Foto: Glenn3095/Ursaberlin/Jonas Schleske/Fickr.com

Detta gäller för gränsöverskridande e-handel

2015-09-10

Fyra av tio tyska e-handelskunder har under det senaste året handlat i utländska online-butiker och den gränsöverskridande e-handeln förväntas växa ytterligare. Att sälja till Tyskland blir därmed allt mer lockande för svenska e-handlare. Men vilka rättigheter och plikter gäller för de internationella affärerna? Vad är viktigt att tänka på för att säkerställa en korrekt märkning och återvinning av förpackningar samt produkter?

Till skillnad från den traditionella handeln fortsätter den tyska e-handelsmarknaden att växa. Enligt den tyska branschorganisationen för detaljhandeln HDE och undersökningsföretaget GfK ökade konsumtionen 2014 på onlinesidan medan den fysiska handeln stannade på samma nivå som året innan. Studien konstaterar vidare att 2015 blir ett nytt rekordår för den tyska e-handeln. Över hälften av de tyska e-handelskunderna handlar i online-butiker med säte utanför Tyskland, visar undersökningen Cross-Border-Shopping från marknadsforskningsföretaget Fittkau & Maaß från i våras.

Enligt online-plattformen deals.com har 73 procent av e-handelskunderna i Tyskland någon gång skickat tillbaka produkter som de inte varit nöjda med. En hög siffra. Men Norman Karsch, avdelningschef Återvinning & Förpackningar på Tysk-Svenska Handelskammaren, bekräftar att det inte är ovanligt att andelen returer ligger på runt 70 procent hos e-handelsföretag.

En utmaning för online-butiker

För att klara dessa utmaningar och lyckas med sin online-butik i Tyskland är det bra att ta reda på vilka grundläggande rättigheter och plikter en svensk e-handelsaktör har i den gränsöverskridande e-handeln.

– Företagets sajt måste i början av en beställningsprocess informera kunden om betalningssätt och eventuella leveransrestriktioner. Dessutom måste kunden få se de viktigaste beståndsdelarna i ordern innan han eller hon genomför köpet. I samband med detta måste e-handlaren be kunden om en tydlig bekräftelse. Denna bekräftelse skall ske genom en entydig formulering som till exempel ”genomför köpet nu” (”jetzt zahlungspflichtig bestellen”), säger Femina Gumz, jurist med ansvar för e-handelsfrågor på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Det åligger även företaget att direkt verifiera det genomförda köpet till kunden elektroniskt. Dessutom ska de allmänna köpevillkoren (Allgemeine Geschäftsbedingungen, AGB) visas upp för kunden innan köpet genomförs och de ska även vara tillgängliga för hämtning och lagring efteråt.

Upplysning om ångerrätten

Utifrån e-handlarens perspektiv är det också viktigt att på ett korrekt sätt informera kunden om ångerrätten och vilka åtgärder hen behöver utföra i samband med ett ångrande av köp. Inom EU är ångerperioden generellt 14 dagar och börjar först när kunden har tagit emot leveransen. Sker ingen korrekt upplysning kring ångerrätten förlängs ångerperioden med upp till 12 månader.

För att underlätta arbetet med det stigande antalet returer har EU-parlamentet bestämt att kunden måste meddelande e-handlaren, antingen muntligt eller skriftligt, när hon eller han ångrar ett köp. Erbjuder handlaren inte gratis returer får konsumenten betala portokostnaderna. Detta gäller dock enbart om handlaren har upplyst kunden om dessa eventuella kostnader vid köptillfället.

Återvinning av förpackningar

– Inom EU gäller dessutom regler för hur förpackningar ska vara utformade avseende material och återvinning. Vidare finns ett så kallat producentansvar. Producenten, i detta fall e-handlaren, är ansvarig för att ingå ett samarbete med ett återvinningsföretag som möjliggör en korrekt insamling och återvinning av förpackningarna, förklarar Norman Karsch.

Detta betyder att en handlare som säljer förpackade varor till Tyskland måste ansluta sig till ett återvinningssystem. För att kunna sälja produkter som batterier eller elektriska och elektroniska varor måste handlaren vara ansluten till ett särskilt återvinningssystem samt registrera sig i det tyska batteri- respektive EEE-registret. Särskilt viktigt i Tyskland är att elektriska och elektroniska varor inte får marknadsföras och säljas innan företaget samt produkterna är registrerade i EEE-registret. Företag som inte tar hänsyn till dessa bestämmelser riskerar höga böter.

 

Vill du veta mer om den tyska e-handelsmarkanden? Hur den fungerar? Vad du bör tänka på vid en etablering? Vad du behöver för att lyckas? Anmäl dig till våra e-handelsdagar i Stockholm den 24 september och Göteborg den 25 september och få svar på dina frågor!

Kontaktperson

Katrin Kraus

Market Entry & Business Development

Telefon

+46-8-665 18 75

Kontaktperson

Femina Gumz

Jurist

Telefon

+46-8-665 18 16

Kontaktperson

Norman Karsch

Miljörapportering | Affärsområdeschef

Telefon

+46-40-30 49 41