Peder Bonnier, vd och medgrundare av Storykit.

Peder Bonnier, vd och medgrundare av Storykit.

Foto: Bonnier

Bilden visar två kvinnor som arbetar framför en dator.

Foto: Storykit

Storykit tar berättelsen till Tyskland

Alla företag har historier att berätta. Det har grundarna till svenska Storykit, en digital plattform för innehållsproduktion för sociala medier, tagit fasta på. Företaget har på kort tid expanderat och är nu redo för den tyska marknaden. I en intervju med Tysk-Svenska Handelskammaren berättar Peder Bonnier, vd och medgrundare av Storykit, hur affärsidén föddes, varför tjänsten blivit så populär och om satsningen på Tyskland.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Storykits historia börjar 2014. Berätta kort vad som låg till grund för affärsidén!

Peder Bonnier: Själva Storykit som företag kom faktiskt inte till förrän våren 2018! Men 2014 startade vi ett bolag för sociala medier i Sverige som hette KIT. Vår idé var att göra innehåll uteslutande för de kanaler där allmänheten tillbringar mest tid – alltså i sociala medier – och helt strunta i att försöka driva trafik till en sajt. Ganska snabbt insåg vi att det vinnande formatet på Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube var ett textdrivet, tyst, videoberättande.

Men våra journalister var traditionella historieberättare och det tog otroligt mycket tid och kostade mycket pengar att redigera, animera och klippa film – något som varken var journalisternas kärnkompetens eller bidrog särskilt mycket till historien. Vi började då bygga teknik för att förenkla det här arbetet och ganska snabbt insåg vi att många andra hade samma problem och behövde samma teknik. Så 2018 sålde vi KIT och fokuserade uteslutande på det verktyg vi hade byggt och som vi idag kallar för Storykit!

En affärsidé måste nå ut och få betalande kunder, vilket behov fyller Storykit?

Jag tror att vi har löst ett väldigt utbrett problem för marknadsförare och kommunikatörer i hela världen. Man inser behovet av att kommunicera ofta (varje dag!) i många kanaler, med många olika format, men har inte tid och resurser att producera innehåll på mer traditionella sätt. Våra kunder är fantastiska historieberättare och kommunikatörer, men de är inte nödvändigtvis experter på videoskapande. Samtidigt vill man såklart att det ska se snyggt ut, följa varumärkesriktlinjer och vara enkelt att lokalisera, översätta och anpassa. Alla de problemen löser vi, på ett sätt som blir oerhört kostnadseffektivt för en kund.

Vem är den typiska kunden?

"Vår typiska kund är ett antal marknadsförare eller kommunikatörer på ett stort eller mellanstort företag med mycket historier att berätta (det har alla!)."

Vår typiska kund är ett antal marknadsförare eller kommunikatörer på ett stort eller mellanstort företag med mycket historier att berätta (det har alla!).

Hur har pandemin påverkat behovet av att kommunicera via sociala medier?

Pandemin har drivit på efterfrågan av vår tjänst, dels tror jag, för att pandemin har tvingat många att prioritera hur de tillbringar sin arbetstid och var man lägger sina resurser. Vi spar både tid och kostnad åt våra kunder och det har varit lyckosamt i den här marknaden. Men vi är också anpassade för samarbete “i molnet” och det krävs ingen särskild utrustning eller hårdvara för att arbeta med Storykit vilket ofta är fallet med mer traditionell videoproduktion.

Generellt har pandemin ökat konsumtionen av innehåll i sociala medier och många av våra kunder ser ökad ROI på sina investeringar i sociala plattformar. Men det är samma mönster som vi har sett under väldigt många år nu, och som accelererar snarare än att stanna av.

Ni siktar nu på en marknadsetablering av Storykit på den tyska marknaden. Varför Tyskland och hur tänker ni gå tillväga?

Vi har smyglanserat Storykit i Tyskland under hösten och redan lyckats få några glada användare vilket givetvis är jätteroligt, men under 2021 kommer vi att lansera i Tyskland på riktigt. Primärt genom att anställa tysktalande personal i våra sälj- och support-team så att vi säkerställer att vi kan serva våra tyska kunder med samma höga kvalitet som kunder på andra marknader där vi är aktiva. Sedan arbetar vi alltid aktivt med vår egen plattform för att marknadsföra oss och få in intresserade potentiella kunder och där kommer vi att öka aktivitetstakten och investeringarna i år.

Tysk-Svenska Handelskammaren är en nöjd användare av Storykit. Omvänt, vilka förväntningar har ni på medlemskapet?

"Vi ser stor potential i vårt medlemskap hos Tysk-Svenska Handelskammaren, inte minst när det handlar om den kunskap ni innehar när det handlar om att etablera sig på den tyska marknaden."

Det är härligt att höra att ni är nöjda! Vi ser stor potential i vårt medlemskap hos Tysk-Svenska Handelskammaren, inte minst när det handlar om den kunskap ni innehar när det handlar om att etablera sig på den tyska marknaden. I och med att Storykit ännu inte är lika välkänt på den tyska marknaden som andra marknader ser vi också medlemskapet som en potentiell språngbräda och möjlighet till nya givande kontakter bland era tyska medlemmar. Vårt samarbete har börjat mycket bra och nu planerar vi att hålla ett webbinarium under våren där vi delar med oss av våra insikter kring video och sociala medier. Det ser vi mycket fram emot!

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1160 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.