Foto: Roman Scheiwiller/Flickr.com

Hur småpratar man med tyskar?

2013-06-26

När man möter tyska kolleger eller affärspartner pratar man inte bara om siffror och avtal. Småprat är minst lika viktigt för att skapa ett bra arbetsklimat. Men det finns några skillnader mellan hur svenskar och tyskar småpratar. Ninni Löwgren, avdelningschef för Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren, förklarade några knep på sin interkulturella workshop den 18 juni. 

Både i Sverige och i Tyskland vill man gärna lätta upp stämningen genom smalltalk. Men man måste tajma det rätt, förklarade Ninni Löwgren för de sex seminariedeltagarna, som alla regelbundet arbetar ihop med tyskar.

– Om man har ett viktigt möte i Sverige, då vill man gärna bädda mjukt först. Man börjar med lite smalltalk innan man kör igång förhandlingarna. Det kan förvirra en tysk.

I Tyskland gör man nämligen oftast tvärtom. Har man bestämt ett möte, då vill tyskarna gärna diskutera affärer först. De vill komma fram till ett resultat och efter det får samtalet bli mer avslappnat, enligt Ninni Löwgrens erfarenheter.               

– När man är klart med mötet, vill tyskarna gärna höra mer om ditt sommarställe eller var i Sverige du kommer ifrån.

"Släng inte på luren!"

Samma dramaturgi gäller för telefonsamtal: Först jobb, sedan kan man prata väder.

– I Tyskland går man rakt på sak när man ringer någon. Men innan man lägger på småpratar man gärna lite om senaste fotbollsmatchen. Mitt tips: Släng inte på luren för snabbt, det kan uppfattas som otrevligt.

Seminariets deltagare, som jobbade inom olika branscher, ville gärna vet vad man får småprata om och vad som är tabu. Ninni Löwgren rekommenderade:

– Ställ inte för personliga frågor! Och jag skulle helst inte ta upp religion och andra världskriget, men annars är det mesta tillåtet: I Tyskland är det till exempel mer okej att prata politik med sina arbetskamrater än i Sverige. Och man kan alltid imponera på folk om man kan tala om litteratur eller citera någon författare.

Anmäl dig till nästa workshop

Om du vill bli bättre på att småprata, förhandla och samarbeta med tyska affärspartner kan du anmäla dig till Ninni Löwgrens interkulturella workshop den 18 september 2013 på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm. Alla deltagare får ett bokpaket som  innehåller häftet "Din guide till tysk affärskultur" och boken "Der schwedisch-deutsche Businessführer".

Kontakt

Ninni Löwgren Tischer

Market Entry & Business Development, Mässor | Affärsområdeschef

Telefon:
+46-8-665 18 12
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält