna är krävande konsumenter som uppskattar värdet av bra kvalitet. Deras krav uppfyller vi gärna – och utgår från att det finns mycket utvecklingspotential kvar för oss. Miele i Sverige – det är en framgångshistoria vars nästa kapitel jag ser fram emot redan nu.

 

Dr. Markus Miele är vd och delägare i familjeföretaget Miele & Cie. KG. Den tyske företagaren har suttit i Mieles företagsledning i mer än 15 år. Därutöver engagerar han sig sedan 2005 ideellt som vice styrelseordförande i den lokala handelskammaren IHK Ostwestfalen zu Bielefeld.