

Tyskland nästa för Lassie djurförsäkringar!
2023-06-09
Svenska försäkringsuppstickaren Lassie har på kort tid blivit en ledande aktör inom husdjursförsäkringar i Norden. Nu lanserar bolaget sina tjänster på den tyska marknaden.
Försäkringsuppstickaren Lassie satsar på preventiv vård för hundar och katter. Företaget grundades 2021 av Hedda Båverud Olsson, Johan Jönsson och Sophie Wilkinson och är idag Sveriges högst rankade djurförsäkringsbolag. Idén att skapa en djurförsäkring som gör mer för hundägare fick hon från sin mamma som är veterinär. I det egna hemmet var husdjuren aldrig sjuka medan andra djurägare ofta fick besöka veterinären. Då föddes affärsidén att uppmuntra preventivt arbete med sitt husdjur. Hedda Båverud Olsson menar att 40 procent av skadorna som hundägare söker för går att förebygga.
Lassie är mer än bara en försäkring
– Lassie är mer än bara en försäkring, vi satsar mycket på kundservice med generösa öppettider från 8 till 21. Vi erbjuder våra kunder en app med skräddarsydda tips på hur man till exempel förebygger magproblem eller upptäcker knölar på hunden, säger hon.
"Att valet föll på just Tyskland var en noga vald strategi."
Tillsammans med Sophie Wilkinson, med erfarenhet av djurförsäkringar från annat bolag, samt utvecklaren Johan Jönsson, som tidigare varit på andra snabbväxande bolag, däribland Spotify, drog Lassie igång sommaren 2020 och lanserades på den svenska marknaden ett år senare. I slutet av 2022 hade bolaget uppnått 20 000 kunder i Sverige och det var dags att lansera försäkringen på den första utlandsmarknaden. Att valet föll på just Tyskland var en noga vald strategi.
Bra tajming för djurförsäkring i Tyskland
– Tyskland och Sverige delar synsätt på sina husdjur. Studier visar att 95 procent av de tyska hundägarna ser sina husdjur som familjemedlemmar. En annan faktor som gör tajmingen för den tyska marknaden särskilt intressant just nu är att kostnaderna för veterinärvård höjdes med 10-30 procent i november 2022, vilket gör att incitamenten för att teckna en försäkring har ökat, säger Hedda Båverud Olsson.
Bolaget fick exportstöd via Access Germany, ett initiativ som Startup Sweden och Tillväxtverket står bakom och som samarbetar med Tysk-Svenska Handelskammaren. Grundarna hade i augusti 2022 hamnat i ett moment 22 när det gällde Tysklandsstrategin. De fick känna på omfattande byråkrati att få allt legalt på plats för att kunna börja sälja försäkringar.
Ville förstå den tyska marknaden
Enligt Hedda Båverud Olsson hade Lassie kört fast i sin Tysklandsetablering när Tysk-Svenska Handelskammaren kom in i bilden.
"Handelskammaren hjälpte oss att öppna dörrar. Vi ville förstå den tyska kulturen, och hur vi skulle utforma marknadsföringen gentemot den tyska målgruppen."
– Handelskammaren hjälpte oss att öppna dörrar. Vi ville förstå den tyska kulturen, och hur vi skulle utforma marknadsföringen gentemot den tyska målgruppen. Med vår succé i Sverige i ryggen och insikten att kärleken till husdjur är lika utpräglad i Tyskland var frågan inte om en etablering skulle äga rum, utan hur den bäst skulle genomföras.
Hon uppskattar den rådgivning bolaget fick kring den tyska marknaden, konsumentbeteenden samt en introduktion till olika partnerskap, vilket gjorde skillnad för den fortsatta etableringen.
– Vi har nu lagt tid på att göra allt rätt i Tyskland. Vi har fokuserat på detaljer, gdpr, märkning och strävat efter att förmedla Lassie som en pålitlig partner. Det har inte varit lika vanligt att skaffa en försäkring till sitt husdjur i Tyskland som i Sverige, men saker håller på att förändras.
Öppnat kontor i Berlin
Resultatet är ett tyskt kontor i Berlin med omkring nio medarbetare. Samarbete har inletts med tyska veterinärskedjor, med affiliates såsom jämförelsesajter för försäkringar. Det finns en marknadsföringsplan på plats innefattande digitala medier och tryckt material, som exempelvis posters på veterinärkliniker. I dagarna kommer ett nytt samarbete att lanseras och siktet är inställt på att lyckas på den tyska marknaden. Samtidigt är Hedda Båverud Olsson ödmjuk inför uppgiften och glad för de lärdomar de hittills gjort.
– Vi har ett stort framtida arbete framför oss! Nyckeln är att lyckas med balansgången mellan byråkrati och att vara snabb och agil. Det går inte att hasta fram, man måste lägga mycket energi på att göra rätt, men ansträngningen betalar sig i slutändan, säger Hedda Båverud Olsson.