
Foto: Johan Larsson/Titanas/Gwydion M. Williams/Flickr.com
Nya momsregler för elektroniska tjänster
2014-11-13
Den 1 januari 2015 införs nya europeiska regler avseende försäljning av elektroniska, kommunikations- och sändningstjänster. Ändringen gäller försäljning till icke-beskattningsbara personer, det vill säga huvudsakligen privatpersoner, inom EU-området. Tysk-Svenska Handelskammaren reder ut begreppen.
De nya reglerna innebär att tjänsterna i fortsättning ska beskattas i det landet där köparen är bosatt, etablerad eller stadigvarande vistas. I dagsläge beskattas de i det landet där säljaren är registrerad.
Tjänsterna som omfattas av regeländringen är bland annat följande:
- Elektroniska tjänster: tjänster som säljs via elektroniska nätverk, tillgång till webbplatser, filmer, böcker, tidningar, programvaror och musik som tillhandahålls online
- Telekommunikationstjänster: i första hand fast och mobil telefoni samt internetanslutning
- Sändningstjänster: radio- och tv-program som sänds via radio- eller tv-nät. Sändningar via internet som samtidigt sänds via radio- eller tv-nät omfattas också av denna kategori.
Skatteverket erbjuder ny e-tjänst
Eftersom de nya reglerna gör att företag som säljer ovannämnda tjänster till icke-beskattningsbara personer skulle behöva vara momsregistrerade och tvungna att redovisa moms i varje land de har kunder i kommer Skatteverket att införa en ny e-tjänst. Tjänsten kallas MOSS (Mini One Stop Shop) och användningen är frivillig.
MOSS kommer att erbjuda företag möjligheten att redovisa och betala den utländska momsen till Skatteverket, som i sin tur distribuerar vidare momsen till de berörda länderna. Företag som är anslutna till denna tjänst behöver med andra ord inte registrera sig för moms i alla de länder som kunderna finns i. Dock måste företag i förväg ansöka om att få använda e-tjänsten.
Företagen får konkurrera på lika villkor
Syftet med regeländringen är främst att mervärdesskatten ska betalas där tjänsten konsumeras. Detta innebär att ländernas olika momssatser inte längre ska kunna ge konkurrensfördelar till företag som är etablerade i länder med låga satser. Till exempel ska ett svenskt företag som erbjuder samma tjänst som ett tyskt företag till en privatperson i Danmark inte missgynnas på grund av att den svenska mervärdesskatten är högre (25 procent) än den tyska (19 procent).
Svårigheter gällande tillämpningen av de nya reglerna kan uppstå främst i två sammanhang:
1) När anses köparen vara en privatperson?
Enligt Skatteverket ska köparen anses vara en privatperson om han/hon inte har uppgett något momsregistreringsnummer och inte på annat sätt visar att han/hon är en företagare.
2) I vilket land anses köparen vara bosatt, etablerad eller stadigvarande vistas?
Det kan vara svårt att bedöma vilket land köparen ska anses vara bosatt i. För att underlätta har följande förutsättningar införts:
- Om tjänsten säljs till en plats som kräver att personen fysiskt befinner sig på den orten anses personen bosatt i det landet.
- Om tjänsten tillhandahålls via en fast marklinje är utgångspunkten att köparen är bosatt i det landet där marklinjen är installerad.
- Om tjänsten tillhandahålls via mobilnät är landskoden på SIM-kortet avgörande.
- Köpare som använder dekoder eller programkort antas vara bosatt i landet som dekodern eller programkortet har skickats till.
I annat fall ska köparens faktureringsadress, IP-adress eller bankkortsuppgifter användas.
Ökad administration som följd
– Tillämpningen av de nya reglerna kommer att sätta företagens administrativa funktioner på prov. Företagen behöver hålla reda på var deras kunder är bosatta, etablerade eller stadigvarande vistas, vilket för med sig ökad administration. Detsamma gäller affärssystemen som behöver anpassas för att i fortsättningen kunna hantera de olika ländernas momssatser, säger Henning Weitner, avdelningschef Skatt på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Behöver ditt företag hjälp med att tillämpa de nya momsreglerna? Experterna på Tysk-Svenska Handelskammarens skatteavdelning hjälper dig gärna med detta. Kontakta Christian Tillmann för en personlig rådgivning.
Kontakt
