Rebelle tar lyxigt secondhand-mode till Stockholmsbörsen

2022-03-01

Tyska Rebelle, en digital marknadsplats för handel med secondhand-kläder och accessoarer inom lyxsegmentet noterades i slutet av februari på Stockholmsbörsen. Det är första gången ett tyskt bolag noteras på First North-listan.

De båda grundarna till Hamburgbaserade bolaget StyleRemains GmbH, vd Max Schönemann och kommunikationschef Cécile Wickmann, som står bakom e-handelsbutiken Rebelle.com var på plats för att ringa i klockan. Tysk-Svenska Handelskammaren frågade Cécile Wickmann om hur idén bakom konceptet uppkom och varför de valde att noteras på just Stockholmsbörsen.

Ni har valt att notera Rebelle på Stockholmsbörsens First North Growth Market, berätta varför ni tog detta steg?

Cécile Wickmann. Foto: REBELLE

Cécile Wickmann: Med Rebelle har vi under de senaste åren bidragit till att digitalisera marknaden för försäljning av secondhand-mode i Europa och tagit den till en ny nivå. Börsintroduktionen är ett viktigt steg för att ytterligare skala upp vårt företag i Europa. Det stadigt växande intresset för hållbara investeringar i kombination med en hög digitaliseringsnivå och stort intresse för design i Skandinavien gör Nasdaq First North Growth Market i Stockholm till en utmärkt plats för vår börsintroduktion.

Vad är det som gör Rebelle unikt, om man jämför med andra digitala marknadsplatser för secondhand-mode?

Som en "managed marketplace" erbjuds säljare av begagnat lyxmärken en smidig och tidsbesparande försäljningskanal: vi tar hand om hela försäljningsprocessen, från att skapa professionell text med bilder till förpackning, frakt, lagerhållning och betalningshantering.

"Rebelle erbjuder kunderna ett brett sortiment av kläder och accessoarer från ledande designermärken, en alltigenom lyxig shoppingupplevelse."

Rebelle erbjuder kunderna ett brett sortiment av kläder och accessoarer från ledande designermärken, en alltigenom lyxig shoppingupplevelse. I Rebelles DNA finns en strikt äkthets- och kvalitetskontroll av alla märkesvaror. Som ren online-aktör förlitar vi oss på en skalbar och kapitalbesparande marknadsplatsmodell utan eget varulager. Starka KPI:er och en stadigt växande kundbas av lojala köpare och säljare stärker varumärket ytterligare.

Du grundade Rebelle 2013, hur kom du på affärsidén?

Jag fick idén när jag befann mig i mina föräldrars källare och rensade bland mina älskade kläder som jag haft förvarade där under min studietid. Jag hade precis börjat ett nytt jobb och tyckte det var både omständligt och tidskrävande att hålla på att sälja dem på loppmarknader eller via befintliga online-portaler. Jag kunde inte hitta någon lämplig försäljningskanal för privatpersoner som på ett bekvämt sätt ville sälja välbehållna plagg och på så sätt tjäna en slant på sådant som ändå inte används och på så sätt samtidigt bidrar till en hållbar och ansvarsfull modekonsumtion. Jag såg genast en affärsidé. Tillsammans med min kollega Max Schönmann grundade vi StyleRemains GmbH i mars 2013 och lanserade samma sommar Rebelle.com.

Vi använder i genomsnitt ett klädesplagg sju gånger innan det slängs, enligt Europeiska miljöbyrån. Textilkonsumtionen har ökat under de senare årtiondena och ligger på en stadigt hög nivå, samtidigt som priserna sjunker. Det är inte en hållbar användning av jordens resurser. Vilka är enligt dig de viktigaste åtgärderna för att vända denna trend?

Modebranschen är en av de smutsigaste branscherna i världen. Detta börjar nu konsumenterna sakta bli medvetna om. Särskilt den yngre generationen kräver i allt högre grad mer hållbara varor och tjänster. Genom att sälja gamla favoritplagg förlänger vi deras livslängd och sparar på så sätt vatten, energi och reducerar växthusgaser som annars uppkommer vid tillverkningen av nya varor. Vi vill uppmuntra konsumenterna att fatta medvetna köpbeslut genom att investera i färre produkter och kläder men av högre kvalitet. Sådana plagg förlorar nämligen inte mycket av sin kvalitet och sitt värde med tiden. Däremot kan ens smak och storlek förändras. Återbruk och secondhand-butiker har därför blivit en viktig och hållbar faktor när det gäller cirkulär ekonomi inom modebranschen.

Er hemmaplan är Tyskland, kan du beskriva den tyska marknaden för secondhand-mode och hur ser strategin ut för att vinna de svenska konsumenterna?

Fram till för några år sedan kännetecknades den tyska marknaden i hög grad av fysiska secondhandbutiker. Det fanns knappt några sajter på nätet utanför Ebay. Idag ser det annorlunda ut och vi ser en liknande trend över hela världen. Rebelles huvudmarknader är EU-länderna. Vi ser att våra mest populära varumärken såsom Chanel, Gucci, Louis Vuitton, Hermès och Prada är lika populära överallt - naturligtvis med små regionala skillnader. Vi upplever att det finns en hög grad av märkesmedvetenhet i Skandinavien. Det kommer vi att ta hänsyn till i vårt sortiment. Den svenska kunden tillhör dessutom en mycket kunnig och hållbarhetsmedveten målgrupp. Det innebär att det inte behövs någon djupare utbildning från vår sida när det gäller cirkulär ekonomi.