Stephanie Gibbs, Head of Business Development Berlitz Seminars Nordic.

Stephanie Gibbs, Head of Business Development Berlitz Seminars Nordic.

Foto: Berlitz

Ett containerfartyg och Hamburgs hamn i bakgrunden. Text: #hejanäringslivet; så hanterar våra medlemmar krisen; Tysk-Svenska Handelskammaren (heja näringslivet)

#hejanäringslivet – Berlitz: ”Ökat intresse för affärstyska”

2020-10-08

Berlitz har levererat språklektioner i över 140 år. Idag har företaget mer än 500 språkcenter i över 70 länder. Men vad händer med vårt intresse för att lära oss nya språk och därigenom nya kulturer när en pandemi bryter ut? I Göteborg mötte Tysk-Svenska Handelskammaren Stephanie Gibbs, Head of Business Development Berlitz Seminars Nordic, för att ta reda på just det.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går det för Berlitz? Ser ni någon skillnad i intresset för era språkkurser i allmänhet och tyska i synnerhet?

Stephanie Gibbs: Jag har jobbat på Berlitz i nästan 15 år så jag tycker att jag har en bred referensram. Marknaden som helhet har definitivt påverkats på ett jämförbart sätt som under finanskrisen för tio år sedan. Vi arbetar främst med B2B-marknaden. Det fanns så stor osäkerhet i mars/april och vi märkte att människor avvaktade med att boka kurser. Men eftersom vår studentbas huvudsakligen är yrkesverksamma som behöver språk och kultur för att kunna göra sina jobb, kom de snabbt tillbaka eftersom vi erbjuder dem flexibiliteten och de resultat de behöver.

En annan grupp som vi tillgodoser är utländska läkare och vårdpersonal som behöver svenska för att kunna arbeta. Dessa språkkurser är en del av en långsiktig strategi för att kompensera för bristen på sjukvårdspersonal i Sverige och som tvärtemot andra aktörer inte har påverkats negativt av pandemin. När det gäller tyska kan vi erbjuda kurser för alla budgetar så vi har inte märkt några väsentliga förändringar på den fronten. Vi har sett ett ökat intresse för att förbättra sin affärstyska.  

"Vi har sett ett ökat intresse för att förbättra sin affärstyska."

Hur anpassar ni verksamheten till det aktuella läget?

Lyckligtvis hade vi redan väletablerade plattformar för att leverera lektioner virtuellt för praktiskt taget alla språk. Att erbjuda att byta från face to face till virtuella lektioner på ett smidigt sätt fick våra studenter att känna att Berlitz var proaktivt och anpassningsbart. Det låg mycket arbete bakom kulisserna för att utbilda lärare som aldrig hade undervisat virtuellt tidigare, men med Berlitz som är en så stor organisation var det lätt att hitta all den expertis vi behövde internt och att rulla ut detta globalt.

Personligen tycker jag att våra utbildningsdeltagare och Berlitzare verkligen mötte utmaningen på ett beundransvärt sätt! Gradvis har vi gått tillbaka till undervisning face to face i våra center i Göteborg, Stockholm och Malmö, men många studenter kommer att fortsätta med sina virtuella lektioner. Det har skett ett verkligt skifte.

"Personligen saknar jag liv och rörelse i en fullbokad språkskola."

Personligen saknar jag liv och rörelse i en fullbokad språkskola och jag saknar särskilt den sociala kontakten med vårt team av fantastiska instruktörer som är hjärtat i alla Berlitz-center.

Några tips eller lärdomar som du vill dela med dig av till nätverket?

Det är uppenbart att det är viktigt att ha en blandning av kort- och långsiktiga projekt för att ha en strid ström av inkommande affärer. Om saker och ting blir mer osäkra kan man på så sätt fokusera sin energi på mer omfattande initiativ. Vi ser ju oss själva som livslånga partners för lärande där vi möter både 4-åringen som kanske måste flytta med familjen till ett annat land och den seniora affärsmannen/-kvinnan mitt i karriären.

Det andra rådet vi skulle ge är att verkligen hålla koll på trender som kan påverka ditt företag. Bara för att du har arbetat på ett sätt fram tills nu betyder det inte att det inte är mottagligt för förändringar. Det är hur väl du är beredd att anpassa dig till den förändringen som avgör hur framgångsrik du kommer att bli. Du kan definitivt träna dig själv att vara anpassningsbar, men du måste göra det över tid och inte vänta på att krisen börjar. Alla tror att de kan hantera förändringar, dock är det bara de som har tränat, analyserat och planerat för det som hanterar det framgångsrikt.
 

I vår serie #hejanäringslivet berättar våra medlemmar hur de hanterar den nuvarande coronakrisen och delar med sig av sina erfarenheter, tips och lärdomar till nätverket.