
Hans Jägerholm, Lina Talgre, Jessica Trygg (The Astrid Lindgren Company)

Hans Jägerholm, Jessica Trygg, Lina Talgre (The Astrid Lindgren Company)
Så ska Astrid Lindgrens karaktärer växa i Tyskland
2023-08-31
Astrid Lindgren är en av världens mest älskade författare. Hon hade också ett utmärkt sinne för affärer. Såväl sinnet som varumärket har The Astrid Lindgren Company förvaltat och utvecklat utifrån en förståelse för vad fansen efterfrågar. När företaget nu expanderar internationellt kan de tyska fansen glädjas åt en hel del nyheter.
Säg Astrid Lindgren och det går en varm känsla genom kroppen. Vem vill inte ha mer av sagorna och Astrid Lindgrens fascinerande världar?
The Astrid Lindgren Company’s affärsidé är att hålla författarskapet levande, i hela världen. Det innebär ibland att gå in i projekt som lyfter verken på nya sätt, samtidigt som bolaget bakom författaren är Astrid Lindgrens egna tydliga förhållningssätt troget.
"Vi ser en stor potential att växa med Pippi-varumärket."
Tyskland är en av bolagets tre största marknader för Astrid Lindgrens böcker. Även gällande kringprodukter är Tyskland en av de viktigaste marknaderna.
– Vi ser en stor potential att växa med Pippi-varumärket. Pippi är den mest kända i Tyskland av Astrid Lindgrens berättelser och står idag för en betydande del av försäljningen. Även Emil i Lönneberga och Ronja Rövardotter är älskade karaktärer i Tyskland. En ny TV-serie baserat på böckerna om Ronja kommer enligt plan under 2024 – vilket stärker Ronjavarumärket ytterligare, säger Hans Jägerholm, CFO på The Astrid Lindgren Company.
Behövde förstå återförsäljarledet
På den tyska marknaden har bolaget ända sedan 1949 ett nära partnerskap med förlagsgruppen Oetinger som ger ut böckerna på tyska. Därutöver bedrivs en stor licensverksamhet. När The Astrid Lindgren Company ville förstå den tyska marknaden bättre, framför allt kundbeteendet, kontaktade de Tysk-Svenska Handelskammaren. Då hade The Astrid Lindgren Company nyligen utsett tyska Kiddinx Media till licensagent för Pippi Långstrump med uppdrag att hitta passande licenstagare av produkter med Pippivarumärket.
– Vi fick många förfrågningar om produkter som vi inte alltid ville associeras med, och vi insåg att vi inte helt visste vad den tyska marknaden ville ha. Vi behövde ett omtag och ställde oss frågor som ”vilka vill vi samarbeta med” och ”vilka produkter ska vi ta fram”, säger Hans Jägerholm.
Uppdrag att kartlägga tyska köpbeteendet
Uppdraget till Tysk-Svenska Handelskammaren handlade om att kartlägga det tyska köpbeteendet och skapa kunskap kring tyska vanor för att bättre förstå kundbehovet. Handelskammaren medverkade också vid en partnerdag i Berlin där agenter och licenstagare träffades för en workshop om tysk och svensk kultur.
– Som upphovsman behöver vi förstå licenstagarnas och agentens vardag bättre och det var bra att ha med Tysk-Svenska Handelskammaren som en neutral expert i samtalen, säger Jessica Trygg, chef för licensiering och strategiska partnerskap på Astrid Lindgren Company.
... resulterade i nyheter i sortimentet
Samarbetet och stödet från Tysk-Svenska Handelskammaren har lett till en hel del nyheter i sortimentet.
"Handelskammaren hjälpte oss att få upp ögonen för kulturella skillnader och med vilka vanor barnen växer upp i Tyskland."
– Handelskammaren hjälpte oss att få upp ögonen för kulturella skillnader och med vilka vanor barnen växer upp i Tyskland. Till exempel serveras ingen lunch i skolan utan barnen tar med sig egen matsäck, och att de får en strut med godsaker och presenter inför sin första skoldag. Vi lärde oss också vilka appar de använder och hur de konsumerar film och spel, säger Jessica Trygg.
Insikterna har resulterat i att bolaget från att inte alls tillåtit licensiering i produktkategorin hygienartiklar nu kommer öppna upp för produkter såsom hårvård, balsam, plåster och tandvård. Vidare kommer sortimentet utvidgas med dryckesflaskor och lunchlådor, liksom pennor och block till första skoldagen. Även Tonies låda med ljudböcker som är en favorit bland barnen i Tyskland kommer utökas med fler av Astrid Lindgrens sagofigurer.
– Vi har också startat en egen kanal på Instagram som ska bygga varumärket och driva försäljningen. Dessutom satsar vi nu mer på e-handel, tillägger Jessica Trygg. Butiken ger en bättre kundupplevelse, kanske framför allt för de utländska kunderna.
En hemsida på tyska, med anpassade produkter och förbättrade logistikkedjor tillhör nyheterna. För den tyska e-handelssidan har företaget tagit hjälp av Tysk-Svenska Handelskammarens jurister för att få allt rätt enligt tysk lag.
Finns det något som inte Astrid Lindgren Company skulle tagit in i sortimentet undrar vi?
- Skönhetsprodukter och förment nyttiga mellanmål! Vi vet att det är väldigt populärt med energibars som marknadsförs som nyttiga, men det passar inte in i Astrid Lindgrens varumärke, säger Lina Talgre, chef för företagets utlandsrättigheter.
Fakta om The Astrid Lindgren Company
På Astrid Lindgren Company med bas i Stockholm arbetar 16 personer med film-, teater-, bok-, licensprodukter-, digitala och övriga rättigheter för att utveckla och sprida berättelserna av Astrid Lindgren. I gruppen ingår också besöksmålen Astrid Lindgren Näs och Astrid Lindgrens värld. I linje med bolagets satsning på e-handel är en ny webbutik under utveckling – med planerad lansering hösten 2023.