
Foto: Pixabay/Stan Kemp/flickr.com
Frukostseminarium: Lyckas med e-handel i Tyskland
Funderar du på att börja sälja dina produkter på den tyska e-handelsmarknaden? Denna frukost ger dig kunskaper i vad som gäller för att ta första steget oavsett om du är verksam inom B2C eller B2B.
Handeln växer varje år och allt fler företag väljer att sälja sina produkter online även utanför Sverige. Samtidigt brister många e-handelsföretag när det gäller konsumentlagstiftning, informationskrav på hemsidan, moms och krav på förpackningar. Seminariet kommer att innehålla råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom viktiga kulturella skillnader och vad som gäller juridiskt. Seminariet hålls delvis på engelska.
Program | |
08.30 | Registrering och frukost |
09.00 | Den tyska e-handelsmarknaden - så fungerar den Marknadstrender, konsumtionsvanor och köpbeteende, tysk konsument- och marknadsföringslagstiftning, märkning och förpackningskrav, momsfrågor, betallösningar, hemsida och kundtjänst. Ninni Löwgren, avdelningschef, Market Entry & Business Development, Tysk-Svenska Handelskammaren Femina Gumz, jurist med ansvar för e-handelsfrågor, Tysk-Svenska Handelskammaren |
10.00 | Kaffepaus |
10.10 | How to Reach the German Customer - Distribution and Direct Marketing |
Janne Kouvo, försäljningsansvarig för Deutsche Post Nordics | |
Sonja Slottke, seniorexpert internationell direktmarknadsföring för Deutsche Post AG | |
11.00 | Tid för frågor |
11.10 | Seminariet avslutas |
Sonja Slottke arbetar för Deutsche Post i Bonn. Hennes fokus är dialog-marknadsföring och hon är rådgivare till Deutsche Posts olika europeiska säljteam när det gäller direktmarkandsföring, mailutskick, katalogutskick och multi-kanal-utskick. Sonja kommer att berätta hur du får bra resultat på dina marknadsinvesteringar i Tyskland. Vi får ta del av kundcase och se hur lyckade kampanjer kan se ut för att attrahera den tyska köparen. Sonja föreläser regelbundet på e-handelsseminarier och medverkar på workshops runt om i Europa.
Janne Kouvo är försäljningsansvarig för Deutsche Post Norden. Han arbetar dagligen med att ta fram distributionslösningar för paketförsändelser och Cross-Border Mailings för kunder inom alla olika branscher. Han kommer att ge oss en bild av vilka de största distributörerna är i Tyskland och vad du måste tänka på vid val av distributör så som om du har eget lager, värdet på dina försändelser och förstås vikt och frekvens. Vi får också se exempel på några olika upplägg för såväl B2C som B2B.
Anmälan och pris
Deltagaravgift 650 kronor för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel och Svensk Digital Handel. Övriga betalar 1 050 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost ingår i priset. Antalet platser är begränsat.