Foto: Claus Rebeler/Flickr.com

Katalogen - IKEAs största marknadsföring

2010-10-19

Med 198 miljoner exemplar på 28 olika språk, 61 versioner som samtidigt ska distribueras till hushåll i hela världen, har IKEA-katalogen blivit en logistisk utmaning.

År 1951 skickade Ingvar Kamprad ut den första katalogen till de kunder som handlat av honom tidigare. Idén var att börja använda katalogen som en inbjudan till IKEA-varuhuset. Efter tre år hade katalogen redan en upplaga på 500 000 och har sedan dess kontinuerligt fortsatt växa upp till 198 miljoner exemplar i 61 editioner i år. Bibeln som ofta jämförs som största upplagan i världen efter IKEA-katalogen, trycks i 50 miljoner exemplar per år. Det berättade Lars Carlson, senior advisor för Inter-IKEA i Waterloo, Belgien, under ett frukostmöte för Tysk-Svenska Handelskammarens medlemmar i Malmö i torsdags.

För att kunna uppnå denna enormt stora upplaga av katalogen använder IKEA sig av 23 tryckerier i hela världen, varav många i Tyskland. IKEA har omvandlats från en möbelvaruhuskedja till ett rent logistikföretag. Bara distributionen av katalogen är en enorm logistiskutmaning.

– IKEA har idag sammanlagt 317 varuhus i 38 länder och under 2009 registrerade företaget 699 miljoner kunder. Vi har 737 miljoner besökare på vår hemsida, men dessa är inte unika, berättade Lars Carlson.

En unik besökare öppnar vår hemsida i snitt 10 gånger, vilket innebär att katalogen fortsatt är vår största marknadsföring. IKEA-Katalogen har nu även digitaliserats som iPhone-applikation och vi hade 1 miljon nedladdningar i 33 länder på en månad, berättade Lars Carlson under seminariet. Men även miljön är ett stort tema för IKEA.

– För varje träd som fälls för katalogen planteras ett nytt. En IKEA-katalog påverkar miljön lika mycket som om man kör 800 meter med en normal bil, sa Lars Carlsson.

IKEA är inte bara möbler och inredning. Visste du att IKEA även etablerat sig som en av världens tio största restaurangkedjor? Företaget står för en stor del av den totala livsmedelsexporten från Sverige. Den populäraste måltiden i samtliga verksamhetsländer är naturligtvis svenska köttbullar. Sedan länge är Tyskland IKEAs största marknad och investeringarna i nya varuhus fortsätter.

– Tyskland har alltid varit en viktig marknad för IKEA. Efter etablering på den tyska, schweiziska och österrikiska marknaden var under en tid tyska koncernspråket. En stor anledning var, förutom de bra försäljningssiffrorna, att Ingvar (Kamprad) är mer komfortabel med tyska än med engelska, sa Lars Carlson.