
Oskar Jacobsson, Chef för Invensity Sverige
Invensity: ”Vi fick hjälp att navigera effektivt på den svenska marknaden”
2024-09-04
Efter Detroit, Manila och Barcelona blir Göteborg nu platsen för det fjärde kontoret utanför Tysklands gränser. Tyska teknikkonsultföretaget Invensity, med huvudkontor i Wiesbaden, har tagit klivet in på den svenska marknaden. Tack vare stödet från Tysk-Svenska Handelskammaren kunde de vanliga fallgroparna undvikas.
Det innovativa teknikkonsultföretaget Invensity hemmahörande i delstaten Hessen är verksamt inom industrier som optisk teknik, telekommunikation, fordon, hälso- och sjukvård, energi samt försvar. Bolaget har runt 200 anställda och omsättningen under 2023 låg på knappt 22 miljoner euro. I intervjun berättar Sverigechefen Oskar Jacobsson om satsningen.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Varför valde ni att etablera er i Sverige?
Oskar Jacobsson: Sverige är ett gynnsamt affärsklimat med transparens, pålitliga regelverk och en hög nivå av affärsetik. Detta skapar en trygg och förutsägbar miljö för att bedriva verksamhet och är en av de viktigaste anledningarna till att vi valde att expandera just hit. Vi såg en stark efterfrågan på våra tjänster i regionen, vilket gav oss en naturlig väg in på den svenska marknaden.
Därtill är Sverige känt för sin innovativa anda och sina tekniska framsteg.
"Genom att etablera oss här kan vi dra nytta av den lokala expertisen och få tillgång till ett nätverk av partner och talanger som delar vår vision om innovation och hållbarhet."
Genom att etablera oss här kan vi dra nytta av den lokala expertisen och få tillgång till ett nätverk av partner och talanger som delar vår vision om innovation och hållbarhet. Dessutom har den svenska marknaden en hög grad av digitalisering, vilket passar perfekt med vår affärsmodell och teknologidrivna tjänster.
Vilka utmaningar såg du inför etableringen?
Oskar Jacobsson: Sverige har en mogen marknad med många väletablerade företag, vilket innebär att vi måste arbeta hårt för att differentiera oss och vinna kundernas förtroende och tillit. Den svenska arbetskulturen och affärsetiketten skiljer sig från vad vi är vana vid. Att förstå och anpassa oss till den lokala kulturen är avgörande för att lyckas, särskilt när det gäller att bygga långsiktiga relationer med både kunder och partner.
Regulatoriska krav har också varit en utmaning. Sverige har strikta regler och standarder, särskilt inom områden som miljö och dataskydd.
"Det kräver att vi noggrant säkerställer att vår verksamhet följer alla lokala lagar och förordningar, vilket är både tidskrävande och komplext. Här har vi haft nytta av Tysk-Svenska Handelskammarens expertis."
Det kräver att vi noggrant säkerställer att vår verksamhet följer alla lokala lagar och förordningar, vilket är både tidskrävande och komplext. Här har vi haft nytta av Tysk-Svenska Handelskammarens expertis, det är viktigt att alla bitar är på plats vid en etablering, att göra rätt från början.
Hur skiljer sig affärskulturen mellan länderna?
Oskar Jacobsson: En av de mest märkbara skillnaderna är beslutsfattandet. I Tyskland är beslutsprocesser ofta hierarkiska och strukturerade, där chefer vanligtvis fattar besluten efter att ha noggrant analyserat alla fakta och rådfrågat experter.
I Sverige däremot är processen mer konsensusdriven. Här är det vanligt att involvera alla i teamet söka bred enighet innan man går vidare.
En annan viktig skillnad är kommunikationsstilen. I Tyskland är kommunikationen ofta direkt och rak på sak. Det uppskattas att vara tydlig och saklig, även om det kan uppfattas som konfrontativt i vissa sammanhang.
"I Sverige är det mer indirekt och försiktigt. Man undviker ofta att vara alltför kritisk eller påträngande och värderar diplomati och samarbete högt."
I Sverige är det mer indirekt och försiktigt. Man undviker ofta att vara alltför kritisk eller påträngande och värderar diplomati och samarbete högt. När det gäller arbetslivet generellt är tyskar kända för sin punktlighet och strikta arbetsdisciplin. Att hålla sig till tidsplaner och deadlines är centralt. I Sverige är arbetskulturen lite mer flexibel, särskilt när det gäller balansen mellan arbete och privatliv.
I Tyskland finns det ofta en tydlig respekt för auktoritet och hierarkiska nivåer inom företaget. I Sverige är arbetsplatserna mer jämlika och informella, där titlar och hierarkier spelar en mindre framträdande roll. Chefer ses mer som coacher än som auktoritära ledare.
Vilken nytta har ni haft av Tysk-Svenska Handelskammaren?
Oskar Jacobsson: Tysk-Svenska Handelskammaren har varit en ovärderlig partner i vår etableringsprocess i Sverige, med stöttning på flera fronter och en expertis som verkligen har hjälpt oss att navigera effektivt på den svenska marknaden. Via nätverket har vi kunnat etablera relationer med potentiella affärspartner, kunder och andra intressenter i Sverige och tack vare organiserade möten och nätverksevenemang har vi getts möjlighet att träffa rätt personer och skapa förtroendefulla relationer, vilket har varit avgörande för vår framgång.
"Tysk-Svenska Handelskammaren har varit en ovärderlig partner i vår etableringsprocess i Sverige, med stöttning på flera fronter och en expertis som verkligen har hjälpt oss att navigera effektivt på den svenska marknaden."
När det gäller juridiska och administrativa frågor har handelskammaren gett oss vägledning kring de regler och krav som gäller för att etablera och driva verksamhet i Sverige. De har hjälpt oss att bemästra det svenska regelverket, särskilt när det gäller arbetsrätt, skatter och företagsregistrering.
Vilka erfarenheter vill du lyfta så här långt?
Oskar Jacobsson: Stödet från Tysk-Svenska Handelskammaren har varit en nyckelkomponent i vår framgång på den svenska marknaden.
"Vi har lyckats undvika vanliga fallgropar och säkerställt att vår verksamhet är fullt kompatibel med svenska lagar och förordningar."
Vi har lyckats undvika vanliga fallgropar och säkerställt att vår verksamhet är fullt kompatibel med svenska lagar och förordningar. Att förstå vikten av kulturella skillnader är nyckeln till framgång i både Tyskland och Sverige, och vi ser det som en möjlighet att lära oss och växa genom våra erfarenheter i båda länderna.
Sedan är vi medvetna om att även om Sverige ligger långt framme inom ny teknik så finns det ibland en viss tröghet i att adoptera nya lösningar, särskilt om de innebär stora förändringar. Att övertyga marknaden om värdet av våra tjänster och få kunder att anamma våra lösningar kan därför ta tid.