Erik Askensjö, vd för Schaefflers svenska verksamhet, framför kontoret

Erik Askensjö, vd för Schaefflers svenska verksamhet.

Ett containerfartyg och Hamburgs hamn i bakgrunden. Text: #hejanäringslivet; så hanterar våra medlemmar krisen; Tysk-Svenska Handelskammaren
Erik Askensjö, vd för Schaefflers svenska verksamhet.

#hejanäringslivet – Schaeffler: ”Vi har helt enkelt inte kunnat gå ner i tid”

2020-05-20

Tyska familjeägda Schaeffler har som många andra företag vidtagit åtgärder för att dämpa effekterna av coronakrisen, såsom korttidsarbete. Samtidigt uppvisade bolaget stabila försäljningsresultat under första kvartalet. I den svenska verksamheten har medarbetarna fullt upp med kundförfrågningar, vilket lett till att man inte kunnat gå ner i arbetstid.

Erik Askensjö är vd för Schaefflers svenska verksamhet med 60 anställda och placering i Arlandastad utanför Stockholm. Här ger han sin bild av läget i Sverige.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går det för företaget?

Erik Askensjö: Den svenska verksamheten går bra. Vi märker inte mycket av corona. Några få kunder hade stängt från påsk fram till slutet av april men nu har de dragit igång igen. Några har problem med sin leverantörskedja så upptrappningen har tagit längre tid för dem än vad de räknat med. Ett tag var vi oroliga att vi inte skulle kunna hålla säljare och kundservice sysselsatta om våra kunder stänger ner sin verksamhet. Det har visat sig vara precis tvärtom. Vi har massor av förfrågningar och våra säljare har fullt upp.

"Vi har massor av förfrågningar och våra säljare har fullt upp."

Vi har helt enkelt inte kunnat gå ner i tid. Några medarbetare tog några extra dagar semester i samband med påsk. När det gäller koncernen som helhet hänvisar jag till följande pressmeddelande efter första kvartalet 2020.(Schaeffler rapporterar stabila intäkter och ett starkt kassaflöde. Försäljningen minskade med 9,2 procent jämfört med fjolåret främst inom fordons- samt tillverkningsindustrin medan eftermarknadssektorn ökade i försäljning. Reds. anm.)

Hur anpassar ni verksamheten till det aktuella läget? Hur gör ni för att hålla ut i krisen?

På ett tidigt skede aktiverade vi vårt kristeam och satte upp riktlinjer globalt för hur vi ska agera. I Sverige var vi snabba med att erbjuda personalen att jobba hemifrån. Vi har under hela krisperioden haft ca 60–70 procent av vår kontorspersonal på hemmakontor. Några har föredragit att komma till kontoret varje dag då de tycker att det funkar bättre. Det europeiska kristeamet har uppdaterat Europaledningen varannan dag. Det har inneburit att vi kunnat informera all personal kring den senaste utvecklingen. Vi har haft Skypemöten med våra medarbetare för att berätta vad som händer inom Schaeffler. Varje avdelningschef har haft sina egna möten. De flesta har kört fikamöten på morgonen och stämt av läget och fördelat arbetsuppgifter.

Vad har fungerat bra? Några lärdomar som du vill dela med dig av till nätverket?

Vi sköter mycket via Skype och Teams. Det har visat sig fungera bra i de flesta fall. Vi har också framgångsrikt gjort hela presentationer för kunder via Teams. Vi har också haft några besvärliga fall där vi känt att vi måste ta allvarliga diskussioner med kunder. Säljarna har dragit sig för att sätta upp sådana möten men eftersom alla sitter i samma situation så har det visat sig att acceptansen är mycket hög. Detta funkar bättre när man redan känner eller i alla fall tidigare har träffat personerna som sitter i andra änden av ledningen. Att köra kritiska samtal med personer man aldrig tidigare har träffat är inte att rekommendera.

 

Om Schaeffler Group

Schaeffler Group är en global leverantör inom bland annat fordonsindustrin med huvudkontor i tyska staden Herzogenaurach i Bayern. Med ca 87 700 anställda i över 50 länder är Schaeffler ett av världens största familjeföretag. Företaget levererar komponenter och system för tillverkning av motorer, växlar och chassis. Schaeffler tillverkar även lösningar med rullningslager och glidlager för olika typer av industriella tillämpningar. Företaget fokuserar mycket på Industri 4.0 och erbjuder bland annat tillståndsövervakning och molnbaserade digitala tjänster för förebyggande underhåll.

Schaeffler har initierat ett sparprogram för att stävja coronapandemins konsekvenser som omfattar korttidsarbete, använda upp semesterdagar och övertidstimmar, frysa nyanställningar, skära ner på mässdeltagande, minska marknadsföringsbudgeten och tillfälligt stänga fabriker. Dessutom erbjuds fler än planerat att ingå i frivilliga avgångar i Europa, från 1 300 till 1 900.

 

I vår serie #hejanäringslivet berättar våra medlemmar hur de hanterar den nuvarande coronakrisen och delar med sig av sina erfarenheter, tips och lärdomar till nätverket.