André Schwarz, Ritter Sport

André Schwarz, Country Manager Nordics på Ritter Sport

Foto: Ritter Sport

Chokladcenter i Waldenbuch (Baden-Württemberg)

Foto: Ritter Sport

Foto: Ritter Sport

Foto: Ritter Sport

Foto: Ritter Sport

Fejkad utgåva för Ritter Sport i Sverige

Foto: Ritter Sport

Ritter Sport på svenska butikshyllor

Långvarigt engagemang för 100 procent hållbart producerad kakao

Foto: Ritter Sport

Söta framgångar i Sverige: Ritter Sport tar sats

2024-11-04

Den världskända tyska chokladtillverkaren Ritter Sport har de senaste åren utökat sin närvaro på den svenska marknaden. Tysk-Svenska Handelskammaren fick en pratstund med André Schwarz, Country Manager Nordics, om företagets utmaningar och framgångar i Sverige.

Ritter Sport är ett familjeföretag som är känt för sina fyrkantiga chokladkakor. Företaget grundades 1912 och har gjort sig ett namn genom kvalitet och innovation.Med ett tydligt engagemang för hållbarhet och regional produktion i Tyskland har Ritter Sport uppnått en stark marknadsposition över hela världen.Ritter Sport har funnits i Sverige under lång tid, men det är först under de senaste åren som bolaget har blivit mer synligt. Vad var utmaningen tidigare?

André Schwarz: Vi har alltid betraktat Skandinavien som en region med stor potential. Många konsumenter i Sverige hade redan kommit i kontakt med varumärket, antingen genom resor eller genom tyska matbutiker verksamma i Sverige. Det var dock svårt att etablera sig permanent, eftersom vi inledningsvis skötte verksamheten från Tyskland. De lokala marknadsförhållandena och konsumenternas behov krävde dock en starkare lokal närvaro. 

Varför bestämde sig Ritter Sport för att etablera ett bolag i Sverige just nu?

André Schwarz: För en tre fyra år sedan omprövade vi vår strategi och insåg att vi behövde komma närmare marknaden. Sverige är den största chokladmarknaden i den norra regionen och har en mycket stark ekonomi. Samtidigt insåg vi att skillnaderna mellan marknaderna var större än vi först trott. Vi bestämde oss för att starta ett bolag i Sverige där vi kunde anställa lokala medarbetare med bättre koll på marknaden och konsumenternas behov. Den lokala kompetensen har hjälpt oss att anpassa vår strategi och är avgörande för vår framgång i Sverige.

"Den lokala kompetensen har hjälpt oss att anpassa vår strategi och är avgörande för vår framgång i Sverige."

Hur är Ritter Sports närvaro på den svenska marknaden idag jämfört med för några år sedan?

André Schwarz: Vår synlighet har förbättrats avsevärt. För några år sedan representerades vi bara i ett fåtal butiker. Idag arbetar vi mer direkt med våra detaljhandelspartner och finns på nästan överallt, bland annat ICA, Willys, Hemköp och Coop. Vi har numera även ett lager i Landskrona och sköter logistiken själva, vilket gör att vi kan arbeta mer effektivt och reagera snabbare på förändringar.

Hur har Tysk-Svenska Handelskammaren varit till hjälp?

André Schwarz: Tysk-Svenska Handelskammaren var ett värdefullt stöd när vi etablerade vårt företag i Sverige. De gav oss råd i juridiska och skattemässiga frågor och hjälpte oss att bättre förstå lokala förhållanden. Samarbetet var centralt för att vi skulle känna oss tryggare i våra beslut och undvika misstag. Vi använder oss också av ett virtuellt kontor via Handelskammaren, vilket ger oss flexibilitet och lokal närvaro. Därtill har vi en regelbunden dialog om skatterättsliga frågor.

"Tysk-Svenska Handelskammaren var ett värdefullt stöd när vi etablerade vårt företag i Sverige."

Fanns det några upplevelser eller överraskningar i etableringsprocessen?

André Schwarz: En överraskning var den svenska byråkratin, som på vissa områden är trögare än väntat. Men Tysk-Svenska Handelskammaren hade redan förberett oss på detta. Jag blev också förvånad över vissa svenska smakpreferenser – lakrits är till exempel något som jag som sydtysk fortfarande måste vänja mig vid. En positiv insikt från vårt arbete i Sverige är att svenska konsumenter fäster stor vikt vid kvalitet och hållbarhet, vilket rimmar väl med våra företagsvärderingar.

Vilken roll spelar hållbarhet för Ritter Sport?

André Schwarz: Hållbarhet är ett av fundamenten i vår företagsfilosofi och spelar också i Sverige en viktig roll. Vi ser det faktiskt som en möjlighet att särskilja oss från konkurrenterna. Vårt åtagande om 100 procent hållbart producerad kakao är ett exempel på hur vi integrerar hållbarhet i vår affärsstrategi. Vi har under årens lopp blivit både ett jordbruksföretag och en chokladproducent och med en yta på 25 kvadratkilometer i Nicaragua har vi en av världens största kakaoplantager. Vi gör detta för att utveckla mer expertis inom kakao. Men också för att förbättra kvaliteten på kakaon och hur vi behandlar människorna som odlar den.

Vilka sorter är särskilt populära i Sverige jämfört med i Tyskland?

André Schwarz: Svenskarna älskar mjölkchoklad och marknaden täcks redan av en etablerad konkurrent som också är djupt rotad i de svenska konsumenternas hjärtan. Vi fokuserar därför på varianter som ännu inte är lika populära. Våra mest framgångsrika smaker i Sverige är marsipan, nougat och helnöt. Men vi har också kunnat sätta nya accenter på sommaren med sorter som jordgubbs-yoghurt och Funky White Lemon. Så vi ser till att anpassa vårt sortiment till lokala preferenser för att möta konsumenternas smak.

"Så vi ser till att anpassa vårt sortiment till lokala preferenser för att möta konsumenternas smak."

Vad planerar ni härnäst på den svenska marknaden?

André Schwarz: Vi har fortfarande många idéer för den svenska marknaden. Vi vill utöka vår närvaro ytterligare och etablera vårt varumärke ännu starkare. I detta ingår också att introducera nya smaker och att ytterligare förfina vår marknadsföringsstrategi. Vi är övertygade om att vi med vårt fokus på kvalitet och hållbarhet är på god väg att etablera oss på lång sikt.

 

FAKTA: Ritter Sport

Ritter Sport är ett välkänt varumärke för choklad som produceras av familjeföretaget Alfred Ritter GmbH & Co. KG. Företaget har sitt huvudkontor i Waldenbuch i Tyskland.

  • Grundat: 1912 av Clara och Alfred Eugen Ritter.
  • Anställda: Cirka 1.900 anställda över hela världen.
  • Omsättning: 538 miljoner euro år 2022.
  • Länder: Verksamt i över 100 länder.
  • Produktion: Producerar 60.000 ton choklad årligen.
  • Särskilda kännetecken: Ritter Sport är känt för sina fyrkantiga chokladkakor, som finns i olika smaker. Ritter Sport fäster stor vikt vid hållbarhet och kvalitet och är starkt engagerat i sociala och ekologiska projekt.